افزایش رتبه در گوگل برای همه سایت های اینترنتی حائز اهمیت است، زیرا بهبود رتبه می تواند مزیت های بسیار زیادی را برای سایت های اینترنتی به همراه داشته باشد. یکی از ویژگی هایی که باعث شده تا تقریبا همه کسب وکارهای اینترنتی به دنبال افزایش رتبه در گوگل باشند، کمک به افزایش بازدید یا همان CTR است. هنگامی که یک سایت در رتبه بهتری قرار می گیرد، تعداد افرادی که روزانه از سایت بازدید می کنند، بسیار بیشتر از رتبه های پایین تر است.
در اینجا قصد داریم با بررسی درصد کلیک برای هر جایگاه از صفحه اول گوگل این موضوع را برای همراهان عزیز روشن تر از قبل نماییم. در این بخش نموداری تهیه شده که تصویر آن را زیر همین بخش می توانید مشاهده کنید. طبق اطلاعاتی که بر روی این نمودار مشخص شده، سایتی که رتبه اول را در صفحه نخست گوگل دریافت کرده، 31 درصد از بازدیدکنندگان را جذب کرده و بر روی آن کلیک می کنند.
حالا سایتی را مشاهده کنید که در صفحه اول اما در رتبه هشتم قرار گرفته و تنها 3 درصد کاربران بر روی آن کلیک می کنند. یعنی نرخ کلیک رتبه اول بیش از 10 برابر نرخ کلیک رتبه هشتم می باشد. بدین ترتیب فقط رسیدن به صفحه اول گوگل مهم نیست، بلکه رسیدن به رتبه اول در صفحه اول هدفی است که همه به دنبال آن هستند.
محتوا یکی از مهمترین عوامل بر روی افزایش رتبه در گوگل به شمار می رود. تولید محتوا اگر به صورت اصولی و سئو محور انجام شود، می تواند به راحتی رتبه یک سایت را جابجا کند. تاثیر بسیار زیاد محتوا بر روی رتبه سایت باعث شده تا تقریبا همه سایت به سمت تولید محتوای یونیک و سئو شده روی بیاورند. محتوا باید جدید و به روز باشد، درج محتوای تکراری هیچ دردی را دوا نمی کند و گوگل نیز کاملا بر این موضوع واقف است. ابزارهای قدرتمندی مثل الگوریتم پاندا را نیز گوگل طراحی کرده تا از طریق آن محتواهای تولید شده را بررسی نماید. وجود این الگوریتم باعث شده تا محتواهای بی کیفیت جایگاهی در گوگل نداشته باشند. بازاریابی محتوایی یکیاز کم هزینه ترین و در عین حال مفید ترین روش های افزایش رتبه در گوگل می باشد. محتوایی از نظر گوگل ارزشمند است که بتواند سوالاتی که در ذهن مخاطب به وجود آمده را پاسخ دهد، بدین ترتیب نباید انتظار داشته باشیم که هر محتوایی بتواند به افزایش رتبه در گوگل کمک کند.
بازاریابی محتوا
هر سایتی در هنگام طراحی با یک موضوع خاص راه اندازی می شود. برای مثال ممکن است یک سایت با هدف دانلود موسیقی راه اندازی شود، بدین ترتیب باید کلمات کلیدی که برای محتوای چنین سایتی انتخاب می شوند، از نظر معنایی با موسیقی مرتبط باشند. نمی توان داخل چنین سایتی محتوایی با کلمه کلیدی غیر مرتبط مثل خرید مبل قرار داد. محتوای غیر مرتبط نمره منفی از نظر سئو به همراه خواهد داشت. برخی از کلمات کلیدی مناسب برای چنین سایتی که می توان برای آنها تولید محتوا انجام داد شامل دانلود موسیقی سنتی، دانلود آهنگ شاد، دانلود آهنگ شاد، دانلود آهنگ عروسی، دانلود آهنگ بختیاری، دانلود آهنگ قدیمی و... می باشند.
موضوع دیگری که می تواند بر روی افزایش رتبه در گوگل تاثیر گذار باشد، مدت زمانی است که از ثبت یک دامنه می گذرد، اعتبار دامنه را افزایش می دهد. معمولا هر چه این مدت زمان بیشتر باشد، اعتبار یک سایت بیشتر می شود. گوگل برای سایت هایی که دامنه قدیمی تری دارند، اعتبار بیشتری در نظر می گیرد و این کار موجب می شود تا رتبه یک سایت در گوگل بهبود یابد. افزایش رتبه در گوگل معمولا به آرامی صورت می گیرد اما زمانی که این کار از راه قانونی و مجاز انجام شود، ماندگاری رتبه نیز بیشتر بوده و دیرتر این رتبه دچار تغییرات نزولی می شود.
افزایش رتبه در گوگل موضوعی است که تقریبا هیچ سایتی از آن بی نیاز نیست، بدین ترتیب افرادی که قصد دارند کسب و کار آنلاین خود را رونق بخشند، باید همه مواردی را که برای بهبود رتبه در گوگل مورد نیاز بوده را انجام دهند تا از این طریق بتوانند به پیشرفت کسب و کار خود کمک نمایند.