ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 19
کد خبر: ۹۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰

دانشگاه نسل سوم

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه بخش عمده برنامه‌های اجرایی دانشگاه بوعلی تابعی از سیاست‌های کلان کشور است، اظهار کرد: رتبه علمی دانشگاه بوعلی در حال حاضر در جایگاه هشتم کشور است.
تدبیر24»دکتر یعقوب محمدی‌فر در مراسم معارفه خود، افزود: 12 هزار دانشجو و 50 گروه آموزشی و 130 عنوان رشته و گرایش دکتری دانشگاه بوعلی‌سینا را به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور مطرح کرده است.

محمدی‌فر رسالت وزارت علوم و دانشگاه‌ها را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بیان کرد و ادامه داد: علم به ما قدرت و برتری می‌دهد و امروزه تفکر ارزشمند است و سرمایه اصلی کشورها را شامل می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: تاکنون صحبت از دانشگاه‌های نسل یک و دو بود و تنها وظایف دانشگاه‌ها آموزش و پژوهش بود اما امروزه نسل سوم دانشگاه‌ها در سطح بین‌الملل مطرح هستند و توجه به کارآفرینی و رفع نیازهای جوامع از مهمترین وظایف دانشگاه‌ها شده است.

محمدی‌فر اصل اول اقتصاد را عرضه و تقاضا معرفی کرد و گفت: توسعه فیزیکی و بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که به زیرساخت‌ها و سرمایه‌ها و تجهیزات دانشگاه‌ها لطمه‌ای نخورد.

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی و لزوم دور نشدن از رسالت اصلی دانشگاه‌ها بیان کرد: توجه به ظرفیت‌های مردمی و خیرین می‌تواند به عنوان منابع مالی و حمایتی برای دانشگاه باشد و استقلال مالی دانشگاه می‌تواند آن را در رسیدن به اهداف علمی و آموزشی موفق کند. 

محمدی‌فر از تأسیس بنیاد خیرین در دانشگاه بوعلی خبر داد و گفت: دکتر غلامی این خیریه را به منظور کمک مالی به دانشگاه بوعلی تأسیس کرده و همانند کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا که بزرگترین واقف در زمینه علمی و دانشگاهی است، در دانشگاه بوعلی نیز زمینه استفاده از وقف برای دانشگاه ایجاد شده است.

وی افزود: در سال گذشته دانشگاه بوعلی‌سینا 11 میلیارد تومان درآمد داشته و توانسته از منابع طبیعی آب بهره‌برداری و با احیاء قنات 300 ساله به منابع آب طبیعی دسترسی پیدا کند که برای اجرای این پروژه 50 میلیون تومان هزینه کرده است.

سرپرست جدید دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: اساس توسعه فرهنگی باید در کشور صورت گیرد و اگر احساس تعلق به دانشگاه و جامعه وجود داشته باشد، سریع‌تر به رشد و توسعه دست خواهیم یافت.

محمدی‌فر در ادامه به کم کردن تصدی‌گری دولت اشاره کرد و گفت: در سال 72 برنامه کوچک شدن دولت مطرح شد اما این امر محقق نشد.

وی رسالت آموزش و تعالی فرهنگی کشور را به عنوان یکی از مهمترین وظایف دولت اعلام کرد و ادامه داد: دولت باید با سپردن دیگر وظایف به بخش خصوصی وظایف مهمتر و اصلی خود را ایفا کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا کمک به علم را کمک به جامعه دانست و گفت: دانشگاه متعلق به جامعه است و همه باید به جامعه خدمت ارائه کنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: