نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۱۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱

نگاه به اقوام و اقلیت‌ها امنیتی نیست

نگاه امنیتی به هر بخشی از ایرانیان را خطرناک می‌داند، وقتی با این پرسش مواجه می‌شود که از احوال زندانیان عقیدتی باخبر هستید، گفت: «اگر چنین زندانیانی ...
تدبیر24: پیروزی قطعی حسن روحانی در انتخابات باعث شد تا امیدی تازه در جامعه تزریق شود؛ امیدی که بخشی از آن با حضور گسترده اقوام و اقلیت‌های مذهبی در انتخابات ایجاد شد. اقوام و اقلیت‌هایی که به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری تازه ایران نگاهی ویژه به آنها دارد؛ چراکه برای نخستین‌بار دستیاری ویژه در این خصوص برای خود انتخاب کرده است. حوزه ای که ریاست آن را به علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات واگذار کرده است. به نظر می‌رسد یونسی، وزیر کابینه محمد خاتمی با همان نگاه گذشته‌اش معاونت امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی را به عهده گرفته است. وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در گفت‌وگویی با «ایسنا» به تفصیل به مسایل مربوط به اقوام و اقلیت‌ها پرداخته است.

دولت؛ در دوران گذار
یونسی برخورد با کسانی که به‌دنبال تفرقه‌افکنی هستند را یک ضرورت خواند و گفت: «اگر من جای مسوولان در قوه‌قضاییه بودم با همه تفرقه‌افکنان برخورد می‌کردم.»
یونسی انتصابش در چنین حوزه‌ای را یکی از اقدامات رییس‌جمهوری در راستای توجه به اقوام و اقلیت‌های دینی دانست و گفت: «تا به حال هیچ رییس‌جمهوری چنین اقدامی را انجام نداده است و اهمیتش بیشتر از سطح معاونت است.» در ادامه از وزیر پیشین اطلاعات پرسیده شد به نظر شما وزیر کنونی اطلاعات نیز وجود نگاه امنیتی در کشور را مضر می‌دانند که یونسی در پاسخ گفت: «اگر به نطق رسمی وزیر اطلاعات در زمان رای اعتماد در مجلس استناد کنیم، ایشان هم از این نظر همین مشی را در نظر گرفته‌اند ضمن اینکه هنوز وضعیت گذشته به تسخیر دولت جدید درنیامده. این دوران، دوران گذار و فترت است. هنوز خیلی از استانداردها تغییر داده نشده و کابینه به تازگی کامل شده است. تا یک‌سال طول می‌کشد که دولت جدید به‌طور کامل استقرار پیدا کند.»
نگاه امنیتی به هر بخش از ایرانیان خطرناک است
علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، ضمن اینکه نگاه امنیتی به هر بخشی از ایرانیان را خطرناک می‌داند، وقتی با این پرسش مواجه می‌شود که از احوال زندانیان عقیدتی باخبر هستید، گفت: «اگر چنین زندانیانی باشند، ما حتما پیگیر احوالات آنها خواهیم بود.» علی یونسی درباره جایگاه اقوام ایرانی و اقلیت‌های دینی و مذهبی افزود: «قاعدتا امور مربوط به اقوام ایرانی و اقلیت‌های دینی و مذهبی باید همان جایگاهی را داشته باشد که قانون پیش‌بینی کرده است.»
او گفت: «یک غلط فاحشی وجود دارد و آن این است که گاهی برخی از جریانات قوم‌گرا می‌گویند که ایران کثیرالمله است، در حالی که این تعبیر، غلط است، چراکه ایران یک ملت بیشتر ندارد و همه شهروندان ایران عضو این ملت هستند.»
او با بیان اینکه «همه ایرانیان عضو یک ملت هستند و کردها، آذری‌ها و بلوچ‌ها همگی جزو اصیل‌ترین ایرانیان محسوب می‌شوند»؛ عنوان کرد: «من امروز هیچ نگرانی‌ای به‌خاطر وجود کردها، آذری‌ها و بلوچ‌ها ندارم؛ چراکه در ایران دعوای قومی وجود ندارد و در تاریخ ایران هم وجود نداشته است.»
برخی تندروها نگاهی امنیتی دارند
یونسی نگاه امنیتی به هر بخشی از ایرانی‌ها را نگاهی خطرناک خواند و گفت: «معنی نگاه امنیتی این است که بخشی از ملت ایران را خطرناک و بیگانه ببینیم و این نگاه خود به خود سبب می‌شود که در مقابل آنها سازوکار امنیتی تعریف کنیم و آنها نیز در لاک دفاعی قرار گیرند و جدا شوند، درواقع نگاه امنیتی باعث می‌شود که در آن منطقه و محل، توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت نگیرد، بلکه ابزار امنیتی در آنجا به‌کار گرفته شود، البته در ایران تا جایی که من مطلع هستم نگاه امنیتی در حکومت‌ها و دولت‌ها وجود نداشته است. به‌طور کلی نگاه امنیتی به هربخشی خطرناک‌ است.»
او با بیان اینکه در حاکمیت جمهوری اسلامی نسبت به اقوام ایرانی یا اقلیت‌های دینی و مذهبی نگاه امنیتی وجود ندارد، گفت: «من قبول دارم که برخی از افراد و جریان‌های تندرو در کشور دارای نگاه امنیتی هستند، البته این دسته به هر حزب و گروهی که مثل آنها فکر نکنند، نگاه امنیتی دارند، ولی باید گفت که اینها جمع معدودی هستند و ممکن است در نهادها و ارگان‌های امنیتی نفوذ کرده باشند، این افراد کم هستند، ولی صدایشان بلند است و گاهی این صدای بلند آنها سبب شده که دیگران خیال کنند اینها زیادند.»
یونسی گفت: «شما ببینید وقتی مقام‌معظم‌رهبری به کردستان سفر کردند، استقبال زیادی از ایشان انجام شد و بعد از آن رهبرانقلاب در آنجا اعلام کردند که اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست و حرام است. این نگاه رسمی از عالی‌ترین مقام جمهوری‌اسلامی است؛ اگرچه متاسفانه این سخنرانی ایشان آنگونه که باید و شاید از سوی رسانه‌ها تبیین نشد.»او گفت: «اگر چنانچه می‌بینیم افرادی در صداوسیما، سپاه و قوه‌قضاییه و دستگاه اطلاعات و مجلس برخلاف این فرمایش مقام‌معظم‌رهبری عمل می‌کنند، اینها همان اقلیت معدودی هستند که غالبا در خیلی جاها به‌صورت خودسر عمل می‌کنند و در واقع اینها اقلیت به معنای فرقه‌ای و سیاسی هستند. جاروجنجال به پا می‌کنند و می‌خواهند طوری القا کنند که اکثر ملت ایران هستند در حالی که اکثریت قریب به اتفاق مردم و مسوولان با این رویه‌ها مخالفند و از رهبری تا دولت جمهوری اسلامی و مقامات همگی به اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی نگاه فرصتی دارند.»
همه کردها و تاجیک‌های دنیا را ایرانی می‌دانیم
یونسی در پاسخ به این سوال که آیا تمهیداتی اندیشیده شده است که کردهای ما به سمت کردهای عراق و ترکیه نروند و انسجام در مناطق کردنشین برقرار باشد، با تاکید براین‌که در این‌باره هیچ نگرانی وجود ندارد؛ گفت: «حال اگر کردهای ایرانی ما ‌بخواهند برای تجارت و تحصیل به سمت کردستان عراق بروند چه اشکالی دارد؟ ما نباید از این موضوع بترسیم، اگر چنانچه ما به خودمان اعتماد داشته باشیم و حقوق شهروندانمان را کاملا تامین کنیم و از این مناطق محرومیت‌زدایی کنیم، نباید دراین‌باره نگرانی داشته باشیم اصلا ما چرا باید نگران باشیم از اینکه کردهای عراق بیایند و کردهای ما را ببینند و کردهای ما هم به آنجا بروند. البته ما مرزهای قانونی را به رسمیت می‌شناسیم، ولی ما همه کردهای دنیا را ایرانی می‌دانیم همان‌طور که همه تاجیک‌های دنیا را ایرانی می‌دانیم.» یونسی در پاسخ به سوالی مبنی بر توقعات اقوام و اقلیت‌ها در انتصابات و عدم تحقق چنین وعده‌ای از سوی روحانی، افزود: «من در حال آماده‌کردن بخشی از مقدمات در این راستا هستم و همه اقوام ایرانی باید در مدیریت عالی کشور سهیم باشند و این موضوعی است که آقای رییس‌جمهوری وعده آن را داده و دیر هم نشده است.»
باید درباره محدودیت‌ها تدبیر عاقلانه‌ای منظور شود
دستیار ویژه رییس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که «برخی از اهل تسنن نسبت به نداشتن مسجد برای برگزاری مراسم‌های خود گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند حال واقعا اینطور است و چرا؟» گفت: «این گلایه را وارد نمی‌دانم. اهل سنت در ایران، بیش از 15‌هزار مسجد دارند که این تعداد بیشتر از مساجد شیعیان است.»او با تاکید بر اینکه اهل سنت در دارابودن مدارس و مساجد و همچنین در انجام فعالیت‌های مذهبی‌ هیچ محدودیتی ندارند، گفت: «اتفاقا دولت در مناطق سنی‌نشین برای تامین اینگونه نیازها در حال متحمل‌شدن هزینه‌های سنگینی است. البته محدودیت‌هایی وجود دارد که البته این محدودیت‌ها بیشتر ناشی از فشارهایی است که باید درباره آن تدبیر عاقلانه‌ای منظور و به مرور زمان حل شود و امیدواریم دولت آقای روحانی بتواند خیلی از حساسیت‌ها را در این راستا کم کند.»
از یونسی درباره چرایی اعدام‌های برخی از کردها پرسیده شد که او به بیان این جمله بسنده کرد که این سوال را باید از قوه‌قضاییه بپرسید.
برخی مداحان و روحانیون با حرف‌هایشان بهانه به دست گروه‌های تندرو می‌دهند
یونسی در ادامه درباره تمهیدات اندیشیده‌شده در جهت خنثی‌کردن انواع تحریکات دینی و مذهبی از جمله تحریکات سلفی‌ها در منطقه گفت: «خطری که در حال حاضر دنیای اسلام چه شیعه و چه سنی را تهدید می‌کند، خطر افراط و تفریط و تروریسم کور مذهبی است که هم‌اکنون به اشکال مختلف در کشورهای همسایه ما جاری است چنانچه در پاکستان، عراق و اخیرا هم در لبنان شاهد اقداماتی از سوی آنان بوده‌ایم.»
یونسی گفت: «این جریان بسیار خشن و بی‌رحمی که به نام دین در دنیا به راه افتاده و امنیت همه دنیا را تهدید می‌کند و خطری بزرگ برای نابودی اسلام هم محسوب می‌شود ناشی از تعصبات کور مذهبی است که دشمنان برای اینکه مسلمانان به جان هم بیفتند این حرکات را تقویت می‌کنند. حال اگرچه ما هم باید از چنین خطری بترسیم؛ اما خوشبختانه اهل سنت و اهل تشیع و علمای شیعه و سنی در کشور ما هر دو متحد هستند تا از نفوذ چنین تهدیدی به داخل کشور جلوگیری شود.»
یونسی همچنین اضافه کرد: «البته برای جلوگیری از نفوذ آنها در درجه اول سازمان‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی باید هوشیار باشند و هر ردپایی از آنها را پیدا و خنثی کنند، ولی بیش از همه لازم است تا در داخل کسانی که بهانه به دست اینها می‌دهند را شناسایی کرد. گاهی برخی عناصر تند در میان مداحان و روحانیون هستند که با سخنرانی‌ها و حرف‌هایشان به دست آنها بهانه می‌دهند و البته عینا همین موضوع در بین اهل سنت یعنی وهابی‌ها و سلفی‌ها نیز موضوعیت دارد که تعدادشان کم است.»
پیروان هر مرام، دین و مذهبی باید محترم شمرده شوند
یونسی ادامه داد: «در داخل ایران هر شهروندی پیرو هر مرام و دین و مذهبی که هست باید محترم شمرده شود، مطابق قانون اساسی ما همه از حقوق مساوی برخورداریم. این 77‌میلیون ایرانی اعم از مسلمان و غیرمسلمان و شیعه و سنی به‌عنوان شهروند ایرانی همه از حقوق مساوی برخوردارند. رییس‌جمهوری هم قسم خورده که اصول قانون اساسی را اجرا کند. قانون اساسی هم گفته که رییس‌جمهور باید حقوق همه شهروندان را مورد توجه قرار دهد.»

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: