بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۵۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
حسین ناظریان
تدبیر24»بابک جمال - عكاسى را از سال ٦٣ آغاز مي كند سال ٦٥ با دوربين خود به عنوان عكاس وارد جبهه مي شود با پايان جنگ با سمت تصوير بردار به حوزه هنرى  وارد مي شود ؛ كه حاصل آن چندين فيلم مستد و داستانى مي باشد .

از سال ٦٩ با عنوان دستيار اول فيلمبردار به جمع سينماگران حرفه اى پيوست كه فيلمهاى بربال فرشتگان ، حماسه مجنون ، بچه هاى آسمان  و ... از جمله كار هاى او در اين سمت ميباشد .

 اولين فيلم سينمايى اش را با نام  سفر به شرق  در سال ١٣٧٨ با عنوان مدير فيلمبردارى كليد زد و به جمع مديران فيلمبردارى سينماى ايران پيوست . فرارى ، هيام ، لج و لجبازى ؛ "نيم " و  بام بالا كه به تازگى به اتمام رسيده ديگر كارهاى او در مقام مدير فيلمبردارى است .

علاوه بر اين سريالهايى همچون ذبيح ، تب ، ملك دل ، سلام ، يك روز قبل ، مثل شيشه ، سه دونگ سه دونگ ، آقا و خانم سنگى ، محکومین ؛ سرگذشت و   .....
تله فيلمهاى بام تا بام ، بوى گندم ، پاتوق ، جشن وحشت  ، وقتى سفر كرديم ، مهمان بابا ، سرقت ادبى ، بازجويى در كافه تهران ، مزرعه كودكى ، به من نگو قراضه و.... را به تصوير كشيده است .
در كنار فعاليتهاى ذكر شده چندين فيلم مستند اجتماعى از جمله قافله عشق ، خاك ، رج آخر ، خاكسترى هزارو يك جزيره ، روح رستم ، جان تازه ، قهرمان   و ...... را كارگردانى كرده است .
جايزه ويژه هيئت داوران جشنواره سيماى استانها براى مستد خاك ١٣٨٠
جايزه بهترين فيلمبردارى جشنواره سيما براى سريال ذبيح ١٣٨١
جايزه بهترين تحقيق و پژوهش جشنواره فيلمهاى قرانى براى مستند نبرد با خدا
برگزارى نمايشگاه عكس آرامش و موج با موضوع سونامى اندونزى  و .....
 
۱. جناب ناظریان از چه سالی وارد هنر و تصویربرداری شدید ؟
ممنون از لطف شما که منو دعوت کردید به این مصاحبه در جواب سوالتون باید بگم که هر شخصی که به درجه ای میرسه فرق نمیکنه مهندس باشه دکتر باشه هنرمند باشه قطعاً یه پیش زمینه هایی داشته از دوران کودکی احساس می کنم که باید یک کمی راجع به صحبت کنم قبلش ببینید من سال ۶۳ و با یه دوربین عکاسی FTBشروع کردم یه لنز ۵۰ داشت یعنی کاملاً مبتدی و آماتور دوران مدرسه و راهنمایی زمان ما درس بود به نام طرح کاد که باید میرفت یکی از مشاغل فن یا حرفه یاد می‌گرفتی من چون علاقه به عکس و عکاسی داشتم در یک عکاسی طرح کاد خودمو میگذروندم اونجا با ظهور عکاسی چاپ روتوش و چیزای دیگه مشغول بودم سال ۶۴ بود برای رفتن به جبهه خیلی مشتاق بودم چند تا از بچه های محلمون شهید شده بودند دو تا از پسر عموهام شهید شده بودند و خوب منم خیلی علاقمند به حضور در جبهه بودم منتها سن من هنوز خیلی کم بود برای حضور در جبهه مدتها دنبال این بودم یه جوری برم منطقه سال ۶۵ با مشکلات زیاد و التماس و درخواست تونستم به عنوان عکاس اعزام به جبهه بشم بلاخره سال ۶۵ تونستم به سمعی بصری لشکر برم کار عکاسی انجام میدادم اونجا تو پوست خودم نمیگنجم دیدم به مرور چه گذشت با فیلمبرداری و دوربین های فیلمبرداری آشنا شدم تا پایان جنگ به واسطه اینکه با یک سری از دوستان روایت فتح آشنا شده بودم رفتم پیشه شهید آوینی و خواستم اونجا ادامه فعالیت بدم خدا رحمت کنه آقا مرتضی گفت فعلاً ما خودمونم تکلیفمون معلوم نیست تازه جنگ تموم شده و هیچ چیز برای ادامه کار روایت فتح مشخص نیست از آنجا که سودای عکس و فیلم در سر داشتم حوزه هنری جذب شدم و احساس کردم اونجا میتونم ادامه بدم از همین جا بود که وارد دنیای حرفه ای تصویر و سینما شدم.
 
۲ .با تحصیلات دانشگاهی شروع شد یا بصورت میدانی و صحنه ای و دستیاری؟
ببینید زمانی که من رفتم منطقه ۱۶ سالم بوده به خاطر همین هنوز درسم تمام نشده بود اونجا امکان ادامه تحصیل بود و تا دیپلم ادامه دادم ولی بیشتر برام تجربیاتی که کسب می کردم مهم بود در عنوان جوانی تجارب خوب و تکرار ناشدنی تجربه می کردم برای همین کمتر دنبال مدرک بودم بعدشم که اومدم حوزه هنری بازی انقدر سرگرمی تجربه و کار بودم که فرصتی برای ادامه تحصیل نمی موند البته کلاسهای آزاد دانشگاه هنر شرکت می کردم کلاسهای استاد اکبر عالمی و کلاسهای دیگر بصورت  مستمع آزاد ناگفته نمونه الان پشیمان نیستم چون سعی کردم تجربه و تئوری را کنار یکدیگر بیاموزم عقیده من این است که تجربه و تئوری دو بال پرواز هستند در ضمن مدرک معادل هنری چند سال پیش از وزارت ارشاد دریافت کردم ولی متاسفانه هیچ اعتبار و جایگاهی در این مملکت و خارج از این مملکت ندارد تجارب و آموخته هایم بیشتر به دردم خورد و می خورد.

۳ چرا سراغ تصویربرداری رفتید ؟
عاشق سینما بودم و تصویر


 ۴.اولین دستیاری شما کنار کدام استاد بود؟

باید یه توضیحی قبلش از کنم که من خودم  فیلمبردار بودم ولی سینما تجربه نکرده بودم و ورود به سینما اون موقع خیلی سخت بود به خاطر همین مجبور شدم برای ورود و تثبیت خودم به دستیاری رو بیارم البته از این اتفاق خوشنودم خدمتتون عرض کنم دستیاری آقای محمدتقی پاک سیما محمد درمنش مرحوم پرویز ملک زاده این بزرگواران کسانی بودند که توفیق خدمت در رکاب شونو داشتم.

 ۵. اولین فیلمی که خودتان به عنوان فیلمبردار مستقل کار کردید با چه کارگردان و چه سالی بود؟
از سال ۶۸ و ۶۹ خودم عنوان فیلمبردار کار های کوتاه زیادی انجام دادم برای انجمن سینمای جوان کارهای کوتاه دوستان دیگه ای بود که انجام میدادم البته کنارش دستیاری هم می کردم که خیلیا به من خورده می گرفتن ولی دوست داشتم سینمای حرفه ای رو تجربه کنم به همین خاطر هم دستیاری میکردم تمام فیلم های کوتاه فیلم برداری می کردند سال ۶۹ بود اولین فیلم سینمایی مستقل بلند مو به‌عنوان مدیر فیلمبرداری تجربه کردم فیلم سینمایی سفر به شرق به کارگردانی سید مهدی برقعی البته با مشکلات فراوان تهیه کننده آقای سعید حاجی میری بود و خیلی حساسیت روی مدیر فیلمبرداری داشتند به همین خاطر خیلی سخت متقاعد شدن ولی فکر می کنم در نهایت از اعتماد خود پشیمان نشدند البته این فیلم در زمان خود مورد بی مهری زیادی قرار گرفت.

۶. ورود به این حرفه الان با قبل چه فرقی کرده ؟
به نظرم ورود به این حرفه کلاً در جهان خیلی سخته البته باید بگم امروزه تکنولوژی خیلی سهل و آسان شده و امکانات خیلی پیشرفت کرده ولی چون سینما صنعت است برای ورود و ماندن خیلی مسائل پیچیده وجود دارد به لطف تکنولوژی امروزه هرکسی میتواند با موبایل خود فیلم بسازد ولی ورود به سینمای حرفه ای بسیار بسیار دشوار است خیلیا معتقدند به راحتی میتوان با دوربین های جدید به راحتی فیلمبردار شد ولی من اعتقاد دارم دوربین هم مثل قلم می ماند در اختیار کودک هفت ساله تا ۷۰ ساله وجود دارد ولی کسی نویسنده است که خلاقیت نویسندگی شاعری طنزپردازی را دارد دوربینم به همین نوع شده در اختیار همگان می باشد ولی هرکسی عکاس و فیلمبردار نمی شود نگاه زیبایی شناسی و انتقال مفاهیم مورد نظر در یک قاب کار هر کسی نیست مثل همان قلم که دست هر کسی باشد نویسنده نیست.

۷. اگه دوباره برگردید به گذشته دوباره همین حرفه رو انتخاب میکنید ؟
بسیار محکم و قاطع میگویم بله چون نسل ما کسانی بودند که عاشق سینما بودند برای شان هوس نبود به فکر پول درآوردن از این حرفه نبودند به دنبال اهداف هنری خود بودند و بسیار برای شان ارزشمند بود متاسفانه و متاسفانه و متاسفانه امروزه نمی گویم وجود ندارد این عشق ولی خیلی خیلی کم رنگ شده بنده ام چون با عشق وارد این حرفه شدم پس پشیمان نیستم مگر این محال اتفاق بیفتد دوباره این رشته را را انتخاب خواهم کرد البته اگر این تجارب را داشته باشم خیلی بهتر استفاده می کنم.

٨. از زمان جنگ و هنر در جنگ و حضورتون بگید ؟
بدون شک زمان جنگ یکی از بهترین و طلایی ترین دوران زندگی من بود هرچند تلخی هایی داشت و عزیزانی از دست رفتند اما بدون شک میراثی جاویدان برای این مملکت باقی ماند در زمان جنگ کار عکاسی و فیلمبرداری به نظرم خیلی سخت تر از جنگیدن بود شما باید لحظات ناب و تکرار ناشدنی را به تصویر میکشیدی البته با امکانات و تکنولوژی آن زمان به عنوان مثال یک حلقه فیلم نهایتاً ۳۶ فرم عکس ‌ثبت می‌کرد و شما به سختی دستتان روی دکلانشور می رفت تا صحنه را ثبت کنید یا مثلاً شما نمی توانستی در پناهگاه و یا کمین قرار بگیری برای ثبت لحظه ها باید می ایستادی تا بتوانی لحظه را شکار کنی حتی بعد از جنگ در لشکر وقتی ما چند فیلم داستانی ساختیم از ادوات و تجهیزات جنگی استفاده می‌کردیم جلوه های ویژه نمی دانستیم یعنی چی الان که یاد اون روزا می افتم میگویم عجب دیوانه هایی بودیم ما و چه سر نترس و عشقی داشتیم.

٩. اسم چندتا از کارگردان هایی رو که باهاشون کار کردید و خاطره بیشتری باهاشون دارید رو بگید ؟
خدا رو شکر که در زمان دستیاری و و چه در زمان فیلمبرداری با کارگردان‌های خوبی کار کار کردم و خوشحالم از این بابت در زمان دستیاری دوتا فیلم با آقای جمال شورجه کار کردم فیلم های حماسه مجنون و دایره سرخ با آقای مجید مجیدی فیلم های بدوک و بچه های آسمان رو کار کردم البته چندتا فیلم مستند زمانی که حوزه هنری بودم با آقای مجیدی کار کردم زمان مدیر فیلمبرداری هم با آقای سید مهدی برقعی شاهد احمدلو مرحوم بهمن زرین پور مجید تربتی سید جمال سید حاتمی جواد مزدآبادی و دیگران کارهای قابل توجهی انجام دادم خوشبختانه به آنها افتخار می کنم.

١٠. کار در فیلم سینمایی سخت تره یا کار تلویزیونی و سریال ؟
به عقیده من کار هیچ فرقی با هم ندارد چه سریال تلویزیونی باشد چه سینمایی و حتی کار کوتاه و مستند به نظرم انگیزه اگر باشد نباید فرقی داشته باشد ولی متاسفانه امروزه در کشور ما سریال را دم دستی و  سطحی باهاش برخورد می‌شود چه از طرف برخی مسئولین و چه از طرف برخی عوامل سریال های اگر ما به بیننده احترام بگذاریم او قطعاً با جدیت سریال را دنبال می کند چه بسا در سریال های نامی دنیا و ایران شاهد این موضوع بودیم سریال های مثل هزاردستان سربداران و دیگر شاهد این ادعاست البته نمی‌توان منکر تمرکز و پرده عریض و طویل در سینما بود ولی اگر ما به شعور بیننده احترام بگذاریم قطعاً بیننده با جدیت هر دو را دنبال می‌کند و چه بسا فیلم های سینمایی تاسف باری را شاهد بوده‌ایم که هیچ ارزش هنری که ندارد جنبه سرگرمی و نشاط را برای بیننده بر ارمغان نمی آورد،اعتقاد دارم اگر پلانی میگیرم باید اول خودم از آن لذت ببرم هنگام گرفتن پلان تا این لذت به بیننده انتقال پیدا کند به لحاظ فنی و نور قاب بندی و دیگر مسائل چنان فرق چندانی ندارد تقریباً امکاناتی که برای یک کار سینمایی لازم است برای سریال هم لازم است حتی دیگر رشته ها مثل صدابرداری گریم و تفاوت فاحشی ندارد چون در سینما روی پرده بزرگ و متمرکز میبینیم قطعاً دقت بیشتری نیاز است.

۱۱. سخت ترین فیلمی که کار کردید چه بوده ؟
 کار فیلم کلاً حرفه سخت و طاقت فرسایی است نمیتونم بگم کدوم کار سخت بوده کدوم کار راحت کار با کودک مشکلات و سختی های خودش رو داره کار جنگی هم مشقات و دشواریهای خود حتی کارهای اجتماعی و شهری که به نظر خیلی ساده میرسه پر از مشکلات و دشواریهای خودشو داره حقیقتاً نمیتونم بگم کدوم کار سخت تر بوده و کدوم کار راحت مثال معروف کار در سینما بعد از معدن سخت ترین کار دنیاست.

١٢ آخرین فیلمی که کار کردید چه بود ؟
آخرین فیلم سینمایی فیلم سینمایی بام بالا بود در ژانر سینمای کودک و آخرین سریال هم سریال محکومین که موضوع اجتماعی داشت و شبکه ۱ پخش شد که خوشبختانه مورد توجه مردم قرار گرفت و پر بیننده بود فیلم سینمایی بام بالا آخرین مراحل فنی خود را طی می کند امیدوارم این فیلم شاد و مفرح البته آموزنده مورد توجه قرار بگیرد.

۱۳. در این وضعیتی که تو کرونا هنرمندان باهاش رو به رو هستند چه باید کرد ؟
ببینید به نظر من این اتفاق جدید و تازه ای نیست ما در دوران گذشته وبا داشتیم حصبه داشتیم امروز هم ما و در عصر ما ما با کرونا روبرو هستیم تنها راهی که هستش باید به عالمان این علم پناه برد و از خدا بخواهیم که اتفاقات خوب برامون رقم بزنه فکر می کنم امتحان خداست امیدوارم سربلند از این امتحان همه مون بیرون بیاییم و هرچه سریعتر به روز های خوب و پرنشاط برگردیم.

١۴. بدترین خبر در زمان کرونا برای شما چی بوده ؟
بد بدترین خبر از دست دست دادن عزیزان و دوستان هست قطعاً هر انسانی در برابر از دست دادن عزیزانش غمگین و آزرده خاطر می شود من هم عزیزانی رو که در این بیماری از دست رفتن برایم سخت و دشوار بود امیدوارم کرونا هر چه زودتر ریشه کن بشه و شاهد این این صحنه ها نباشیم

١۵. از هنرمندانی که در در زمان کرونا از دنیا رفتن کسی بوده باش خاطره داشته باشید ؟
من با مرحوم سیروس گرجستانی سریال سه دونگ سه دونگ رو کار کردم انسان بسیار شریف و دوست داشتنی و البته طناز بسیار برای نقش خودش زحمت میکشید فکر می‌کرد و براش مهم بود از روی تفنن و روزمره گی کار نمی کرد به نظرم به خصوص بازیگران جوان ازین مطلب غافلند

١۶. جشنواره فجر امسال رو چه پیش بینی می‌کنید ؟
جشنواره امسال با سال های قبل زیاد فرقی نداره تنها فرقش حضور کرونا در جشنواره است جشنواره فجر مثل هر سال حاشیه‌های پررنگ تر از متن داره تا وقتی که سینماگران و هنرمندان ما اسیر این حواشی هستند قطعاً جشنواره پرباری مثل سالهای دهه شصت و هفتاد نخواهیم داشت هر چه این حاشیه ها پررنگ تر سینمای ما ضعیف تر و ضعیف تر خواهد شد

۱۷ فیلمی در جشنواره فجر امسال دارید ؟

امسال فیلم سینمایی بام بالا را برای جشنواره آماده کردیم که در بین ۵۰ فیلم اولیه بود ولی جزو ۱۶ فیلم سودای سیمرغ نیست البته من به نظر داوران احترام میگذارم امیدوارم در اکران مورد توجه مردم قرار بگیرد باید بیاموزیم به نظر دیگران احترام بگذاریم اگر فیلمی پذیرفته نشد نباید جنجال به پا کنیم قطعاً هیئت داوران از متخصصین و هنرمندان میباشند البته با رویکرد و سلیقه خودشان

١٨. وظیفه هنرمندان در زمان کرونا نسبت به مردم و اجتماع چیست ؟
قطعاً هنرمندان به دلیل اینکه در دید مردم عادی هستند بنابراین بهترین کاری که می توان انجام داد رعایت دستورالعملهای بهداشتی است و در مرحله بعد قطعاً ساخت فیلم مستند و در آینده فیلم های داستانی خواهد بود که کادر درمان این مملکت چگونه فداکاری کردند.

١٩. انتقادی به نحوه مدیریت مسئولان سینمایی و خانه سینما دارید ؟
تا وقتی که مسئولین ما دچار سیاست و سیاست زدگی هستند فرهنگ و هنر ما به جایی راه نخواهد یافت متاسفانه امروزه فکر و ذکر مسئولین ما سیاسی کاری شده است و تا زمانی که این نگاه حاکم بر سینما و خانه سینما باشد هنرمندان حال و روز خوبی نخواهند داشت.

٢٠. بزرگترین آرزوی حسین ناظریان چیست ؟
اگر منظورتون آرزوی سینمایی اینه که بیاید آن روزی که سینمای ما صنعت به تمام معنا شود بر روی پای خودش بایستد نه احتیاج به پول نفت داشته باشد و نه سرش را جلوی این ارگان و آن ارگان هم کند داری استقلال بر روی پای خود باشد تا زمانی که سینمای ما صنعت نشود ‌این سینما سینما نخواهد شد.

٢٢. شما هم زمان جنگ جانباز شدید از چه ناحیه ای و درچه عملیاتی ؟
به لحاظ بنیاد جانبازان جانباز حساب نمی شوم ولی در عملیات والفجر ۱۰ از ریه شیمیایی شدم هنوز هم متاسفانه اثراتش باقیست در بدنم ولی بنیاد جانبازان متاسفانه می‌گوید شرح سانحه بیاورید آن زمان ما به فکر سانحه نبودیم که به فکر شرح آن البته خودم هم زیاد دنبالش نرفتم من خواهم رفت.

٢٣. یه حرف خودمونی با مسئولان و سینماگران بزنید ؟
تنها حرفی که میتونم بزنم اینه که بیاییم با عشق و برای مردم کار کنیم بدور از از حاشیه و سیاست هنری ماندگار است اولاً با عشق باشه دوماً برای مردم.

٢۵. اوج آرزوی حسین ناظریان چیه ؟
همیشه با دوستانی که در سمی و بصری لشکر بودیم آرزویمان آن زمان شهادت بدون آخ بود یعنی اینکه نه جانباز شویم و نه اسیر امروز هم همین آرزو را دارم مرگ بدون آخ و بی مریضی و درد شما دعا کنید این چنین شود.
 
۲۶. دوست دارید با چه کسی که تا به حال کار نکردی فیلم کار کنید ؟
بیشتر دوست دارم با فیلمنامه های خوب جذاب و تاثیر گذار کار کنم فیلمنامه اگر خوب باشد قطعاً فیلم خوبی خواهد شد بنابراین دوست دارم با فیلمنامه خوب کار کنم چه کارگردانش اولی باشه چه معروف و مشهور فرقی نمی کند.

۲۷. درباره جانبازی و زندگی جانبازان هنرمند در سینما  بعد جنگ توضیحی بدید ؟
متاسفانه زندگی امروزه جانبازان ما بسیار سخت و طاقت فرساست رضا ایرانمنش هنوز که هنوز است درگیر و و کمتر کسی سراغشو میگیره رضا برجی همینطور تازه این وضع هنرمندان نامی ماست هنرمندان گمنام که فاتح مع الصلوات البته دیگر نسل شون تموم شد احتیاجی نیست کسی به فکرشان باشد
 وحرف آخرتون ؟
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۲۵
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
0
0
سال 65 ایشون رفته منطقه که 16 سالش بوده پس الان باید 52 سالش باشه چقدر خوب موندن
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها