نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 23
کد خبر: ۱۲۱۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷

آقای افروغ این جملات چه بویی میدهد؟

همانطور که سلام نو اظهارات آقای افروغ در این مصاحبه را عینا منتشر کرد، بد ندیدیم که برخی اظهارات دیگران را هم به ایشان یادآوری کنیم. البته گفته‌های بسیاری را می‌توان از جریان اصولگرا ردیف کرد و جداولی چندصد صفحه‌ای برای این موضوع ساخت اما در اینجا به ذکر چند مورد خاص از آن‌ها بسنده می‌کنیم.

به گزارش تدبیر24 به نقل از سلام نو، برخی از اظهاراتی که در واکنش به سخنان سعید حجاریان مطرح شدند، انسان را به یاد برخی از جملات شیخ غلامرضا حسنی، امام جمعه ارومیه می‌اندازند که بعد از آن ترور معروف گفت: «حجاریان۱۰الی۱۵روز است که ترور شده، با گلوله کمی از صورتش رفته آن طرف‌تر. از اروپا دکتر آوردند! همه منتظرند گوش می‌‌دهند که قضیه حجاریان به کجا می‌‌انجامد. آقای پروفسور! آقای دکتر! زده بود که بمیرد» از آن روز۱۳سال گذشته اما به نظر می‌رسد هنوز هم برخی هستند که حیات و حرف زدن حجاریان را برنمی‌تابند.

حجاریان در مصاحبه اخیرش گفت: «نمایندگان بر خلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببینند آیا مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان آن‌ها را به شهرشان راه می‌دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آن‌ها را حتی به شهر‌هایشان راه نمی‌دهند. من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشور‌ها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند. البته چنین چیزی در این کشور عملاً امکان‌پذیر نیست؛ چراکه آقای جنتی خود را هم بالای سر دولت و انتخابات آن می‌داند و هم بالای سر مجلسدر اصل حجاریان گفته بود که اگر چنین و چنان شود باید مجلس منحل گردد که آن هم ایران چنین چیزی به دلایلی غیرممکن است. این اظهارات باعث شد تا رسانه‌های زنجیره‌ای اصولگرایان و جریان افراطی دست به کار شوند تا به هر نحو که شده جوابی برای حجاریان دست و پا کنند. به طور مثال خبر گزاری فارس فقط در طول یک روز یازده گفتگو و گزارش خبری را در این رابطه تولید و منتشر کرد.

شاید از رسانه‌های اینچنینی انتظاری جز این نبود، اما عماد افروغ که عموما بعنوان یک اصولگرای معقول و معتدل شناخته می‌شود هم در گفتگویی با سایت سلام نو گفت: «صحبت‌های آقای حجاریان بوی دیکتاتوری می‌دهد»

همانطور که سلام نو اظهارات آقای افروغ در این مصاحبه را عینا منتشر کرد، بد ندیدیم که برخی اظهارات دیگران را هم به ایشان یادآوری کنیم. البته گفته‌های بسیاری را می‌توان از جریان اصولگرا ردیف کرد و جداولی چندصد صفحه‌ای برای این موضوع ساخت اما در اینجا به ذکر چند مورد خاص از آن‌ها بسنده می‌کنیم.

سوالی که از جناب آقای افروغ مطرح می‌شود این است که اگر اظهارات حجاریان بوی دیکتاتوری می‌دهد، جملات زیر چه بویی می‌دهند؟

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
عماد افروغ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
0
0
با سلام، چون از بنده سؤالی شده است وظیفه دارم به آن پاسخ دهم. شما به خوبی می دانید که بنده مدافع نظریه مردم سالاری دینی یا دو مؤلفه بودن مشروعیت، یعنی حقانیت و مقبولیت هستم، هرکدام از دو مؤلفه این فلسفه سیاسی محدودیتی برای دیگری ایجاد می کند، مردم سالاری یا مقبولیت نظام، امکان کودتا و ترور را از واجدان صلاحیت رهبری جامعه و حقانیت حاکمان، امکان اطاعت مسلمانان از غیر واجد صلاحیت را سلب می کند. همواره از شرعیت دو سویه فرمان رهبری و نظارت مردمی سخن گفته ام. نظارت مردم به همان میزان فرمان رهبری شرعیت دارد. به عبارت دیگر مردم هم شرط مقبولیت نظام اند و هم حضور و نظارتشان از شرعیت برخوردار است. بر این اساس، حق انحلال مجلس را برای احدی چه رهبری و چه رئیس جمهور را موجه و مشروع نمی دانم. در ضمن اگر تردیدی نسبت به مواضع بنده دارید به کتاب ماقال و من قال مراجعه کنید. به علاوه جهت اطلاع برخی عزیزان و همان گونه که در بحبوهۀ انتخابات هم مکتوب کرده ام و در وبلاگ حقیر هم قابل رؤیت است، بنده از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده ام. لطفا بد اخلاقی نکنید. در خصوص اظهار نظر در مورد موارد فوق، در قانون اساسی پیش بینی رد صلاحیت رییس جمهور و با تایید رهبری شده است، همان گونه که در مورد بنی صدر هم عملی شد. هیچگاه اطاعت از رییس جمهور مورد نظر را اطاعت از خدا ندانسته ام و مردم را واجد حق می دانم که به آن اشاره کردم. امکان تغییر قانون اساسی را نیز منتفی نمی دانم، اما به جد طرفدار اصل تفکیک قوا هستم. موفق باشید
نظر شما: