نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۱۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با هشدار نسبت به تداوم وضع موجود :

خطر بزرگ برای کشور

عدم اجراي قانون بهينه‌سازي مصرف انرژی مشكلات فراواني را در آينده به همراه خواهد داشت.
تدبیر24:رئیس پژوهشگاه نفت ضمن اعلام مطلب فوق در جمع نمايندگان رسانه‌هاي گروهي افزود: اين قانون زماني كه بنده در مجلس بودم- مجلس هشتم- تصويب شد و در آن همه بخش‌ها ديده شده و قانون بسيار مترقي‌اي است كه 75 ماده دارد اما اجراي آن به آيين نامه نياز داشت كه متاسفانه هنوز تدوين نشده است.

 حميدرضا كاتوزيان گفت: معلوم نيست چرا دستگاه‌هاي اجرايي اين قانون را مسكوت گذاشتند در حالي كه با توجه به شرايط كشور اين قانون بايد هر چه زودتر اجرايي شود.
 وي گفت: شايد اجراي اين قانون هزينه‌هايي را نيز در بر داشته باشد اما مطمئنا هزينه آن كمتر از مشكلاتي است كه بابت آلودگي هوا و مصرف بي‌رويه انرژي در كشور ايجاد مي‌شود و سبب مراجعه 23 هزار نفر به مراكز درماني تنها در شهر اهواز مي‌شود.
 وي ادامه داد: تدوين آيين نامه قانون بهينه‌سازي مصرف انرژی و اجراي آن بخش بزرگي از مشكلات را برطرف مي‌كند و مصرف انرژي را كاهش مي‌دهد در صورتي كه اگر همين روند تداوم داشته باشد آينده خوبي در انتظارمان نيست. كاتوزيان در توضيح اين مطلب افزود: در حال حاضر مصرف گاز در بخش خانگي ايران به اندازه بخش صنعت تمامی‌كشورهاي اتحاديه اروپاست. خب، شما فاصله را ببينيد. مي‌شود آن را تحمل كرد ؟ در آينده نيز وضعيت از اين بدتر است. اگر كاري نكنيم درافق 1404 عملا به يك مصرف‌‌كننده بزرگ گاز تبديل خواهیم شد و مطمئنا براي پاسخگويي به نيازمان مجبوريم بزرگترين وار‌كننده گاز جهان باشيم. وي گفت: رسانه‌ها بايد بر اين موضوع تاكيد كنند و پيگيري و اجراي اين قانون را خواستار شوند. او با اشاره به آلودگي شديد هوا نيز گفت: طبيعتا عدم اجراي اين قانون سبب بروز اين آلودگي شده است چرا كه شدت مصرف انرژي در ايران بسيار بالاست.
 ذخاير غير متعارف ايران قابل توجه است
 وي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به سوال «قانون» مبني بر اينكه آيا تنها در لرستان منابع غير متعارف انرژي يافت شده است يا بخش‌هاي ديگري از كشور نيز مي‌توانند در آينده از اين جهت مورد بررسي قرار گيرند، گفت: حدود دو هفته پيش قراردادي با شركت ملي اكتشاف براي بررسي شيل‌هاي گازي و احيانا نفتي منطقه لرستان منعقد شده است. وي گفت: اين‌ها منابع جديد هيدروكربوري هستند و بهره برداري از آنها هزينه بالايي دارد به همين جهت تا كنون مورد توجه قرار نمي‌گرفتند اما با افزايش قيمت نفت و چشم‌انداز تداوم اين روند به نظر مي‌رسد توجه به اين منابع جدي شده است. وي گفت: آمريكايي طي سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري‌هاي وسيعي را  روي اين منابع انجام داده و در حالي كه يك واردكننده بزرگ نفت هستند، پيش بيني مي‌كنند بر پايه همين ذخاير بتوانند به يك صادركننده تبديل شوند. وي گفت: براي اطلاع از موقعيت شيل‌هاي گازي اقدامات عملي به زودي آغاز خواهد شد. وي در ادامه گفت: پيش بيني مي‌شود در شرق و شمال شرق كشور نيز از اين منابع يافت شود.
وي بر برنامه مركز تحت تصدي‌اش مبني بر تجاري‌سازي پژوهش نيز تاكيد كرد و گفت: ما در اين خصوص بيش از دولت تعجيل داريم.
همچنين وي پاسخ به سوالي درباره كنسرسيوم افزايش برداشت نفت و ميزان تحقق هدف افزايش يك درصدي ضريب برداشت در برنامه پنجم توسعه را به صالح هندي رئیس پرديس پژوهش و توسعه صنايع بالادستي محول كرد. وي در اين خصوص گفت: من فكر مي‌كنم مانور دادن روي موضوع يك درصد اصلا كار درستي نيست.
هندي در حالي كه سعي مي‌كرد بحث در اين خصوص را چندان باز نكند، گفت: به هر حال بايد حواس بخش حاكميت  به اين موضوعات جمع باشد. روي عددي كه عدم قطعيت آن بالاي سي درصد است نمي‌توان به اين صورت مانور داد. به هر حال گفته‌ايم می‌شود. افزايش يك درصدي ضريب برداشت در دو سال اول اجراي برنامه پنجم توسعه محقق شده است.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: