نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۱۲۹۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹

واژه فتنه چماق اصولگرایان شده است

صادق زیبا کلام
تدبیر24: «صادق زیباکلام» در گفت‌و‌گو با پویش اظهار داشت: امروز با گذشت ۴ سال از انتخابات و جریانات سال ۸۸ مشاهده می‌کنیم که تمام تلاش و تبلیغات اصولگرایان برای باورپذیر کردن پدیده‌ای به نام «فتنه» ناکام مانده است.

وی ادامه داد: این کلید واژه تبدیل به چماقی شده که اصولگرایان در این ۴ سال شبانه روز بر سر مخالفین خود فرود آورده‌اند و هرکسی که سر سازش با این طیف را نداشته باشد، القابی همچون سران فتنه، ساکت فتنه، حاضر غیرمستقیم فتنه و... را به خود می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به رای قاطع مردم به دکتر روحانی اضافه کرد: انتخابات ۲۴ خرداد خط بطلانی بود بر تمامی این مسائل و فرافکنی‌های این جریان سیاسی. مردم نشان دادند که هیچ گونه توجهی به این تبلیغات و تخریبات نداشته کما اینکه اگر اینگونه بود و مردم این «فتنه» را پذیرفته بودند الان سعید جلیلی یا ولایتی رییس جمهور منتخب مردم بود.

وی عنوان کرد:ما امیدواریم که این توهم برای اصولگرایان پایان پذیرد چرا که انتخابات نشان داد این نوع تفکر پایگاهی اجتماعی ندارد و ادامه دادن این رویه بی‌معناست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: این جریان هم اکنون با همین چماق به سراغ کابینه پیشنهادی آقای روحانی رفته و قصد حاشیه سازی با همین عناوین تکراری را دارد. مشاهده می‌کنیم با وجود اینکه جناب روحانی با لحاظ کردن برخی موارد و چینش محتاطانه کابینه تلاش کرده از این حاشیه سازی‌ها جلوگیری کند، باز هم اصولگرایان داخل و خارج از مجلس با ادبیات و مخالفت خاص خود به استقبال این کابینه رفته اند.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که از دکتر روحانی به دلیل عدم استفاده از چهره‌های بارز اصلاح طلب در کابینه انتقاد می‌کنند، توجه داشته باشند که امروز اصولگرایان با همین کابینه معتدل نیز مخالفت و سر ناسازگاری دارند. بنابراین انتظارات از روحانی باید با شرایط، محدودیت‌ها و معضلات ایشان همخوانی داشته باشد.

رحمانی فضلی؛ مصالحه روحانی

به گفته زیباکلام حجت الاسلام یونسی انتخاب رییس جمهور برای وزارت کشور بود اما همین مخالفت‌ها و فشار مراکز قدرت نام رحمانی فضلی را به لیست کابینه وارد کرد.

وی تصریح کرد: این انتخاب نوعی مصالحه و سهیم کردن اصولگرایان در کابینه معرفی شده می‌باشد. آقای روحانی با سپردن وزارت کشور به طیف نزدیک به آقای لاریجانی خواست از نفوذ رییس مجلس برای دیگر وزرا که امروز به بهانه فتنه مورد هجمه قرار دارند، رای اعتماد بگیرد و مقاومت و موضع گیری‌های آن‌ها را به حداقل برساند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: البته آقای فضلی از نظر اجرایی کارنامه خوب و مثبتی در مقام ریاست دیوان محاسبات دارند و سابقه ایشان نشان می‌دهد که اجازه ورود گرایشات و سواستفاده جریانات سیاسی را به مراکز تحت مسئولیت خود نمی‌دهد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود همین خصوصیت در وزارت ایشان هم پایدار بماند و انتخاب استانداران و فرمانداران با کارنامه اجرایی ایشان و دید کلان اعتدال و میانه روی دولت همخوانی داشته باشد.

تندروی در وزارت اطلاعات نظام را با مشکل مواجه می‌کند

وزیر پیشنهادی اطلاعات به عنوان یک فرد تندرو و افراطی شناخته نمی‌شود. وی با بیان این موضوع به پويش گفت: این نکته بسیار حائز اهمیت است که وزیر اطلاعات از تندروی پرهیز کند، چرا که نه تنها با افراط‌گری عرصه برای فعالین سیاسی، روزنامه نگاران، اصحاب قلم و... تنگ و محدود می‌شود بلکه در کل نظام را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

وزارت علوم وزارت خانه‌ای سیاسی تا علمی

این استاد دانشگاه بیان کرد: ظرف ۸ سال گذشته مدیریت اصولگرایی در دانشگاه‌ها به هیچ وجه مدیریت مطلوب و سازنده‌ای نبود. اولویت این وزارتخانه عملا سیاسی و خارج از تعریف وزارتخانه‌ای با معیارهای علمی و پژوهشی بود.

وی ادامه داد: اقداماتی همچون تفکیک جنسیتی، یکدست کردن تفکرات و محدودسازی سایر افکار، مصادره دانشگاه آزاد و... واقعا فضای علمی دانشگاه‌ها را آلوده کرد. مدیریت اصولگرایی با هرنوع جنبش و تشکل مستقل دانشجویی درگیر شد که نمونه‌های مختلفی از آن‌ها اعم از انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم وحدت قابل اشاره است.

زیباکلام در پایان ابراز داشت: آقای میلی منفرد همین که با این نوع رفتار‌ها مرزبندی قائل شود و سیاست تنگ نظرانه اصولگرایان را در مورد دانشگاه و فعالیت‌های دانشگاهی ادامه ندهد، گام اصلی را برداشته و عملا شرایط به حالت عادی و مطلوب باز خواهد گشت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
3
16
نمیشه اکثریت جامعه رو فتنه گر نامید
بجای تهمت و افترا بیاید در کنار هم به فکر ساخت و آبادانیه کشور عزیزمون باشیم
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
0
7
تمام کشورهایی که بجایی رسیده اند عزم و اراده ملی و مسئولان علت اصلی اش بوده .
واقعا افراد و رسانه هایی که بجای اتحاد و وحدت برای سازندگی و بالندگی ... تخم نفاق می افکنند باید از ملت و خانواده شهدا و اسرا شرم کنند .
امیدوارم رسانه ها این مورد را بصورت یک عزم و اراده و آشتی ملی در جامعه ایجاد کنند .
در کشورچین که هدف صادرات است همه ارگانها حتی لجستیک ارتش هم در خدمت صادرات است ...
ما هم می توانیم ...اگر اتحاد داشته باشیم . از امروز باید بدانیم که عامل نفاق در جامعه ..عامل دشمن است .
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
2
5
واقعا تیتر خوبی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
2
4
این افرادی که به اصطاح خودشان خوب بودن و فتنه گر نبودند چه کاری برای مردم انجام دادند در کشوری زندگی می کنیم با در آمد بسیار بالا و عملکرد بسیار ضعیف عده ای که سهمشان را از قدرت گرفته اند از همه جور رانت و بده بستان برخوردارند و اکثریت مردم در فقر و فلاکت زندگی می کنند و اگر کسی انتقادی کند با تهمت و برچسب زنی خفه اش می کنند .
تماشاچی روزگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
1
2
خدا رحمت کند یکی از استادان ما را. می گفت یک روز صبح به حمام رفتیم. همه در پشت در گرمخانه ایستاده بودند. پرسیدیم چه شده؟ گفتند یک دیوانه ای به داخل حمام رفته، لنگش را خیس کرده و هر کس برود به او می زند. مدتی صبر کردیم. دیدم آفتاب در حال زدن است. یک نفر از مردم، لنگش را درآورد خیس کرد و وارد شد. دو سه تا خورد، اما دیوانه را زد و او را بیرون کرد. وقتی این دیوانه درآمد رو کرده به مردم گفت: داخل حمام نروید که یک دیوانه ای آنجا است که فلان و بهمان تان می کند. طبیعی است که در برابر رفتار دیوانه وار همین رفتار باید بشود و الا کار از دست خارج می شود
منصف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
2
5
قابل توجه آقای زیباکلام...
این طور که شما میگید یعنی رهبر معظم انقلاب هم از سال 88 تاکنون چماق دست گرفتند!! چون ایشان نیز تا اخیر بسیار در مورد فتنه و رخدادها صحبت کردند.
این حرف هایی که میزنید حرف آقای روحانی نیست. ایشان دید بازتری نسبت به این مسائل دارند.
توبه کنید آقای زیباکلام...
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of)
جنا ب منصف شما به اولین جمله ایشان دقت بفرمایید:"امروز با گذشت ۴ سال از انتخابات و جریانات سال ۸۸ مشاهده می‌کنیم که تمام تلاش و تبلیغات اصولگرایان برای باورپذیر کردن پدیده‌ای به نام «فتنه» ناکام مانده است." مقام معظم رهبری مورد قبول تمام جریان های درون نظام می باشند.من و شما از دغدغه های رهبری در مورد حوادث88 با خبر نیستیم.ایشان خواهان ثبات و امنیت در داخل کشور و سایر نقاط جهان به خصوص کشورهای اسلامی هستند و هبچگاه هیچ فردی نباید سرخود از ایشان دفاع کند.به فضل خدا نیروهای مخلص وزارت اطلاعات چشم بصیر کشورندو تمامی موضوعات کشور را با دقت رصد می کنند.نباید به بهانه ی پشتیبانی از رهبرانقلاب ، امنیت داخلی کشورمان را زیر سوال ببریم.همگی باید به قوانین کشور احترام گذاشته و در مقابل آن سر فرو نهیم.خداوند حافظ تمامی دلسوزان نظام و کشور باشد.
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
1
3
اتفاقات سال 88 بعضی از نماینده ها رو طوری سوزونده که تا الان داره ازشون دود بلند میشه!
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
1
0
تدبیر24 دراین موردنظری داده بودم که متاسفانه منتشرنکرده اید.شمادرحالیکه گاهی نظرات بسیار توهین آمیز رامنتشرمیکنیدچرانظرم درمورداین مطلب آقای زیباکلام راکه نتنهاحاوی هیچ توهینی نبودبلکه مستدل بیان شده بودکه ایشان بجناب روحان ومجلس توهین نموده است رامنتشرنکردید.لطفاتجدیدنظرنموده اجازه ندهیددرهمین شروع کارتان قضاوتی دیگررقم بخورد.
نظر شما: