نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۱۴۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۰

درمان 5 ثانیه ای حفره قلب

محققان دانشگاه های هاروارد و ام آی تی موفق به ساخت یک چسب فوق العاده زیستی شدند که حفره های موجود در قلب را در عرض 5 ثانیه برطرف می کند.
به گزارش تدبیر24 به نقل از پایگاه نیچر، حفره (سوراخ) قلب یک بیماری مادرزادی است که باعث اختلال جریان طبیعی خون در قلب می شود.

قلب دارای دوبخش (بطن)که توسط یک دیواره داخلی به نام سپتوم از هم جدا می شوند. با هرضربان، طرف راست قلب خونی که مقدار اکسیژ‍ن کمتری دارد را دریافت می کند و آن را به ریه پمپاژ می کند. طرف چپ قلب خون پراکسیژن را از ریه دریافت کرده و آن را به سراسر بدن می فرستد.

دیواره سپتوم مانع ترکیب خون بطن راست و چپ می شود.

دیواره سپتوم در برخی افراد سوراخ است و خون دوطرف باهم آمیخته می شود. افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، با این نقص به دنیا آمده اند.

برخی از عوارض احتمالی سوراخ دیواره داخلی قلب عبارتند از :

• نارسایی قلب

• ضربان نامنظم قلب و آرتمی

• تپش قلب

• ایجاد لخته خونی

• افزایش فشار خون

• سکته مغزی

معمولا این عارضه به محض تولد توسط پزشک شناسایی می شود و تنها راه درمان آن بخیه حفره یا استفاده از بست است که هردو مورد موجب آسیب به سلول های سالم می شوند و درمان آن بسیار زمین گیر است.

محققان دانشگاه MIT و هاروارد برای حل این مشکل، موفق به ساخت یک سوپرچسب آب گریز به نام HLAA شده اند که بافت اطراف حفره های قلب را پیوند می زند و به اصطلاح وصله می کند.

در ساخت این چسب زیستی از مایع چسبناک آب گریز ترشح شده از حلزون الهام گرفته شده است.

رفح حفره قلب با استفاده از این چسب زیستی تنها 5 دقیقه طول می کشد؛ یعنی فقط کافیست چسب را روی حفره قرار داد و 5 ثانیه روی آن اشعه ماورای بنفش تاباند.

چسب HLAA خاصیت کشسانی دارد و براثر انقباضات قلبی خاصیت چسبندگی خود را از دست نمی دهد، به علاوه بافت سالم قلب آسیب نمی بیند.

این محصول به صورت تجاری وارد چرخه پزشکی فرانسه شده است و هیچ عارضه ای دربرندارد.

محققان بر این باورند که چسب HLAA، علاوه بر قلب در سایر اندام های بدن قابل استفاده است.

گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: