نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 24
کد خبر: ۱۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲

بیست و سوم دی در تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه برابر با بیست و سوم دی 1392هجری خورشیدی، یازدهم ربیع الاول 1435 هجری قمری و سیزدهم ژانویه 2014 میلادی است. 33 سال پیش در چنین روزی، نخستین حمله و بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق علیه ایران در جریان جنگ تحمیلی صورت گرفت.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:


23 دی 1365

عملیات کربلای 6 با رمز یا فاطمه زهرا(س) به وسیله ارتش در غرب و شمال سومار با هدف آزادسازی ارتفاعات منطقه، در پاسخ به شرارت‏های دشمن در بمباران مناطق مسکونی، انهدام ماشین جنگی دشمن و متفرق کردن نیروهای عراق انجام شد.



23 دی 1359

نخستین بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق علیه ایران در جریان جنگ تحمیلی در50 کیلومتری غرب ایلام به وقوع پیوست و شماری از مردم غیر نظامی در جریان این حمله مصدوم شدند.



23 دی 1357

شورای سلطنت به ریاست سیدجلال الدین تهرانی تشکیل شد. گفته شده بود که پس از خروج محمدرضا پهلوی از کشور شورای سلطنت عهده دار تمام وظایف و اختیارات مقام سلطنت خواهد بود. با این حال فقط 2 روز بعد از خروج شاه از کشور، امام خمینی(ره) در سخنانی شورای سلطنت را غیرقانونی خواند و دخالت آنان در امور کشور را جرم دانست و از آنان خواست به سرعت از این شورا کناره گیری کنند.



23 دی 1357

سایروس ونس وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایران بزرگترین مشتری تسلیحاتی آمریکا بوده؛ ایران تاکنون 20 میلیارد دلار اسلحه از آمریکا خریده، اما بین 10 تا 12 میلیارد دلار از این تسلیحات که از مدرن ترین سلاح ها هستند، هنوز تحویل ایران داده نشده است.



23 دی 1357

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: قطع صدور نفت ایران به اسراییل تنها مشکل اسراییل نیست بلکه مشکل سراسر دنیای غرب است. اگر ایران از دست غرب برود، اسراییل هم به همان سرنوشت دچار خواهد شد.



23 دی 1355

وزیر بازرگانی انگلیس در صدر یک هیات اقتصادی وارد تهران شد.



23 دی 1355

یک قرارداد بزرگ اقتصادی و صنعتی بین ایران و انگلیس به امضا رسید. به موجب این قرارداد، دولت انگلیس در صنایع اتومبیل سازی، برقی کردن راه آهن، ایجاد ناوشکن نفتکش، مونتاژ تراکتور و موتور دیزل در ایران سرمایه گذاری کرد.



23 دی 1349

سفیر آمریکا در لندن به عنوان فرستاده ی ویژه نیکسون، رییس جمهوری آمریکا به تهران آمد و درباره حفظ امنیت خلیج فارس بعد از خروج نیروهای انگلیسی با محمدرضاپهلوی به مذاکره پرداخت.



23 دی 1349

مذاکرات نفت در تهران متوقف شد و در نتیجه سهام شرکت های نفتی لندن سقوط کرد.



23 دی 1344

مهم ترین موافقتنامه همکاری اقتصادی و فنی میان ایران و شوروی برای احداث کارخانه ذوب آهن، احداث لوله گاز و تأسیس کارخانه ماشین سازی بین 2 کشور امضا شد.



23 دی 1341

امیر اسدالله علم نخست وزیر 6 بهمن را روز رفراندوم عمومی برای تصویب لوایح شش گانه محمدرضاپهلوی اعلام کرد.



23 دی 1340

عبدالحسین به نیا وزیر دارایی به دلیل مخالفت با مصوبه اصلاحات ارضی استعفا کرد. دلیل این استعفا اختلاف پیوسته وی با حسن ارسنجانی وزیر کشاورزی برسر لایحه اصلاحات ارضی بود.



23 دی 1336

ژنرال ماکسول تایلور، رییس ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا وارد تهران شد و به دیدار محمدرضا پهلوی رفت.



23 دی 1303

عبدالله طهماسبی امیر لشکر شمال غرب، برای توسعه زبان فارسی در استان آذربایجان شرقی از وزیر معارف درخواست بودجه کرد.



23 دی 1300

با تصویب هیات دولت مقرر شد که هیاتی از ایران برای بستن قراردادهای لازم با دولت شوروی به مسکو برود.



23 دی 1293

تبریز به وسیله ی نیروهای آلمان و امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول اشغال شد.


23 دی 1286

محمد علی شاه به منظور آشتی و دوستی با مجلس شورای ملی جلسه ای در دربار تشکیل داد و تعدادی از نمایندگان شرکت کردند و شاه دگربار وفاداری خود را به مشروطه اعلام کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: