نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۱۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰

حقایق درباره دوپینگ را بگوییم و خودمان را گول نزنیم

همین الان همه اگر مواردی ببینیم به صورت محرمانه به کمیته پزشکی اعلام می‌کنیم. گزارش‌هایی هست که ما به آن‌ها می‌دهیم. به هر حال سال‌های زیادی ...
تدبیر24: رییس کمیته مسابقه‌های فوتبال ایران با بیان اینکه مشاهداتش در وجود سرنگ در رختکن یکی از تیم‌های باشگاهی مربوط به لیگ دسته یک بوده است، گفت: همه ما می‌دانیم دوپینگ در لیگ دسته یک و حتی لیگ برتر وجود دارد و با نگفتن حقایق، نباید خودمان را گول بزنیم.

در توضیح مشاهداتش از سرنگی که در رختکن یکی از تیم‌های باشگاهی دیده بود، اظهار کرد: آن تیم مربوط به لیگ برتر نبود. متاسفانه سرنگ را در رختکن یکی از تیم‌های لیگ دسته یک دیده بودم و همان موقع هم بلافاصله گزارشم را به اکیپ دوپینگ و کمیته پزشکی اعلام کردم. پس از بررسی‌ها و آزمایش‌های آن‌ها بازیکن خاطی دو سال محروم شد و پزشک آن تیم نیز محرومیت 4 ساله کشید.

وی افزود: همین الان همه اگر مواردی ببینیم به صورت محرمانه به کمیته پزشکی اعلام می‌کنیم. گزارش‌هایی هست که ما به آن‌ها می‌دهیم. به هر حال سال‌های زیادی در فوتبال حضور داشتیم و می‌دانیم علت برخی رفتارهای بازیکنان چه می‌تواند باشد؟ من قبلا هم گفتم که در یک مسابقه بازیکنی در نیمه دوم به میدان آمد و در شرایطی که هوا برفی بود، او 10 دقیقه بازی کرد و در این مدت شاید 8 یا 9 بار آب خورد. او در سرمای هوا آب را بر روی سر و صورتش می‌ریخت! ما وقتی چنین چیزهایی را می‌بینیم می‌دانیم مشکل کجاست. بلافاصله گزارش آن مشاهده را هم اعلام کردم تا مسئولان مربوطه بررسی کنند. متاسفانه این‌ها واقعیت‌هایی است که در فوتبال ایران وجود دارد و ما نباید خودمان را گول بزنیم. وقتی در فوتبال برای کسب نتیجه تبانی صورت می‌گیرد، دوپینگ که یک ابزار ساده‌تری نسبت به آن است.

رییس کمیته مسابقه‌های فوتبال ایران در بیان مشاهده دیگری از اقدام به دوپینگ توسط تیم‌ها تصریح کرد: نمی‌دانم در مسابقه‌های امسال یا سال گذشته لیگ دسته یک بود که در تمرین پیش از بازی یکی از تیم‌ها بازیکنی را دیدیم که خوب می‌دوید و بسیار سرحال به نظر می‌رسید. در همان زمان اکیپ تست دوپینگ وارد ورزشگاه شدند و مسئولان آن تیم این موضوع را فهمیدند. همان موقع بازیکن مربوطه بدون آن که اتفاقی برایش بیفتد پایش را گرفت و به زمین افتاد! مسئولان آن تیم فورا نام آن بازیکن را از لیست 18 نفره خارج کردند. طبق قانون افسر دوپینگ هنگام بازی‌ها لیست 18 نفره بازیکنان را می‌گیرد و از بعضی از آن‌ها تست دوپینگ گرفته می‌شود. در آن مسابقه یک بازیکن سالم اما به نظر دوپینگ کرده روی سکوها رفت اما ما هم یاد گرفتیم علاوه بر لیست 18 نفره‌ای که دقایقی پیش از شروع بازی از تیم‌ها می‌گیریم، لیست 18 نفره قبلی را هم در اختیار افسران دوپینگ قرار دهیم.

وی با ابراز تاسف از اقدام به دوپینگ تیمی در فوتبال ایران گفت: حرکتی که آن تیم انجام داد، نمونه چیست؟ آیا غیر از این است که مسئولان تیم، مربی، پزشک و شخص بازیکن همه از این موضوع اطلاع دارند و به صورت گروهی به هم کمک می‌کنند تا دوپینگ صورت گیرد. البته دیده شده که یک بازیکن بدون اطلاع مربی یا پزشک تیمش دوپینگ انجام داده اما همان مورد هم به هر حال نشان می‌دهد ضعف مدیریت و سرپرستی از سوی مربی یا هر مسئول دیگری در تیم وجود داشته که آن بازیکن چنین تخلفی انجام داده است.

بهروان با بیان اینکه مسئله دوپینگ در حال حاضر در فوتبال مدرن دنیا پیچیده شده است، به ایسنا گفت: داروهای جدید و بسیار پیچیده‌ای به جمع داروهای ممنوعه ورزشکاران اضافه شده است. فیفا به تمامی کشورهای راه یافته به جام جهانی اعلام کرده که از چند ماه قبل نمونه خونی بازیکنان‌شان را ارسال کنند. به هر حال آثار مصرف دارو تا چندین ماه در خون انسان باقی می‌ماند. داروهای جدید آنقدر پیچیده شده‌اند که با آزمایش‌های ساده نمی‌توان به وجود آن‌ها در بدن انسان پی برد. بنابراین کنترل‌ها باید شدید‌تر شود.

وی با اشاره به نبود آموزش‌های کافی برای بازیکنان گفت: من و شما تمرین‌های بسیاری از تیم‌ها را دیده‌ایم. جدای از بحث دوپینگ آیا دیده‌اید سرمربی تیم آموزش‌ها و توصیه‌های جدی درباره رعایت اخلاق، فوتبال جوانمردانه و آگاهی یافتن بازیکنان از قوانین و راه و روش صحیح در فوتبال، داشته باشند؟! متاسفانه هیچ صحبتی در این موارد نیست. اما ما قوانینی را وضع کرده‌ایم که از سال بعد همه باشگاه‌ها باید کلاس آموزشی دوپینگ برگزار کنند و ما هم مدرس‌های مجرب را به این کلاس‌ها می‌فرستیم. در فوتبال حرفه‌ای باید هر ساله لیستی از جدیدترین داروهای ممنوعه اعلام شود. دوپینگ چیزی نیست که انتظار داشته باشیم فقط فدراسیون و رسانه‌ها درباره آن اطلاع‌رسانی کنند تا میزان آن کاهش یابد بلکه همه باشگاه‌ها و عناصر فعال در ورزش باید کمک کنند تا آن را ریشه‌کن کنیم.

بهروان با بیان اینکه بچه‌های معصوم گناهی ندارند که اکنون در معرض پدیده‌ی دوپینگ قرار می‌گیرند، گفت: یاد دادن دوپینگ به بازیکنان کم سن و سال یاد دادن خیانت به آن‌هاست. همه آن‌ها و حتی تعداد زیادی از فوتبالیست‌های بزرگسال، نمی‌دانند که این داروها چه عوارضی بعد از زمانی که فوتبال‌شان را کنار گذاشتند، برایشان دارد. عوارض بسیار جدی که خسارت‌هایی را به بدن آن‌ها وارد می‌کند. در این بحث نباید به هیچ وجه مماشات داشت. باید حقایق را گفت و سخت‌گیرانه‌ترین ابزارها را برای جلوگیری از آن به کار گرفت. شاید عده‌ای خوششان نیاید که ما از وجود چنین آلودگی‌هایی در فوتبال صحبت کنیم اما صحبت نکردن درباره آن‌ها چیزی را حل نمی‌کند. همه ما می‌دانیم که این آلودگی‌ها وجود دارد و باید در جهت رفع آن‌ قدم برداریم.

وی از وجود داشتن داروی جک تری دی به عنوان یکی از داروهای ممنوعه بازار ایران انتقاد کرد و به ایسنا گفت: این داروها آلوده است. در دنیا به سمتی می‌روند که از ورود این داروها به کشورشان به طور جدی جلوگیری کنند اما ما این داروها را در بازار کشورمان می‌بینیم و این جای بسی تاسف است. باید برای جلوگیری از این شرایط هم اقدام‌های لازم توسط مسئولان صورت گیرد.

بهروان در پایان در پاسخ به اینکه آیا دوپینگ در لیگ برتر هم به اندازه لیگ دسته یک وجود دارد گفت: خیر. دوپینگ در لیگ برتر به اندازه لیگ دسته یک نیست اما آن طور هم نیست که بگوییم در لیگ برتر وجود ندارد که اگر نداشت، نمونه تست‌های مثبت و گزارش‌های موثق ارائه شده، به مقام‌های مسئول را هم نمی‌دیدیم.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: