نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 23
کد خبر: ۱۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲

غول‌های آمریکایی خواستار مجوز برای فروش قطعات

شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و جنرال الکتریک آمریکا خواستار دریافت مجوز از دولت این کشور برای فروش قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران شدند.
تدبیر24: دو شرکت هواپیماسازی بوئینگ و جنرال الکتریک آمریکا خواستار دریافت مجوزهای لازم از دولت این کشور برای فروش قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران شدند.
ریکی کندی، سخنگوی جنرال الکتریک با تایید این موضوع گفت: ما از سال 2004 درخواست فروش قطعات هواپیماهای مسافربری را به دلیل مسائل مربوط به ایمنی پروازها به ایران داده بودیم که با توجه به توافق شش ماهه بر سر برنامه هسته‌ای ایران به تازگی دوباره درخواست دریافت مجوز فروش قطعات را مطرح کرده‌ایم.
وی مدعی شد مساله مادی مد نظر این شرکت نیست، بلکه درخواست فروش قطعات هواپیما کاملا بر پایه ایمنی پرواز است.
این در حالی است که صنعت هوایی ایران بیش از 30 سال است مورد تحریم دولت و شرکت های هواپیماسازی آمریکا قرار دارد.
تحلیلگران معتقدند شرکت های هواپیماسازی آمریکا با توجه به فضای جدید ایجاد شده در روابط غرب با ایران و چشم انداز لغو تحریم ها در پی باکردن جای پای خود در ایران و پیشی گرفتن از رقبای خود در این بازار هستند.
چندی پیش نماینده ای از شرکت فرانسوی ایرباس در قالب هیئت تجاری فرانسه به ایران سفر کرده بود.
از سال  1990 تا کنون،‌ بیش از 200 حادثه هوایی در ایران رخ داده است که در این حوادث دست کم دو هزار نفر کشته شده اند.  
به گزارش رویترز یک منبع مرتبط با شرکت بوئینگ، بزرگترین شرکت سازنده هواپیماهای مسافربری، نیز تایید کرده است که این شرکت نیز مانند جنرال الکتریک درخواست برای ارسال قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران را ارائه کرده است.
بوئینگ از تایید رسمی این موضوع خودداری کرده است. مقامات وزارت امور خارجه و خزانه داری آمریکا نیز حاضر به تایید یا تکذیب این خبر نشده اند.
درصورت صدور مجوز برای این دو شرکت آمریکایی، پس از  بیش از سه دهه خواهد بود که شرکت های هواپیما سازی آمریکایی به ایران قطعات یدکی صادر می‌کنند.
آذرماه سال جاری یک مقام آگاه ایرانی اعلام کرده بود: ایران به دنبال خرید 250 تا 400 فروند هواپیما پس از توافق اخیر ژنو است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این‌باره به تسنیم گفته بود: با توجه به حجم عملیات پروازی در 12 سال آینده و همچنین خروج هواپیماهای فرسوده نیازمند 400 فروند هواپیمای جدید هستیم.
وی با اشاره به اینکه تا 20 سال آینده نیازمند 550 فروند هواپیما هستیم، اظهار کرد: این تعداد هواپیما هم برای بازار جدیدی است که ایجاد می‌شود و هم جایگزینی ناوگان موجود چرا که در حال حاضر میانگین سن هواپیماهای ناوگان هوایی بالای 20 سال است.
جهانگیریان تصریح کرد: بنابراین کشور به دنبال تامین نیاز ناوگان هوایی به هواپیماست و از منابعی که این ناوگان را عرضه کنند نیاز خود را تامین خواهد کرد.
در حال حاضر بیش از 100 فروند از هواپیماهای ناوگان هوایی مسافربری کشورمان به دلیل مشکلات مربوط به تامین قطعه زمینگیر شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: