نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۲۱۰۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
دکتر مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی

آنچه موجب تورم شد

به نفع کشور است که نقدینگی به سمت تولید حرکت کند نه به سمت طلا و سکه و ارز و... این حرفی است که از روز اول گفتیم اما . . .
تدبیر24: در مورد انتقاداتی که آقای حسینیان به دولت به خاطر مسائل اقتصادی داشتند به‌ویژه در مورد مساله تورم، اول باید یادآور شد این نقدینگی نبود که موجب ایجاد تورم شد بلکه پرداخت یارانه‌ها بود که تورم ایجاد کرد؛ البته ناگفته نماند اگر نقدینگی کاهش پیدا کند تقاضا هم کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر واحدهای تولیدی نمی‌توانند از بانک‌ها اعتبار بگیرند بنابراین تاحدودی حرف‌های ایشان درست است اما نکته قابل توجه این است آنچه موجب تورم شده پرداخت یارانه‌های نقدی بوده نه افزایش نقدینگی.

در مورد این مساله که نقدینگی باید به سمت تولید حرکت کند و همچنین باید به کارخانه‌ها تزریق شود باید گفت این حرف درست است چراکه به نفع کشور است که نقدینگی به سمت تولید حرکت کند نه به سمت طلا و سکه و ارز و... این حرفی است که از روز اول گفتیم اما اقتصاد کشور را با هدفمندی یارانه‌ها دچار مشکلات جدی کردند بنابراین در حال حاضر باید کمک کرد تا چرخ تولید دوباره به حرکت بیفتد.

آنچه در این میان مطرح می‌شود این است که آیا دولت می‌توانسته در این مدت این مساله را حل کند یا خیر که باید بگویم به هر حال قدم‌ها باید برداشته شود تا به این سمت حرکت کنیم اما مساله‌ای که دوباره در حال مطرح شدن است این که حامل‌های انرژی اگر گران شود این مساله می‌تواند به نفع کشور و همینطور کمک به کاستن آلودگی هوا شود و این تصور را دارند که آلودگی هوای تهران به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین است غافل از آنکه این تصور، تصوری اشتباه است بلکه مشکل را باید در حمل و نقل شهری جست‌وجو کرد برای مثال خطوط مترو هنوز گستره آنچنانی ندارد و در خیابان‌ها اغلب اتوبوس و تاکسی و ماشین شخصی دیده می‌شود و این یک معضل شهری برای آلودگی هوا محسوب می‌شود.

بنابراین صحبت‌های آقای حسینیان در مورد تولید و هدایت نقدینگی به این سمت صحیح است چراکه تولیدی که در دولت احمدی‌نژاد آسیب جدی دیده است نیاز به حمایت دارد اما اینکه دولت می‌توانسته در این 100 روز یا در این چند ماه این مساله را حل کند بحثی جداگانه است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
دکترحاتمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
0
1
ضرورت تمرکزدرسیاستگذاری فرهنگی
درسال1393بودجه فرهنگی کشور3900میلیاردتومان پیش بینی شده است که 1750میلیاردتومان آن دراختیارنهادهای زیرنظررهبری یعنی سپاه پاسداران،بسیج،حوزه های علمیه،صداوسیماو...بوده است.این بودجه علاوه بربودجه های است که دراختیارنهادنمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاهها،ستادنمازجمعه،ستادامربمعروف ونهی ازمنکر،ستادترویج نماز،بنیادحفظ آثاروارزشهای دفاع مقدس،ستادراهیان نور،نیروی انتظامی،امامزاده هاودههانهاددیگرقرارمی گیرد.
بنابراین 80درصدبودجه فرهنگی واختیارات حاکمیتی درحوزه راهبری فرهنگی دراختیارنهادهای زیرنظررهبری قراردارند وازنظارت دولت خارج هستند.
حتی درسفارتخانه هانیزبرخی نهادهای خارج ازدولت دارای نماینده هستندوازبودجه سفارتخانه هااستفاده می کنند.
بااین حال دغدغه مقام معظم رهبری وریاست محترم جمهوری ومراجع محترم تقلیدرابایدجدی گرفت وبرای توسعه فرهنگی همگی اقدام کرد.
رواج دروغ،ریاکاری،شایعه سازی،بی اعتمادی،تهمت وافترا،غارت ثروت ملی درقالب فسادهای مالی،ترویج خشم وخشونت،آلوده کردن محیط زیست،انحصارگرایی وعدم رعایت حقوق منتقدان ازجمله مصداق های بحران فرهنگی درجامعه ایران است که برای حل این بحرانهاپیشنهادمی شود:
1-متولی اصلی وسیاستگذارحاکمیتی درحوزه فرهنگی تجمیع شودودراختیاریک متولی،دولت ویانهادهای زیرنظرمقام معظم رهبری قرارگیرد.
بعنوان مثال گشت ارشادنیروی انتظامی وعملکردصداوسیمابیشترین بی اعتمادی رادرجامعه بوجودآوردندولی به دولت یامجلس پاسخگو نیستندیاضعف دستگاه قضایی دربرخوردبامفسدان اقتصادی ربطی به دولت نداردولی بی اعتمادی راواردجامعه می کند.
2-برای اینکه مردم ازتلویزیونهای ماهواره ای استفاده نکنند،تاسیس تلویزیون خصوصی لازم است.
3-رفع تبعیض های قومیتی،جنسی،سنی،سیاسی وجغرافیایی به رشدفرهنگ عقلانیت کمک می کند.
4-برگزاری جلسات هم اندیشی ومناظره هاتوسط صاحب نظران بادیدگاههای متضاددرصداوسیماباعث افزایش فرهنگ عقلانیت وکاهش بی اعتمادی می شود.
5-برخوردپلیسی وقهرآمیزمشکلات فرهنگی رابیشترمی کند.
6-رفتاروعملکردرهبران مذهبی نقش کلیدی درتوسعه فرهنگی دارد.فرهنگ سازی بانصیحت وتوصیه حاصل نمی شود.
7-دانشگاههاومتخصصان بیش ازگذشته واردمبحث توسعه فرهنگی شوند.
8-افزایش شادی ونشاط گروهی مردم به رشدفرهنگی کمک می کند.ملت افسرده وخسته اززندگی همیشه مضطرب وناتوان خواهدبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
مرسی دکتر عالی بود
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
0
0
شرح التهاب بود و مایه رنج است دکتر ؛ اذهان وارث تمدن را در ظرف فشرده نشاید .کارگر و مدیر و کارمندان و بعض سیاسیون پناهندگان منزلشان شده اند، زنان و نوجوانان در معرض و جوانان بی تعلق و مباهات ،پیران سهمشان قدر اندوخته شان نه ،دایره تاثیر در فهرست شما ملازم ماجرای شبیه .انرژی درین هیاهوی نیمه ویران از بین میرود برخلاف اینکه از حالتی به حال دیگر روان نگر شود.چاره در نگرش به آدم بر پایه است ،تبادل انگیزه،مزد احترامات، تبادر به خوب و مناسب و رد بد ،لایه برداری اعلامات مذهب و مخیر به خوب و پسندیدگی جامعه ،کف بیان شهر رفع خستگی و سقفش سکونت اشیانه در چارچوبه تشکیلات جای سازمانهای چون آش هرروز حبوب ناپز به انتظار روز دگر شیواتر از تورق و صرف حواس...
نظر شما: