نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۲۱۰۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
در عصر دیجیتال

بازاریابی به سبک قرون وسطا

نماینده ای که گوشی ساخت داخل را به آیفون آمریکایی ترجیح می دهد و شعار مرگ بر آمریکایش گوش ملت را پر کرده و نمی بیند که اوباما برای حمایت از شرکت بلکبری که با مشکل فروش مواجه شده بود مانور تبلیغاتی با این گوش داد

تدبیر24: بازاریابی همانند هندسه اقلیدسی نیست که از نظام غیر قابل تغییری از مفاهیم و و قضایا تشکیل شده باشد. بازاریابی یکی از پرتحرک ترین زمینه ها در حیطه ی مدیریت است. محیط،بازار،همواره از خود چالش های جدیدی بروز می دهد و این شرکت ها هستند که باید به این چالش ها پاسخ گویند. از این رو، جای تعجب نیست که ایده های جدید بازاریابی، همواره برای پاسخگویی به چالش های جدید بازار مطرح می شوند.

در این جا،برخی از جنبه های بازارهای جدید را بررسی می کنیم:

تاکید بیشتر بر کیفیت فایده و رضایت مشتری: انگیزه های گوناگون خرید، نظیرِ راحتی، شان و منزلت، شکل، ویژگی، خدمات و غیره، در زمان و مکان مختلف نقش موثری بر عهده دارند. مشتریان امروز هنگام تصمیم گیری برای امر خرید،برای کیفیت و فایده،اهمیت بیشتری قائل می شوند.

تاکید بیشتر بر ایجاد رابطه با مشتری و حفظ او: در گذشته نظریه بازاریابی، بیشتر بر حول این محور که «فروش» چگونه باید انجام گیرد،استوار بوده است. اما فروش بدون آگاهی درباره مشتری و این که ایا او دیگر بار خرید خواهد کرد یا نه، کاملا بی فایده است. بازاریان امروز بیشتر به دنبالِ مشتریان دائمی هستند.

تاکید بیشتر بر مدیریت فرآیندهای کار و یکپارچه کردن عملیات: شرکت های امروزی، در اندیشه تغییر طرز تفکر خود هستند. آنها شیوه ی مدیریت بر مجموعه ای از دوایرِ نیمه مستقل، که هر کدام دارای منطق مختص خود باشند ،را رها کرده و به مدیریت فرآیندهایی اساسی که بر خدمات و رضایت مشتری تاثیر می گذارد روی می آورند.

تاکید بیشتر بر جهانی فکر کردن و برنامه ریزی برای بازار منطقه ای: اینک شرکت ها بیش از گذشته در جست و جوی بازارهایی فراسوی مرزهای ملی خود هستند. آنها با ورود به این بازارها مفروضات سنتی خود را درباره ی رفتار بازارها رها کرده و می کوشند تا آن چه را که عرضه می کنند، با الزامات و شرایط فرهنگی دیگر کشورها انطباق داشته باشد.

تاکید بیشتر بر ایجاد پیوندها و شبکه های استراتژیک: با جهانی شدن شرکت ها، انها در می یابند که برای موفقیت، تمام منابع و ذخایر لازم را در اختیار ندارند، و اندازه آنها نیز در این زمینه از اهمیت چندانی برخوردار نیست. موسسات با نگاهی به زنجیره کامل عرضه برای ایجاد فایده، خواه ناخوا به لزوم مشارکت با سایر سازمان ها پی می برند.

تاکید بیشتر بر بازاریابی مستقیم و بازاریابی آنلاین: انقلاب در اطلاعات و ارتباطات، نوید بخش تغییر ماهیت خرید و فروش است. مردم در هر کجای جهان، با کمک اینترنت و هوم پیجیز متعلق به شرکت ها، به کالاهای مختلف دسترسی یافته و می توانند آنها را سفارش دهند.

ما در رابطه با این سیل از متدهای روز فروش که در بالا تعداد محدود و مهمی از آنها بررسی و توضیح داده شد به کدام عمل کردیم؟ چه میزان از وجود این تز های جدید باخبر هستیم؟ چه قدر برای بهبود و بهره وری در تولید به آنها فکر می کنیم؟

تاثیر تحولات اقتصاد جهانی بر عمکرد کسب و کارهای امروزی بر هیچ کس پوشیده نیست. در کنار این تحولات، جهانی شدن، توسعه ی فن آوری و شفافیت انتقال اطلاعات و به دنبال آن مشتریان هوشیار تنوع الگوهای کسب و کار و تشدید رقابت را در پی داشته است و در این فضای رقابتی، تلاش بنگاهها برای افزایش سهم بازار، تلاشی برای تسخیر قلب و روح و روان مشتریان بالقوه و بالفعل است.

امروز در ایران شرکت های بسیاری مشغول فعالیت و ساخت کالاهایی هستند که حتی برای خود ایرانی ها نیز غیر منتظره است و قابل باور نیست. از صادرات لنت خودرو برای ابر شرکت بنز آلمانی در تبریز تا تولید بهترین روغن موتور ها در اصفهان یا حضور محصولات میهن و زم زم در سخت ترین بازارهای رقابتی دنیا مانند دبی. این محصولات در سایه ی صنعت و توان داخلی در حد استانداردهای بین المللی تولید می شوند و عمدتا هم صادراتی هستند ولی کارگرانی که خود در جریان تولید قرار دارند و کشور آنها میزبان کالایی به این کیفیت بوده است از آن بی خبرند.

چه دلیلی باعث این ظلم همگانی است؟ استکبار و عوامل استعماری ، توهم و دروغ پردازی اینجانب در معرفی محصولات ایرانی، مونتاژ و عدم یکپارچگی در تولید یک کالای به خصوص، نبود بازار ها و تقاضای داخلی برای محصول تولید شده.نه ابن موارد نیست. بسیار متاسفم که هیچ کدام از این موارد دخالتی در گمنام ماندن با کیفیت ترین محصولات ایرانی ندارند هر آن چه که ما را برای فروش و معرفی محصولاتمان رنج داده است. جهل ما در برخورد با علم روز در مهمترین بخش اداره اقتصاد بنگاه و در نگاه ماکرو و کلان آن یعنی علم بازاریابی است.

اکثر تولید کنندگان، محصولات تولیدی خود را به طور مستقیم به مصرف کنندگان نمی فروشند. کانال بازاریابی رابطه میان تولیدکنندگان و استفاده کنندگان نهایی است.کانال بازاریابی مجموعه ای از واسطه های بسیار است که وظایف متنوعی انجام می دهند و خدمات مختلفی متفاوت با نوع محصول ارائه می دهند.

شرکت های بازاریابی چه می کنند؟ کاری که باعث می شود محصول به فروش برسد.

چرا بنگاه ها فروش محصولات شان را بر عهده ی بازاریاب ها نمی گذارند؟

1- به علت این که فرهنگ خساست ریشه در رفتار ایرانیان دارد این عمل در سرمایه داران شدیدتر است و باعث می شود تا تولید کننده تمام عوامل و مزایای تولید را انحصاری کرده و خود را نیز از سود بیشتر محروم کند.

2- بازاریابی مانند اکثر علوم وارداتی که جبرا باید آنها را پذیرفت و به کار بست علم تلقی نشده و کاربرد آن در فروش مغفول مانده است.

3- نیروهای متخصص در علم بازاریابی کمیاب هستند و این موضوع باعث شده است که گندم نمایان جو فروش اعتماد را از بازارها سلب کنند.

اما آیا این تمام مواردی است که در سال اقتصاد مقاومتی، حماسه اقتصادی و سال هایی که رهبر انقلاب با هوشیاری تشخیص به پراهمیت بودن اقتصاد داد،باعث شد فروش کارآمد نباشد و به تبع آن اقتصاد نیز با رشد منفی مواجه شود است.

ما همه مقصریم از :

نماینده ای که گوشی ساخت داخل را به آیفون آمریکایی ترجیح می دهد و شعار مرگ بر آمریکایش گوش ملت را پر کرده و نمی بیند که اوباما برای حمایت از شرکت بلکبری که با مشکل فروش مواجه شده بود مانور تبلیغاتی با این گوش داد.




صدا و سیمایی که اعتماد مردم به رسانه ملی را در صحت گفتار و تعداد بیننده را خرج بدست آوردن چند میلیارد تومان کوتاه مدت در تبلیغ محصولات چینی و بنجل کرم حلزون و کفش لاغر کننده کرد و ندید که با این کار تبلیغات شرکت های بزرگ و حیاتی را از دست داده است و بزرگترین پتانسیل تبلیغاتی کشور را نیز به حراج گذاشته است.

مردمی که با وجود بهتر بودن جنس داخلی به خاطر ضعف اعتماد به نفس ملی و نداشتن عرق به میهنشان محصولات خارجه تهیه می کنند و با دستان خویش هزاران کارگر را بیکار می کنند.

شرکت های ایرانی که نیاموختند موفقیت جنس آمریکایی با حمایت شرکت آمریکایی به فروش می رود و این در تمامی ارکان رسانه هایشان و تبلیغ هایشان و حتی ساخت محصولاتشان هماهنگ با محصول قبلی جاری و ساری است.

دولتی که با دیدن ورشکست شدن 400 کارخانه دست روی دست گذاشت و به جای بسته حمایتی از تولید کننده به کارگران بیکار یارانه داد تا صدایشان درنیاید و دولت حال را نیز بدهکار مزد بگیران بی عمل کرد.

ایران خودرویی که 30 سال انحصاری جنس ارزان فروخت اما به جای قدرت نمایی در عرصه جهانی به ملاک زمین تبدیل شد تا کوچکترین ما در قبال تولید، فروش و بازاریابی محصولات ایرانی مقصریم مواظب باشیم که از دست از پا خطا نکنیم و گرنه این بومرنگ چشمان خودمان را کور خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
0
0
تمام این مطلب برای تخریب رسایی بود؟
نظر شما: