نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
جاوید قربان اوغلی مدیرکل سابق وزارت خارجه

مرحله آزمایش و عمل

غربی‌ها در تنظیم روابط خود با ایران همواره ما را به عنوان یک عنصر پیچیده با لایه‌های درونی متفاوت و متعدد ارزیابی کرده‌اند و اکنون نیز با همین دیدگاه می‌روند تا وارد دور جدید مناسبات با دولت ایران شوند . . .

تدبیر24 : سفر معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد به ایران که همزمان با سفر پادشاه عمان به کشورمان انجام می‌شود،شائبه‌هایی را در خصوص تغییر مناسبات ایران و غرب به وجود آورده است. گرچه به طور رسمی دلایل سفر معاون سیاسی آقای بان‌کی‌مون مذاکره در خصوص مساله سوریه عنوان شده اما حتی همین دستور کار نیز نمی‌تواند نفی کننده احتمال انجام پیش مذاکراتی میان ایران و غرب در این دو سفر شود.

از یک سو پادشاه عمان در حالی اولین مهمان خارجی عالی‌رتبه دولت یازدهم محسوب می‌شود که اوج مناسبات میان عمان و ایران به میانجیگری این کشور بین کشورمان و کشورهای غربی به طور عام و آمریکا به طور خاص مربوط می‌شود. که از آن جمله می‌توان به مساله آزادسازی دو زندانی آمریکایی از زندان ایران یا آزادی آقای نصرا... تاجیک از بازداشت در خاک انگلستان اشاره کرد. بر این اساس اینکه پادشاه عمان اکنون در مقام یک میانجی مهمان کشورمان باشد بسیار محتمل و جدی است. درآن سو سفر هیات بلندپایه سازمان ملل به ایران نیز گرچه موضوع سوریه را در سرفصل خود می‌بیند اما در کنار آن می‌تواند به طور موازی در راستای محک زدن سیاسی ایران و درک بهتر روحیات جدید تیم دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان باشد. چه آنکه اکنون بعد از مساله اتمی موضوع سوریه محل مناقشه اصلی ایران با غرب و آمریکاست و تنش‌زدایی و نزدیک شدن مواضع دو طرف در این زمینه به تنش‌زدایی عمومی در روابط دو جانبه ایران با اروپا و آمریکا منجر خواهد شد.

غربی‌ها در تنظیم روابط خود با ایران همواره کشور ما را به عنوان یک عنصر پیچیده با لایه‌های درونی متفاوت و متعدد ارزیابی کرده‌اند و اکنون نیز با همین دیدگاه می‌روند تا وارد دور جدید مناسبات با دولت ایران شوند. در اینجا به نظر می‌رسد که غرب و آمریکا همزمان سیاست آزمایش و عمل را در قبال ایران در پیش گرفته‌اند.

 آنها از یک سو شناخت مناسبی از دولت یازدهم ندارند و از سوی دیگر نمی‌خواهند زمان را در مناسبات با ایران به دلیل سرعت تحولات خاورمیانه و عمق تاثیر کشورمان در این تحولات از دست بدهند. به همین دلیل می‌کوشند همزمان که بلافاصله بعد از شروع به کار دولت یازدهم تعاملات دیپلماتیک خود را با این دولت شروع می‌کنند، در همین بازه زمانی و همین روند به شناختی دقیق‌تر از چارچوب دیپلماتیک کشورمان در دوره جدید دست پیدا کنند. در این خصوص شاید بتوان حضور سلطان قابوس در ایران را وجه آزمایش و شناخت غرب از دولت و دیپلماسی جدید ایران دانست و مذاکرات معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد را وجه عمل آنها در مناسبات با این دولت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: