نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۲۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲

بی خبری تعدادی اصولگرا از نشست های انتخاباتی

بی خبری دسته ای از اصولگرایان از نشست های برخی دیگر نشان می دهد که هنوز اصولگرایان به نشست فراگیری درباره انتخابات مجلس نرسیده اند. این نشان می دهد هم اختلاف ها زیاد است ...
تدبیر24:  اهمیت انتخابات مجلس برای اصولگرایان؛ آنها را به برگزاری جلسات انتخاباتی با هدف ائتلاف سوق داده است؛ ائتلافی که ایجاد آن سخت تر از حد تصور است  چه آنکه معمولا این جلسات با حضور تمام احزاب و چهره ها برگزار نمی شود و محوریت در این ائتلاف ها هم دردسرساز است. پیام نو نظر چند چهره اصولگرا را درباره این جلسات و نتایج آن پرسید. جواب ها متفاوت بود. بی خبری دسته ای از اصولگرایان از نشست های برخی دیگر گویای آن است که اصولگرایان هنوز به نشستی فراگیر درباره انتخابات مجلس نرسیده اند. این یعنی هم اختلاف ها زیاد است و هم نشست های انتخاباتی اصولگرایان در ابتدای راه است.
 
ناطق نوری در این شرایط قابل استفاده نیست
 
حمیدرضا ترقی از اعضای موتلفه اسلامی در خصوص جلسات ائتلاف اصولگرایان و دیدار با چهره هایی همچون لاریجانی، ناطق نوری، مهدوی کنی و … به خبرنگار پیام نو گفت: «در مورد نشست های انتخاباتی هنوز موتلفه برنامه ای برای ورود ندارد. برنامه حزب موتلفه این است که در انتخابات مجلس با قدرت حضور پیدا کند اما در مورد مذاکرات با دیگر احزاب تصمیمی نداشته ایم و اگر نشستی هم برگزار شده است، ارتباطی با موتلفه نداشته است و موتلفه هم اساسا ارتباطی با آنها ندارد. موتلفه مانند سایر احزاب شرکت می کند اما بحث هایی که صورت می گیرد و موتلفه را به عنوان محوریت احزاب تعریف می کنند، صحت ندارد و حزب موتلفه اصولا چنین تصمیمی هم ندارد. ما مثل احزاب فعال بررسی می کنیم، افراد مورد نظر را در سح تهران و استان ها شناسایی و جمع بندی می کنیم و بعد با دست پر در جمع دیگر اصولگرایان حاضر می شویم.»
 
ترقی در خصوص جلسه ای که اخیرا برخی اصولگرایان برگزار کرده اند اظهار داشت: «در جلسه ای که آقای تقوی مسئول برگزاری آن بوده اند شرکت کرده ایم اما هنوز با شخصیت هایی نظیر آیت الله هاشمی، ناطق نوری، لاریجانی یا آقای احمدی نژاد دیداری برگزار نشده است. آقای ناطق هم هنوز تصمیمی برای آمدن ندارند و هنوز در حال بررسی هستند. این حرف ها در مورد آقای ناطق، پیش بینی غرض آلود اصلاح طلبان است.»
 
ترقی درباره حضور ناطق وری برای انتخابات مجلس دهم صراحتا حضور ناطق را نادرست خواند و گفت: «درخصوص چهره های مختلفی که تا کنون در باره شان بحث شده است گفت گمان نمی کنم ناطق چهره قابل استفاده ای در این شرایط باشد.»
 
کسی با احمدی نژاد دیدار نکرده است
 
مهدی کلهر که به جریان محمود احمدی نژاد نزدیک است و بنا به گفته های خودش از نشست های انتخاباتی و سیاسی احمدی نژاد اطلاع دارد، در مورد دیدار اصولگرایان با احمدی نژاد به پیام نواعلام کرد «چنین دیداری با شخص احمدی نژاد صورت نگرفته است. وی افزود شاید اصولگرایان قصد داشته باشند از ظرفیت احمدی نژاد استفاده کنند اما هنوز دیداری صورتی نگرفته است. ضمن آنکه احمدی نژاد به صراحت اعلام کرده است قصد ورود به انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را ندارد.»
 
لطف الله فروزنده از اصولگرایانی است که در برخی نشست های اصولگرایان شرکت کرده است. فروزنده در گفت و گوی کوتاهی که با پیام نو داشت اظهار داشت در چند جلسه از این نشست ها شرکت کرده است و نتایج خوبی هم داشته است. فروزنده در مورد جلسات اصولگرایان با چهره های شاخص اصولگرا همچون لاریجانی  گفت: «هنوز جلسه ای با این چهره ها برگزار نشده است و اگر کسی در این جلسات حضور پیدا کرده است، معلوم نیست از کدام گروه اصولگرایان بوده اند»
 
گفتنی است شخصیت های دیگری میان اصولگرایان همچون حسین نوش آبادی، زهره الهیان، انبارلویی، احمد کریمی اصفهانی و سیدرضا اکرمی نیز با ما صحبت کردند که از جلسات برخی چهره های اصولگرایان با چهره های شاخص جناح راست بی اطلاع بودند.
 
استفاده از احمدی نژاد برای انتخابات مجلس خطاست
 
سیدرضا اکرمی از چهره های شناخته شده جامعه روحانیت مبارز در مورد جلسه اصولگرایان با محمود احمدی نژاد و استفاده از وی برای ائتلاف اصولگرایان در انتخابات پیش روی مجلس به پیام نو گفت: « آقای احمدی نژاد شخصیتی پرکار بودند که در دوره ریاست جمهوری شان هم وقت زیادی گذاشتند اما مشکل اینجاست که قانونمند نبود بلکه قانون شکن بود.» اکرمی با اشاره به از دست دادن فرصت ها توسط احمدی نژاد گفت: « کلمات مورد استفاده احمدی نژاد، ادبیاتی بین المللی و مورد قبول جهانی نبود. به همین خاطر معتقدم دوره وی تمام شده است و اگر اصولگرایان هم بخواهند از او برای ائتلاف استفاده کنند، سخت در اشتباهند.»
 
اکرمی گفت: « معمولا دوره دوم ریاست جمهوری در ایران به گونه ای بوده است که روسای جمهور دوره اول برای بار دوم به صورت تشریفاتی حضور می یابد اما احمدی نژاد به قدری قانون شکنی کرد و بد عمل کرد که اصلا خودش باعث شد انتخابات رقابتی بشود بنابراین سابقه مدیریتی او به گونه ای است که اصولگرایان نمی بایست از احمدی نژاد در کارهای اجرایی استفاده کنند و اگر چنین کنند اشتباه کرده اند.»
 
با این اوصاف نشست های انتخاباتی اصولگرایان روی اولش را سپری می کند. اختلاف ها کم نیست و باید منتظر ماند و دید که کدام چهره و گروه به عنوان محور وحدت بخش این جریان به میدان خواهد آمد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: