نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۲۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳

برگزاری تظاهرات ضددولتی در کنیا

هزاران نفر از مردم کنیا روز دوشنبه در یک تظاهرات ضد دولتی در پارک مرکزی پایتخت این کشور در میان حضور سنگین پلیس شرکت کردند.
تدبیر24: تنش های سیاسی و قومی در کنیا در پی حملات اخیر در این کشور که منجر به کشته شدن بیش از 21 نفر شد، بالا گرفته است.

ˈرایلا اودینگاˈ رهبر مخالفان و نخست وزیر پیشین کنیا این تظاهرات را سازمان دهی کرد تا ضعف های اصلی دولت شامل شدت ارتکاب جرایم و ناامنی، افزایش هزینه های زندگی، فساد و اتهامات مرتبط با تبعیض قومی در انتصابات دولتی را مورد توجه قرار دهد.

در همین حال، نیروهای نظامی و پلیس پارک محل برگزاری این تظاهرات موسوم به پارک آزادی را محاصره و برای متفرق کردن معترضان گاز اشک آور شلیک کردند.

این تظاهرات همزمان با سالگرد برپایی اعتراضات برای دمکراسی چند حزبی در دهه 90 میلادی در کنیا، برگزار شد.

همچنین برای متفرق کردن جمعیتی چند صد نفره از جوانان خشمگین که در شهر ˈکیسوموˈ زادگاه اودینگا در غرب کنیا گردهم آمده بودند، گاز اشک آور شلیک شد.

پلیس کنیا اعلام کرد که 15 هزار نیرو را برای تضمین برگزاری مسالمت آمیز این تظاهرات مستقر کرده است. این در حالی است که ارتش کنیا از بیم حملات وعده داده شده از طرف گروه الشباب سومالی به تلافی حضور نظامی کنیا در سومالی، در حال آماده باش قرار گرفته است.

گروه الشباب مسوولیت دو حمله ای را که شامگاه شنبه در یک منطقه ساحلی کنیا روی داد و در جریان آن دست کم 21 نفر کشته شدند، برعهده گرفت.

رییس جمهوری کنیا دست داشتن گروه الشباب در این حمله را رد کرد و در عوض شبکه های سیاسی محلی و گروه های جنایتکار را مسوول آن دانست. رسانه های کنیا سخنان وی را در سطح گسترده ای متوجه اودینگا برشمردند. اما اودینگا ضمن محکوم کردن این حملات، هر گونه ارتباط با آن را به شدت رد کرد.

براساس این گزارش، سفارتخانه های خارجی در کنیا از شهروندان خود خواسته اند در تجمعات این کشور شرکت نکنند.

خاطره تلخ سال 2007 همچنان در خاطره مردم کنیا زنده است، زمانی که برگزاری انتخابات سراسری در این کشور به درگیری های قومی انجامید که در جریان آن بیش از یک هزار و 200 نفر کشته شدند؛ اقدامات خشونت باری که رییس جمهوری و معاون وی به خاطر آن در دیوان بین المللی کیفری با اتهام جنایت علیه بشریت روبه رو هستند.

از سویی به رغم تلاش ها برای التیام زخم های ناشی از کشتارهای قومی در کنیا، تنش ها همچنین در میان جوامع مختلف این کشور شدت دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: