نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 25
کد خبر: ۳۲۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷

چهار عامل ایجاد فساد در اقتصاد

یک کارشناس اقتصادی، نامتعادلی در عرضه و تقاضا را یکی از علت های اصلی ایجاد فساد سیستمی و رشوه در اقتصاد ذکر کرد.
تدبیر24: عباسعلی نورا اظهار داشت: در کشوری که در عرضه و تقاضا تعادل وجود نداشته فساد هم به وجود می آید بنابراین برای مبارزه با فساد در اقتصاد باید میزان عرضه و تقاضا برابر شود.

وی با بیان آنکه دومین عامل ایجاد فساد چند نرخی بودن ارز است، افزود: در اقتصاد به تجربه ثابت شده در کشورهایی که در آنها ارز چند نرخی است، فساد هم وجود دارد بنابراین رفتن به سمت ارز تک نرخی و رقابتی کردن آن هم یکی دیگر از راه های مبارزه با فساد است.

این کارشناس اقتصادی سومین عامل را تفاوت در نرخ داخل و خارج کشور ذکر و تصریح کرد: وقتی تفاوت قیمت کالاهای خریداری شده در داخل و خارج کشور زیاد باشد قاعدتا فساد و دادن و گرفتن رشوه بیشتر می شود.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه باید واردات از انحصار خارج و به سمت رقابتی شدن برود، خاطر نشان کرد: موضوع اختیار، امتیاز و انحصار نیز عواملی هستند که فساد را تشدید می کنند.

وی توضیح داد: زمانی که اختیار وجود داشته باشد صاحب اختیار مشکل ایجاد می کند و وقتی انحصار در وادرات و تولید ایجاد شده، فساد را به وجود می آورد. همچنین وقتی امتیازی به کسی داده می شود این شخص به هر شکلی که بخواهد کار می کند.

نورا با بیان اینکه عدم رعایت قانون با استراتژی های جمهوری اسلامی و قوانین ما تطابق ندارد، اضافه کرد: به عنوان مثال در تمام دنیا آزادسازی وجود دارد و ما هم نرخ بلیت هواپیما را آزاد کردیم که کار بسیار خوبی هم هست اما آیا در مقابل آزاد سازی قوانین محکمی هم برای رعایت حقوق شهروندی و عدم ظلم و فشار بر مردم هم ایجاد شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وقتی نرخ بلیت شرکت های هواپیمای داخلی مثلا حدود40 درصد افزایش یابد در حالی که خطوط هوایی دیگر کشورها حاضرند با نرخ قبلی و ارزانتر در داخل کشور به مردم خدمات ارایه دهند، این مساله به مردم فشار وارد می کند و تورم انتظاری را به وجود خواهد آورد.

وی گفت: بنابراین آزادسازی بدون قید و بند و همراه با امتیاز و انحصار فساد و تورم انتظاری را به وجود می آورد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه خوشبختانه دریافت رشوه و فساد در کشور ما نهادینه نشده است، گفت: فساد سیستمی در کشور نه تنها برای دولت بلکه برای نظام جمهوری اسلامی هم به منزله یک تهدید است.

نورا اظهار داشت: برای پی بردن به اینکه چرا فساد و رشوه اتفاق می افتد در ابتدا باید دلایل ایجاد مفاسد اقتصادی را شناخت و سپس برای آنها راهکارهای بهینه ارائه داد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: