نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۳۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹

تکذیب‌خبر تصرف سدموصل توسط داعش

زهیر الجلبی رییس شورای پشتیبانی ˈام الربیعینˈ در استان نینوای عراق با تکذیب خبر تصرف سد موصل به وسیله گروه تروریستی - تکفیری داعش گفت: این سد همچنان تحت کنترل نیروهای پیشمرگه است.
تدبیر24: وی افزود: اخبار و شایعات منتشره در مورد سد موصل به هیچ عنوان صحت ندارد.

گفتنی است پیش از این برخی منابع خبری عراقی از تصرف دوباره سد موصل توسط گروهک تروریستی داعش و به اسارت در آمدن 200 نیروی پیشمرگه اقلیم کردستان عراق خبر داده بودند.

بنا به اظهارات کارشناسان در مورد این سد، اگر کسی کنترل سد موصل را به دست گیرد، می تواند بخش زیادی از عراق را تهدید کند، آب سد را باز کند و سیل به راه بیندازد یا با قطع آب آن، بخش عظیمی از عراق را بدون برق و آب بگذارد و این بسیار وحشتناک است.

این سد که بزرگترین سد عراق و چهارمین سد بزرگ خاورمیانه محسوب می شود، در دهه هشتاد قرن بیستم و در زمان حکومت ˈصدامˈ بر روی رود ˈدجلهˈ در 50 کیلومتری شمال موصل ساخته شد و منبع اصلی تولید برق و آبیاری عراق محسوب شده و نقش زیادی برای جلوگیری از وقوع سیل در این کشور دارد.

اما، افتادن این سد به دست داعش سبب تبدیل این سد به یک سلاح قدرتمند شد که البته این گروه سابقه ای طولانی در استفاده از آب ها برای مقابله با دشمنان خود دارد.

حدود یک سال پیش نیروهای داعش دریچه های سد ˈفلوجهˈ در مرکز عراق را باز کردند تا مانع پیشروی نیروهای دولتی عراق شوند و این باعث شد، روستاهایی در جاده بغداد که مدت ها آب آن ها قطع شده بود، زیر آب روند.

طول سد موصل به 3.2 کیلومتر می رسد و بر اساس آمارهای رسمی، حاوی 12.5میلیون لیتر مکعب آب است، اگر این سد به هر دلیلی شکسته شود، اراضی زیادی از دجله تا موصل که 1.7میلیون نفر در آن زندگی می کنند، غرق چیزی شبیه ˈسونامیˈ در بیشتر شهرهای این کشور تا بغداد می شود.

منبع: پایگاه خبری سومریه نیوز
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: