نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۳۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

محکومیت شرکت‌نفتی بریتیش پترولیوم

یک دادگاه آمریکایی شرکت نفتی انگلیسی ˈبریتیش پترولیومˈ را در اتهام «سستی خطرناک» مقصر شناخت؛ اقدامی که خلیج مکزیک را با بزرگترین لکه نفتی تاریخ در سال 2010 آلوده کرد.
تدبیر24: قاضی دادگاه فدرال امریکا، آن فاجعه زیست محیطی را نتیجه «سستی خطرناک» و «اشتباه عمدی» شرکت انگلیسی نفتی دانست.

از سوی دیگر، این شرکت انگلیسی به شدت رای قاضی آمریکایی را رد کرد و از قصد خود برای درخواست استیناف (بازنگری در حکم) خبر داد.

در بیانیه ای که بریتیش پترولیوم منتشر کرد، آمده است: ما به شدت به تصمیم قاضی آمریکایی که روز پنجشنبه صادر شد، اعتراض داریم و فورا تقاضای استیناف خواهیم کرد.

شرکت نفتی انگلیسی، گزارش های منجر به صدور این حکم را «ثابت کننده جرم» ندانست و افزود: قانون واضح است؛ محکومیت به سستی خطرناک دارای مصادیقی است که برای چنین حالتی صدق نمی کند و نگاه منصفانه ای به پرونده نمی تواند منجر به نتیجه ای شود که دادگاه به آن رسیده است.

بریتیش پترولیوم تصریح کرد: دادگاه غرامتی برای شرکت تعیین نکرده است و دستگاه قضایی آمریکا درها را برای جلسات استماع دیگری از ماه ژانویه پیش رو باز خواهد کرد.

سکوی نفتی ˈدیپ واتر هوریزونˈ که تحت کرایه بریتیش پترولیوم قرار داشت، در 20 آوریل 2010 منفجر و دو روز بعد در آب های خلیج مکزیک غرق شد. بر اثر این انفجار 11 کارگر جان خود را از دست دادند.

چند روز بعد، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم که مسوولیت پاکسازی لکه نفتی ناشی از نشت نفت از تاسیسات تخریب شده دیپ واتر هوریزون در خلیج مکزیک را بر عهده داشت، اعلام کرد که این عملیات در جلوگیری از گسترش لکه نفتی موفق نبوده است.

این شرکت که از 100 تن آهن و سیمان برای جلوگیری از حرکت لکه نفتی به سمت سواحل ایالت لوئیزیانا استفاده کرده بود، اعلام داشت که کریستال های مشابه یخ، دیواره سازه 100 تنی را پوشانده و این امر فعالیت کارکنان این شرکت را مختل کرده است.

مسوول اجرایی وقت شرکت بریتیش پترولیوم گفته بود: ما مشکلات بسیاری را در به کارگیری این سد های محصور کننده پیش بینی کرده بودیم، اما انتظار نداشتیم که این مشکلات خیلی جدی باشد.

در همان زمان و در پی گسترش سریع نشت نفت در خلیج مکزیک و تشدید بحران زیست محیطی، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به شدت از عملکرد شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم انتقاد کرد.

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی خسارات وارده بر اقتصاد امریکا در اثر نشت نفت از سکوی نفتی در خلیج مکزیک را بیش از 14 میلیارد دلار برآورد کرده اند.

منبع: یونایند پرس اینترنشنال
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: