نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۳۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
دکتر اشرف بروجردی پژوهشگر مطالعات زنان

مبارزه با بدحجابي و چند نكته

جامعه شناسان و روانشناسان بارها تاكيد كرده اند كه شما نخواهيد توانست از طريق اجبار گروه هاي مختلف جامعه را وادار به دستورات مربوط به رعايت عفاف و حجاب كنيد كه البته . . .
تدبیر24: جاي بسي خوشحالي است كه رييس جمهور در مقوله مسائل اجتماعي به راه هاي علمي و اراده و خواست عمومي جامعه و اينكه چگونه بايد در اين گونه مسائل مهم به تعامل رسيد توجه ويژه يي دارند. اما نكته مهم اين است كه اگر اين صحبت ها به مرحله عملياتي برسد و با همين اهميت و كيفيت از سوي مقامات اجرايي كشور به مرحله اجرا برسد مثمر ثمر است.

اما بحثي كه هميشه مطرح مي شود موضع نيروي انتظامي در قبال اين مساله است كه از لحاظ عملي خيلي از شيوه هاي علمي تمكين نمي كند. جامعه شناسان و روانشناسان بارها تاكيد كرده اند كه شما نخواهيد توانست از طريق اجبار گروه هاي مختلف جامعه را وادار به دستورات مربوط به رعايت عفاف و حجاب كنيدكه البته با صحبت هاي روز گذشته فرمانده نيروي انتظامي كشور مي توان اميدوار بود كه اين رويكرد اجرايي شود: رويكردي كه الگوي مناسبي را ارايه مي دهد و به تبيين صورت مساله مي پردازد و تعيين مي كند كه خواست عمومي جامعه چيست.

يقينا مردم مسلمان كشور ما به اصولي پايبندند و خودبه خود چارچوبي شناخته شده براي حفظ باورهاي ديني و عمومي جامعه داشته و در حفظ حرمت ها تلاش مي كنند. طليعه خوبي بود كه حسن روحاني مسائل و راهكارهاي مربوط به يكي از مهم ترين دغدغه هاي فرهنگي را از مكاني مانند مشهد و در جوار بارگاه امام رضا (ع) مطرح كردند. اين نشان از فهم و درك درستي است كه از دين داشته و مفهومي كه از آن استنباط مي كنند نشان روشني از رويكرد دين ما دارد. نه اينكه شخص رييس جمهور آن را تصديق كند يا نه بلكه مباني ديني ما همين است. چه از صدر اسلام و چه امروز و چه در طول تاريخ تكليفي در پذيرش دين بر عهده اجتماعات گذاشته نشده است.

بنابراين اكنون مي توان مدعي بود كه گام بسيار خوبي در اين زمينه از سوي رييس اجرايي كشور برداشته شده است: روشي كه در آن صورت مساله به درستي تبيين شده است. در روش و عملكرد نيروي انتظامي و گماردن گشت هايي براي مبارزه با بي حجابي در جامعه و رعايت عفاف برخي از برخوردهايي كه با افراد صورت مي گرفت آثار رواني بسيار مخربي داشت، لذا بايد هم نيروي انتظامي و هم قوه مجريه با تاثير پذيري از راهنمايي هاي جامعه شناسان و روانشناسان به ارايه راه هاي درست و علمي بپردازند. قطعا بسياري از مردم ديندار هستند و آن عده يي كه رفتاري را كه مورد پسند حاكميت نيست انجام مي دهند ناشي از تقابل و فشاري است كه بر آنها اعمال مي شود.

اگر شرايط عادي باشد و مردم به برخي مسائلي كه با دين مرتبط است به ديده اجبار نگاه نكنند وضعيت حجاب بهتر از حال خواهد بود. اميدواريم با رويكرد رييس جمهور و البته تاييد اين سخنان از سوي فرمانده محترم نيروي انتظامي بتوانيم به حل موضوعات من باب عفاف و حجاب به شيوه يي علمي پرداخته و از نخبگان و جامعه شناسان و روانشناسان براي تبيين موضوع ياري بگيريم، در اين صورت است كه مي توان شاهد اتفاقات خوشايندي در اين موضوع بود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: