نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۳۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲

نهایی‌شدن ائتلاف‌اصولگرایان برای مجلس‌ خبرگان

ترقی در خصوص محوریت اصولگرایان می گوید: «برخی از اصولگرایان معتقد به محوریت جامعتین هستند و برخی دیگر معتقد هستند باید اشخاص حقیقی دیگر هم در محور اصولگرایان حضور داشته باشند. بحث محوریت اصولگرایان از موضوعات قابل بحث ماست که روی آن صحبت می کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم اما موتلفه بر محوریت جامعتین تاکید دارد.»
تدبیر24: «ما حاضریم در انتخابات مجلس خبرگان با اصولگرایان ائتلاف کنیم  و هر چه جامعه مدرسین بگوید از نظر ما پذیرفته است ؛ اما برای ائتلاف در انتخابات مجلس حجت شرعی نداریم و حاضر نیستیم ائتلاف کنیم و هر چه جریان به تشخیص خود عمل کند همان است .»

اینها حرف های آیت الله مصباح یزدی است که در مورد ائتلاف سراسری اصولگرایان زده شده است؛ حرف هایی که قرار است ظرف چند روز آینده در جلسه سراسری اصولگرایان که با حضور آیت الله مصباح برگزار می شود، خیلی کامل تر گفته شود.

خبر دیدار اصلی اصولگرایان با آیت الله مصباح یزدی را حمیدرضا ترقی از اعضای موتلفه اسلامی به  پیام نو داد و درباره بحث های مطرح شده در دیدار قبلی آیت الله مصباح با حجه السلام تقوی افزود: «محور بحث جلسات اصولگرایان و جلسات آقایان تقوی و مصباح همگرایی و وحدت اصولگرایان و رسیدن به یک تحلیل سیاسی مشترک در شرایط کنونی کشور است که محوریت آن هنوز محل بحث است.»

ترقی در خصوص محوریت اصولگرایان می گوید: «برخی از اصولگرایان معتقد به محوریت جامعتین هستند و برخی دیگر معتقد هستند باید اشخاص حقیقی دیگر هم در محور اصولگرایان حضور داشته باشند. بحث محوریت اصولگرایان از موضوعات قابل بحث ماست که روی آن صحبت می کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم اما موتلفه بر محوریت جامعتین تاکید دارد.»

ترقی در خصوص بحث های مطرح شده در جلسه تقوی- مصباح به  پیام نو گفت: «جلسه ای بین شخص آقای تقوی و آیت الله مصباح برگزار شد که این جلسه شخصی بود که گزارشی از فرآیند وحدت اصولگرایان به آقای مصباح داده شد. آن چیزی که صورت جمعی و کلی دارد؛ جلسه ای است که پیشنهاد شده جمع اصولگرایان، یعنی همه احزاب حضور داشته باشند و آیت الله مصباح هم دعوت بشوند تا آنجا نظراتشان را بگویند و برای همه حرف بزنند.»

جبهه پایداری دوباره حمایت می شود؟

انتخابات مجلس پیش رو فرصت مناسبی است تا وضعیت جبهه پایداری معلوم شود. وضعیت مجلس آینده، ترکیب مجلس، نوع ائتلاف اصولگرایان و برخورد جناح راست با تندروهای اصولگرا، همگی سوالاتی هستند که پاسخ آن از دل جلسات اصولگرایان بیرون خواهد آمد. هرچند حمیدرضا ترقی معتقد است موتلفه به عنوان حزبی قدیمی حمایتی از تندروها نخواهند داشت، اما حمایت از جبهه پایداری در ماجرای استیضاح برکسی پوشیده نبود. با اینهمه این عضو موتلفه این حمایت را مقطعی می داند و می گوید: « حمایت خاصی وجود ندارد. آنچه که رخ داده این بوده که در جمع استیضاح کننده، هم چهره های جبهه پایداری حضور داشته اند، هم سایر اصولگرایان. ۱۴۵ نفر به استیضاح وزیر علوم رای مثبت دادند. مگر چند نفر از این تعداد عضو جبهه پایداری هستند. این مسئله به اشتراک نظر بر یک مورد خاص مربوط می شود نه حمایت از جبهه پایداری. در موضوع اعتراض نسبت به عملکرد وزارت علوم همه اتفاق نظر داشتند و فقط چند نفر پیشقدم شدند. این را نمی شود به کل موضع گیری اصولگرایان تعمیم داد. این حمایت هم به دلیل موضع مشترکی بود که وجود داشت. بنابراین ممکن است مواضع و نقاط مشترکی وجود داشته باشد و به خاطر آن از جبهه پایدرای حمایت کنیم.»

در جلسات مصباح تقوی چه گذشته است

جلسات حجت الاسلام تقوی با اصولگرایان از سال گذشته آغاز شد. حسن ابراهیمی عضو ارشد جامعه روحانیت گفته بود جلسات مشورتی یادشده قالبی غیر رسمی دارد. این جلسات در حالی انجام می شود که برخی نشانه ها از اختلافات شدید در جبهه پایداری وجود دارد و این اختلاف نظرها میان طیف شاگردان آیت الله مصباح در قم و طرفداران او در پارلمان بوجود آمده است. با تمام این تحولات و اتفاقات عضو ارشد موتلفه به پیام نو می گوید: «جلسه با آقایان تقوی و آیت الله مصباح اصلا ربطی به جبهه پایداری ندارد و فقط به خاطر شخص آیت الله مصباح یزدی است. اینجا جبهه پایدرای مطرح نیست. دعوتی که از آقای مصباح شده به خاطر شنیدن نظرات ایشان است و قرار بر این است که حتی روند فعالیت و کار اصولگرایان را به اقای مصباح گزارش بدهیم. اینها همه مربوط به شخص آقای مصباح است نه جبهه پایداری. از جانب اصولگرایان با جبهه پایداری تا کنون هیچگونه دیدار و برنامه ای نداشته ایم.»

حمیدرضا ترقی در مورد بحث های مطرح شده در این جلسات گفت: «بحث این بوده است که اصولگرایان باید تلاش کنند به وحدت حداکثری در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی برسند. برای انتخابات مجلس خبرگان وحدت حداکثری محقق شده است و مقدمات آن فراهم شده است اما برای مجلس شورای اسلامی هنوز توافقی صورت نگرفته و اختلافاتی وجود دارد. البته  روی مصادیق هم صحبت می کنیم اما به صورت کلی، چراکه هنوز زود است. در نهایت بنا بر این است آنچه جامعتین بگویند، مورد قبول سایر گروه های اصولگرا باشد. در مورد مجلس هم بناست مذاکرات بیشتری شود. اما به عنوان موتلفه هم بنا داریم بر روی وحدت و همگرایی اصولگرایان تمرکز کنیم.

ترقی در پاسخ به این سوال که آیا وحدت اصولگرایان با حضور حداکثری جبهه پایداری صورت می گیرد و قرار است حمایت ها به گونه ای باشد که به مجلسی با ترکیب مشابه مجلس کنونی بیانجامد، افزود: «قطعا آنچه اقتضا می کند این است که از افراط و تفریط دور باشیم بنابراین عناصر افراطی دیگر مورد حمایت اصولگرایان قرار نخواهند گرفت چراکه به صورت طبیعی رای لازم را هم از مردم نخواهند گرفت لذا طبیعی است در ائتلاف نهایی عناصر تندور و به اصطلاح غضنفرهای سیاسی که دائما حاشیه و مشکل برای کل جناح درست می کنند، جایی نخواهند داشت.»

ترقی همچنین در پاسخ به اینکه قرار است اصولگرایی همچنان ریزش داشته باشد یا از چهره های اصولگرای قدیمی همچون آقای ناطق هم در جریان وحدت قرار است استفاده شود، گفت: «چهره هایی مانند آقای ناطق در حال حاضر خیلی تمایلی به حضور در صحنه ندارند بنابراین بعید می دانم از شخصیت هایی نظیر آقای ناطق استفاده کرد.»

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: