نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۳۶۰۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵

روحاني، نيويورک و اعتدال

در آن زمان که آمريکايي‌ها به همراه متحدانش در فکر نقشه ائتلاف براي جنگ عليه سوريه بودند با سخنراني تحسين برانگيز روحاني در سازمان ملل همه برنامه‌هاي جنگ طلبانه خويش را نقش بر آب ديدند تا مجامع جهاني با چرخشي 180 درجه اي راي به ائتلاف عليه خشونت و افراطي گري دهند
تدبیر24: يک سال پيش در چنين روزهايي رييس جمهور اعتدالگراي ايران اسلامي براي اولين بار به سازمان ملل رفت تا پيام ملت ايران اسلامي را که در انتخابات دوريازدهم رياست جمهوري تبلور يافته بود جهاني کند. در آن زمان که آمريکايي‌ها به همراه متحدانش در فکر نقشه ائتلاف براي جنگ عليه سوريه بودند با سخنراني تحسين برانگيز روحاني در سازمان ملل همه برنامه‌هاي جنگ طلبانه خويش را نقش بر آب ديدند تا مجامع جهاني با چرخشي 180 درجه اي راي به ائتلاف عليه خشونت و افراطي گري دهند. هرچند که در آن روزها زورگويان عالم گوشي شنوا نداشتند و باز راه خود رفتند تا حال که نتوانسته اند بصورتي آشکارا اهداف جنگ طلبانه خويش را پيش ببرند، بتوانند در خفا شروع به تروريست پروري نمايند. آنها با تغييري تاکتيکي اقدام به ناامن کردن مناطق مورد نظر نمودند تا شايد بهانه‌هاي لازم را در زماني ديگر براي مداخله نظامي پيدا کنند. و امروز حدود يک سال از بيانيه ائتلاف عليه جنگ و افراطي گري سازمان ملل مي‌گذرد و متاسفانه در يک سال گذشته هرچند شاهد حضور آشکار جنگ افروزان در منطقه خاورميانه نبوديم اما افراطي ترين صحنه‌هاي طول تاريخ با پديده داعش در اين مناطق رقم زده شده است. حال آمريکايي‌ها يک بار ديگر سرجاي اول خود قرار گرفته اند تا با همان سبک و سياق هميشگي و البته اين بار با پيدا کردن بهانه‌هاي لازم که در طول يک سال گذشته خود دست و پا کرده اند، مجوز مداخله نظامي در منطقه خاورميانه را بگيرند. در چنين شرايطي باز دکتر حسن روحاني عازم سفر به سازمان ملل شده است با اين تفاوت که در سال گذشته غربي‌ها در فکر ائتلافي براي جنگ باسوريه بودند و حال در پارادوکسي خودساخته درفکر ائتلافي عليه مخالفان ديروز درسوريه و عراق هستند! با آنکه آمريکايي‌ها در ژستي ديپلماتيک ادعا کرده بودند که در اين ائتلاف نيازي به همراهي ايران ندارند اما در عقب گردي تکراري همان طور که بعدها آشکار شد آنها درعمل ملتمسانه از ايران خواسته بودند تا در اين بازي ساختگي با آنان همراهي کند ولي ايراني‌ها با تدبير و هوشمندي خاصي وارد اين بازي باخت- باخت نشدند. غربي‌ها حضور ايران را براي اعتبار بخشيدن به تصميمات بي اساس خود مي‌خواستند و گرنه قصد آنها تامين امنيت درمنطقه نيست چراکه باني اصلي اين بي نظمي‌ها خود آمريکايي‌ها هستند.

با توجه به شرايط کنوني منطقه خاورميانه و جهان شايد دکتر حسن روحاني در سازمان ملل منادي اين پيام راهبردي باشد؛ صلح و اعتدال براي همه”آري” جنگ و افراطي گري”نه”. واقعيت آن است که خشونت و افراطي گري در هرجايي از دنيا، در هر زماني و توسط هرکسي محکوم و مذموم است. بطور کلي سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران و بطور اخص راهبردهاي دولت تدبير و اميد همواره در راستاي صلح و اعتدال در داخل و خارج از کشور ترسيم است. اعتدال درواقع مي‌تواند لنگرگاه ثبات و تعادل در جهان پرتلاطم امروز بشمار آيد. پرواضح است که اگر کشورهاي جهان بخواهند درسياست‌هاي خود جانب اعتدال را نگاه دارند ديگر شاهد افراطي گري‌هاي مرسوم نخواهيم شد. معمولا درمان هر دردي نيازمند تشخيصي درست در پيدا کردن علت و ريشه آن درد است. شايد ريشه اساسي دردهاي جهان امروز در زياده خواهي کشورهاي زورگو باشد که به هر طريقي مي‌خواهند خودخواهي و برتري طلبي خويش را به ملت‌هاي مظلوم ديکته نمايند.

به يقين چاره خشونت و افراطي گري درجهان با جنگ و درگيري نه تنها انجام نمي‌پذيرد، بلکه بر دامنه آن نيز مي‌افزايد. پيام امروز ملت ايران به مجامع جهاني پيام صلح و اعتدال است تا در اين کره خاکي و در اين شرايط حساس منطقه اي درفش صلح و دوستي و برابري تنها بر دوش ايران اسلامي به اهتزاز درآيد. حضور رييس جمهور روحاني براي دومين بار در سازمان ملل مي‌تواند از يک طرف فرصتي مغتنم براى سروسامان دادن به حل پرونده هسته اي تلقي شود و از طرف ديگر مي تواند. نگاهي به چالش‌ها و مشکلات منطقه خاورميانه داشته باشد و در اين راستا راهبردهاي اعتدالي خويش را مطرح نمايد.

منبع: روزنامه ابتکار
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
0
0
تحلیل واقع بینانه ای بود.
نظر شما: