نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۳۷۵۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
دکترحسن روحانی در برنامه زنده تلویزیونی :

توافق نهایی هسته ای در 40 روز دست یافتنی است

در سال 91 رشد ما منهای 6/8 بوده است و در سال 92 رشد ما منهای 2/9 بوده است. بنابراین در مجموع 8 تا 9 فصل پشت سر هم رکود داشتیم، کشور ما غیر از سال‌های اولیه انقلاب هیچ زمانی این چنین رکودی توام با تورم را تجربه نکرده بود...
تدبیر24:رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی زنده تلویزیونی گفت: ما قدرت خرید مردم را افزایش داده ایم. این به این معنا است که اگر کسی یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشته باشد ما با این کاهش تورم، 20 درصد قدرت خرید او را افزایش دادیم یعنی معادل 300 هزار تومان. بنابراین تورم مهار شده است.

به گزارش تدبیر24  دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم سخنان خود را با تبریک عید سعید غدیر خم و آرزوی سربلندی ملت آغاز کرد و افزود: امیدوارم این عید برای ملت ایران و تمام مسلمانان جهان روز مبارکی باشد.

در ابتدای برنامه مجری پرسید: سال گذشته را با عدد رشد اقتصادی منفی به پایان رساندیم. اعلام شد که چندی پیش ما به رقم مثبت 4 و شش دهم رسیده‌ایم، طبیعی است که تفاوت این دو عدد بسیار بزرگ بود؛ چطور آقای رئیس جمهور مجاب شدند و با چه مستنداتی پذیرفتند که به این عدد رشد رسیده ایم، شما در مشهد هم رسما اعلام کردید که کشور از رکود خارج شده است. در حالی که کمتر از 11 ماه پیش در گفتگوی قبلی در جریان گزارش عملکرد 100 روزه دولت تدبیر و امید شما وعده دادید نرخ بیکاری تک رقمی، نرخ تورم کاهش پیدا کرده و نرخ رشد اقتصادی مثبت شود، امروز تقریبا تمام این اتفاقات افتاده و آمارها این را بیان می کنند اما کم و کیف آن پرسش بسیاری از اقتصاددانان است،

روحانی در پاسخ گفت: من مجددا روز عید غدیر خم را که حادثه مهم تاریخی برای مسلمانان بوده و آثارش از آن روز تا به امروز قابل مشاهده است تبریک می گویم و امیدواریم بتوانیم جزو متمسکین به ولایت امیرالمومنین و ائمه باشیم و روز به روز وحدت و اتحاد در میان مسلمانان بویژه در میان مسلمانان و اقوام ایرانی  و ادیان رسمی ایران بیشتر شود تا بتوانیم کشور را به نقطه ای برسانیم که نقطه مطلوب برای همه ایرانیان عزیز است.

وی افزود: از آغاز دولت با رکود توام با تورم مواجه بودیم، این مسئله معضل بسیار بزرگی بود و حل آن به سادگی امکانپذیر نبود.

رئیس جمهور ادامه داد: به مردم شریف ایران عرض می کنم که همه کارهایی که دولت انجام داده و قدمهایی که برداشته است با مشورت صاحبنظران و متخصصین بوده است و در واقع اگر کمک آنها نبود و حمایت عامه مردم و هدایت های رهبر معظم انقلاب را نداشتیم به این نقطه نمی رسیدیم.

روحانی افزود: در مسئله رکود که موضوع بسیار مهمی بود تقریبا آثار اینکه احتمالا در حال خروج از رکود هستیم را از زمستان پارسال دیدیم، اولین بخشی که پارسال از رکود خارج شد بخش نفت بود. شاید وقتی در سال‌های قبل رکود آغاز شده بود باز هم رکود از بخش نفت شروع شده بود.

وی افزود: همانطور که اشاره کردید در سال 91 رشد ما منهای 6/8 بوده است و در سال 92 رشد ما منهای 2/9 بوده است. بنابراین در مجموع 8 تا 9 فصل پشت سر هم رکود داشتیم، کشور ما غیر از سال‌های اولیه انقلاب که شرایط خاص خود را داشت هیچ زمانی این چنین رکودی توام با تورم را تجربه نکرده بود.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: وقتی رکود خیلی عمیق می‌شود خروج از آن هم بسیار سخت است.

روحانی با اشاره به اینکه زمستان پارسال اولین بخش اقتصاد ما از رکود خارج شد و تولید در بخش نفت 13.7 رشد را نشان داد، گفت: در زمستان پارسال رشد واردات افزایش یافت و مجموعا 22.2 در زمستان پارسال رشد داشتیم، 16.4 در بخش مواد اولیه و 32 درصد در بخش سرمایه ای، کارخانجات و ماشین آلات رشد واردات داشتیم؛ این رشد به ما اعلام می‌کرد که وقتی مواد اولیه در حال وارد شدن است و ماشین آلات به کشور وارد می شود یعنی در فصل بعد باید به تدریج خروج از رکود را تجربه کنیم.

رئیس جمهور گفت: در سه ماهه اول امسال تحرک خوبی در بخش های مختلف اقتصادی دیدیم، در بخش های دیگر هم این تحرک را دیدیم. مثلا در گردشگری رشد فوق العاده ای را مشاهده کردیم که البته از زمستان سال گذشته شروع شده بود و در بهار امسال رشد بیشتری پیدا کرد و دو برابر فصل اول سال گذشته شد.

وی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن رشد بسیار خوبی داشتیم، حدود 10 درصد در این بخش با رشد مواجه شدیم؛ در برخی بخش ها مثل تولید خودرو 80 درصد در سه ماهه اول سال در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته رشد را تجربه کردیم، در پتروشیمی و فولاد خام رشد داشتیم و تقریبا در بخش های صنعت و معدن حدود 10 درصد رشد سه ماهه اول امسال در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته را شاهد بودیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در بخش نفت امسال نسبت به سه ماهه اول پارسال رشد داشتیم، در بخش نفت بیش از 6.1 درصد در سه ماهه اول سال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه در بخش های دیگر هم این رشد را می بینیم افزود: در خدمات این رشد را می بینیم در کشاورزی 3.3 درصد در سه ماهه اول سال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشد داشتیم. به طور کلی در همه بخش ها یک حرکتی را شاهد هستیم که شروع آن از زمستان پارسال بوده و در سه ماهه اول امسال آن را مشاهده کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته این رشدی که اعلام شده بر مبنای سه ماهه اول سال در مقایسه با سه ماه اول پارسال است، اما اینکه رشد ما تا پایان سال به چه نقطه ای می رسد که البته مطمئن هستم تا پایان سال هم رشد مثبت خواهیم داشت اما عدد و رقم آن را باید کمی جلوتر برویم تا بفهمیم. باید جلوتر رفته و با محاسبات اعلام کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا حتی این تداوم رشد را در شرایطی که مذاکرات به نتیجه نرسد هم خواهیم داشت، گفت: علت اینکه حرکت اقتصادی در ایران شروع شد اعتماد و امید مردم بود، مردم به دولت اعتماد کردند، دولت به کارشناسان و صاحب نظران، دانشگاهیان و همه ملت ایران که به دولت اعتماد کردند، اعتماد کرد؛ اساس سرمایه اجتماعی همین اعتماد است. اگر در اقتصاد حرکت کردیم ریشه آن سرمایه اجتماعی است یعنی دولت و ملت به هم نزدیک تر شدند این اساس کار بود.

رئیس جمهور گفت: از طرف دیگر مردم احساس کردند که این دولت در زمینه سیاست خارجی با منطق و کارشناسی و تبحر لازم حرکت می کند البته در دنیای سیاست خارجی قدرتهای بزرگ روبروی ما هستند و اینکه ایران قادر است با شش قدرت بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشیند و با منطق و استدلال بحث کرده و بالاخره به تفاهم برسد ولو بطور موقت و شش ماهه، خود این قدم مهمی است که دولت برداشت.

وی بحث هسته ای را یک جزء از روابط خارجی ایران خواند و گفت: جایگاه ایران را ببینید، وقتی به اجلاس بین المللی می رویم کشور بزرگی نیست که درخواست ملاقات نداشته باشد. قبلا وقتی می آمدند با مقامات ما ملاقات می کردند زبانشان گاهی زبان نصیحت بود، امروز زبانشان زبان سوال است. راجع به منطقه و مسائل ایران و اقتصاد کشور می پرسند؛ اصولا سیاست خارجی ما گام به جلو برداشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در قدم اول در هسته ای موفق به توافق موقت شدیم گفت: الان کار بزرگی پیش رو داریم که آن توافق نهایی است. موضوعی است که 12 سال محل بحث بین ایران و کشورهای بزرگ جهان بوده است.

وی ادامه داد: از سال 81 داستان آغاز شده است. معضل دوازده ساله را یک روزه و دو روزه نمی شود حل کرد ولی قدم هایی که برداشتیم خوب بوده. ما در کلیات مساله اتفاق نظری با 5+1 داریم که البته جزئیات بسیار مهم است و هنوز بحث های مهمی داریم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه امروز 5+1 قبول کرده که حق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد، گفت: حالا اینکه ایران برای چند سال چه شرایطی را بپذیرد محل بحث است. در اینکه تحریم باید برداشته شود اختلاف نیست، در اینکه کی آغاز شود و کی پایان یابد اختلاف هست که البته مسائل مهمی هم هست.

رئیس جمهور تصریح کرد: در اینکه در نطنز باید غنی سازی شود جای بحث نیست در اینکه در اراک نیروگاه می خواهیم بحثی نیست حالا اینکه  گونه باشد داریم بحث می کنیم.

روحانی با بیان اینکه هیچکس دنبال این نیست که بگوید ایران غنی سازی نکند گفت: در اینکه ایران نیروگاه برای رادیو دارو داشته باشد کسی بحث ندارد. حتی اینکه ایران از سایر تکنولوژی های مدرن هسته ای باید استفاده کند کسی شک ندارد.

وی افزود: الان برخی داوطلب هستند که به محض توافق فناوری های مدرن در اختیار ایران بگذارند، در همین نیویورک رئیس جمهور فرانسه مطرح کرد که می خواهیم بعد از توافق، تعاملات هسته ای با ایران داشته باشیم و فناوری های مدرن را در اختیار ایران قرار دهیم. امروز بحث این است که ایران باید همه فناوری های مدرن هسته ای را در اختیار داشته باشد و روی آن اتفاق نظر هست.

روحانی اظهارداشت: خوشبختانه ما در مسائل اصلی اقتصاد کشور قبل از توافق نهایی هسته ای هم توانستیم قدم های بزرگی برداریم. از رکود قبل از توافق نهایی هسته ای عبور کردیم. امروز هیچ تردیدی نیست که از رکود عبور کرده ایم. البته مردم باید بدانند وقتی می گوییم از رکود عبور کردیم هنوز تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم. اگر موفقیت هایی به دست آوردیم به خاطر حمایت ملت ایران است. همه دارند از مذاکرات حمایت می کنند؛ اگر حمایت رهبری نبود و ملت ایران همصدا نبود خیلی مشکل داشتیم.

رئیس جمهور موضوع هسته ای را بازگشت ناپذیر دانست و یادآور شد: ما هیچ وقت به قبل برنخواهیم گشت و به شرایطی رسیدیم که به یکسال قبل برنمی گردیم اما اینکه چگونه پیشرفت می کنیم و آیا در چهل روز آینده توافق نهایی می شود، تمدید می شود یا نمی شود، اینها مسائلی است که مطرح است.

روحانی با بیان اینکه فکر می کنیم در همین 40 روز باقی مانده مسائل قابل حل و فصل نهایی است، گفت: اما اگر مسائلی پیش بیاید که نتوانیم همه مسائل را حل کنیم حتما راه حلی را دو طرف به تفاهم می رسند. دنیا هم قبول کرده که ایران باید دارای فناوری هسته ای باشد. در نیویورک و اجلاس سران شانگهای با 5+1 غیر از یکی از آنان دیدار کردیم. با چهار کشور در حد سران دیدار داشتیم. یکی از سران 5+1 می گفت دیگر خسته شده ایم و باید مساله حل شود. امیدواریم مساله در مسیر حل خود و مسیری که به نفع همه منطقه و جهان است به پیش برود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما محاسبات رسمی خود را قبول داریم گفت: در 6 ماه اول امسال شاهد رشد واردات و صادرات بودیم که رشد قابل ملاحظه ای بود که در مجموع در 6 ماه نخست سال حدود 26 میلیارد دلار واردات و 23 میلیارد دلار صادرات داشته ایم.

روحانی افزود: یعنی ما در این مدت حدود 50 میلیارد دلار صادرات و واردات غیرنفتی داشته ایم و با ادامه این روند نیز تا پایان سال میزان واردات و صادرات غیرنفتی ما به 100 میلیارد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این آمار نشان می دهد که کشور حرکت رو به جلو دارد تصریح کرد: مردم به ما اعتماد کردند و به آینده امیدوار هستند البته ما باید به گذشته هم نگاهی داشته باشیم که وضعیت به چه گونه ای بوده است. در همین رابطه نیز بانک مرکزی تبدیل شده بود به مرکز فروش سکه و دلار و در واقع نیز حجم نقدینگی ما به یک سیل مخرب تبدیل شده بود به طوری که در طول 13، 14 ماه دولت یازدهم تقریبا نقدینگی در مسیر درست حرکت کرده است یعنی اول حرکت صحیح به سمت بورس و سپس به سمت بانک ها داشته است که در همین حین نیز بانک های ما دستشان برای ارائه تسهیلات بازتر شد و تسهیلاتی که در 5 ماه نخست امسال پرداخت کرده اند نسبت به 5 ماه سال گذشته حدود 40.5 درصد افزایش داشته است. عمده این تسهیلات برای سرمایه در گردش بوده است.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به این سوال مجری که گفته می شود دولت به بهای تورم رکود ایجاد کرده است، گفت: بنده فکر می کنم که همه باید بپذیرند که نقدی که به دولت می شود باید ادامه پیدا کند. صاحبنظران و دانشگاهیان نامه هایی را گاها با لحن تند برای بنده می نویسند که بنده هم استقبال می کنم زیرا آنها هم دارند به وظیفه خود عمل می کنند خیلی ها نوشته بودند که کارشناسان شما مسیر اشتباهی را طی می کنند و شما اول رفتید برای کنترل تورم که با این روند هیچ زمانی مشکل رکود حل نخواهد شد که در این زمینه نیز ما بحث های بسیار زیادی را داشته ایم حتی قبل از اینکه بنده رئیس جمهور شوم جلسات متعددی را با کارشناسان اقتصادی داشتیم و بعد از انتخابات هم 2 ماه فرصت داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که بدون کنترل تورم نمی توانیم مسئله رکود را حل کنیم.

روحانی تصریح کرد: تورم موضوعی بود که مردم ما را روزانه نگران می کرد و هر روز این تورم به سمت سکه، ارز و دیگر بخش ها می رفت البته لازم است این نکته را مطرح کنم که برخی ها می گویند دولت اعلام می کند ما تورم را مهار کرده ایم اما جنس ها که ارزان نشده است لذا آنها مهار تورم را به معنای ارزان شدن اجناس در مغازه ها می دانند این در حالی است که ما شتاب رشد تورم را مهار کرده و کاهش دادیم نه اینکه آن را متوقف کرده باشیم این به معنی آن نیست که اصلا تورم نداشته باشیم.

روحانی اضافه کرد: به طور مثال اگر قبل از این دولت و حدود یک سال گذشته به آمارها نگاهی بیندازید مشاهده می کنید که رشد تورم ماهانه 3 درصد بوده و حتی 5 درصد هم داشته ایم در حالی که در این دولت رشد ما حداکثر یک درصد بوده البته برخی از ماه ها این رشد حدود 7 دهم و یا 1.4 دهم درصد بوده است. لذا ما قدرت خرید مردم را افزایش داده ایم. این به این معنا است که اگر کسی یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشته باشد ما با این کاهش تورم، 20 درصد قدرت خرید او را افزایش دادیم یعنی معادل 300 هزار تومان. بنابراین تورم مهار شده است.

وی گفت: تورم نقطه به نقطه ما در تیرماه سال گذشته حدود 44درصد بوده است اما در شهریور امسال تورم نقطه به نقطه ما حدود 14.4 است. این آمارها به این معناست که ما حدود 31 درصد تورم نقطه به نقطه را کاهش داده ایم که فکر می کنم این اقدام در تاریخ عمر دولتها بی سابقه بوده باشد که دولتی بتواند در طول یک سال 31 درصد تورم نقطه به نقطه را کاهش داده باشد. البته الان اجناس گران می شود اما شیب گرانی ها بسیار کند شده است.

رئیس جمهور با اشاره به قیمت های اقلام خوراکی که بیشتر از سوی مردم مورد تاکید قرار می گیرد تصریح کرد: اگر قیمت های این اقلام را در شهریور 92 و شهریور 91 مقایسه کنید مشاهده خواهید کرد که تورم 40 تا 60 درصد و حتی 77 درصد بوده است اما با مقایسه قیمت های امسال با شهریور سال گذشته نیز در می یابیم که تورم بین 6 تا 12 درصد است بنابراین ما تورم را کاهش و مهار کرده ایم و همزمان توانستیم از رکود خارج شویم پس حرفی که برخی از دوستان می زدند که دولت تورم را کاهش داد به قیمت تعمیق رکود این حرف سخن دقیقی نبوده زیرا ما هم تورم را کاهش داده و هم از رکود خارج شده ایم.

رئیس جمهور افزود: بنده این پیروزی بزرگ اقتصادی را به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم چون این کار، کار مردم است زیرا اگر حضور و مشارکت مردم در حوزه اقتصاد نبود این نتیجه رقم نمی خورد، اکنون در هر جایی که حضور پیدا می کنیم کارآفرینان و فعالان اقتصادی حضور دارند و شما می دانید که الان چند صد شرکت بزرگ دنیا منتظر آن لحظه ای هستند که ما در مسئله هسته ای به توافق نهایی برسیم تا سرازیر شوند به سمت ایران. بنابراین ما از شرایط گذشته خارج شده ایم.

روحانی تاکید کرد: امسال هدف ما این است که تورم ما زیر 20 درصد باشد البته این در حالی است که ما در گذشته به مردم قول داده بودیم که تورم ما به 25 درصد برسد که الان به آنها قول می دهیم که این تورم تا پایان سال زیر 20 درصد خواهد بود و تمام تلاش ما این است که تا پایان سال رشد حدود 3 درصد داشته باشیم لذا مردم ما می دانند که ما اهل شعار و اغراق نیستیم و هرچه به مردم قول داده ایم سعی کرده ایم که به آنها جامه عمل بپوشانیم.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به این سوال مجری که ارزیابی شما از تک نرخی شدن بیکاری چیست؟ اظهار داشت: مسئله اشتغال مسئله بسیار مهمی برای ما است و رشد و رونقی را که ما دنبال آن هستیم یکی از آثارش بهبود وضعیت اشتغال است. البته این بدین معنا نیست که زمانی که از رکود خارج می شویم اشتغال حرکت شگرفی را داشته باشد پس هنگامی که به رشد می رسیم اشتغال در فاصله زمانی مشخصی نمود پیدا می کند به طور مثال ما در حوزه گردشگری رشد داشته ایم که مطمئنا افزایش اشتغال هم وجود داشته است. اشتغال بر مبنای آن اطلاعات و آماری است که وزارت کار اعلام می کند. برای نخستین بار امسال آنهایی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری بوده اند کاهش پیدا کرده است بنابراین معلوم است که بیکاری کاهش یافته است.

در ادامه مجری پرسید جدی ترین اقدام یا قدمی که دولت برداشت برای اینکه در ساختار اقتصاد کشور تحول ایجاد کند و بتواند از رکود خارج شود، که برخی ها می گویند به دلیل فروش چند هزار بشکه نفت الان اقتصاد به حرکت افتاده است، لایحه خروج از رکود دولت بود که تقدیم مجلس شد. انتقاد شده است که این لایحه با مبانی اقتصاد مقاومتی در تضاد است توضیح شما در این خصوص چیست؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: ما برای خروج از رکود یک بسته ای را آماده کرده ایم و مردم اگر یادشان باشد یک سمیناری هم با کارآفرینان داشتیم و من بخشی از آن بسته را توضیح دادم در زمینه خروج از رکود.

وی ادامه داد: آن بسته 140 بند داشت و حدود 30 بند آن نیاز به قانون داشت که به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم و یک گزارش مفصلی هم تهیه کردیم که این بسته خروج از رکود به هیچ عنوان با اقتصاد مقاومتی نه تنها در تضاد نیست بلکه در همان راستا عمل می کند.

روحانی با اشاره به ادامه تحریم ها و عدم دستری به منابع خارجی ادامه داد: در شرایطی که بانکهای ما هنوز فعال نشده اند در این شرایط توانستیم از رکود خارج شویم البته این قدم اول است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه اگر بسته خروج از رکود به تصویب برسد حرکت جدی تری آغاز خواهد شد، گفت: آن بسته بعضی از بندهایش برای تقویت بانکها و خوش حسابی دولت بسیار مهم است چرا که در گذشته، دولت خوش حساب نبوده و باید به دولت خوش حساب تبدیل شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: مجلس قدم های اولیه خود را در این زمینه خوب برداشت و یک فوریت آن را تصویب کرد و امیدواریم مجلس هر چه زودتر آن را به تصویب نهایی برساند و هرچه زودتر دولت بتواند آن را ابلاغ و اجرا کند.

وی مهمترین کار دولت را رونق اقتصادی خواند و گفت: این بسته می تواند ما را در مسیر رونق قرار دهد و این رونق بسیار اهمیت دارد.

روحانی با بیان اینکه اشتغال در سایه رونق ایجاد می شود ادامه داد: در زمینه های مختلف ما به یک رونق مستمر و پایدار نیازمندیم.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: در زمینه نفت و گاز ما حرکت رو به جلو داشتیم و اولین بخشی که از رکود خارج شد بخش نفت بود و در زمینه گاز تا به الان 45 میلیون متر مکعب گاز در روز اضافه شده و تا پایان امسال هدفگذاری ما این است که 140 میلیون متر مکعب گاز به تولید ما اضافه شود که این تحول بسیار بزرگی خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مقدار مصرف نفت و نفت کوره در نیروگاههای ما کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: برای اینکه ما می توانیم گاز بیشتری به اینها بدهیم مصرف نفت در این نیروگاهها کمتر شده است.

وی گفت: امیدواریم در سال آینده به یک وضعیتی برسیم که همه نیروگاههای ما بتوانند از گاز استفاده کنند.

روحانی با اشاره به معضل آب ادامه داد: آب، راه حل های مختلفی دارد و یکی از مهمترین راه حل هایش این است که آبیاری را در بخش کشاورزی مدرن و از حالت سنتی خارج کنیم.

رئیس دولت یازدهم گفت: در کل دهه ها و دولت های گذشته مجموع زمینهای کشاورزی که مجهز به آبیاری مدرن شده است یک میلیون و 330 هزار هکتار است اما امسال 284 هزار هکتار را زیر طرح آبیاری مدرن قرار دادیم و قبلا هم اعلام کردم در استانهای ایلام، سیستان و بلوچستان و کرمان برنامه ریزی های مفصل داریم تا بتوانیم آبیاری مدرن را ایجاد کنیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت در حوزه محیط زیست تصریح کرد: در شهرهای بزرگ کشور بنزین و گازوئیل در یکسال گذشته تغییر کرده و می بینید که آلودگی کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه ریل، قدم های بزرگی برداشته ایم گفت: به زودی ریل ما به قزاقستان و ترکمنستان وصل می شود و طرح بزرگی برای اتصال راه آهن کشور به آذربایجان داریم. طرح های دو خطه کردن و برقی کردن نیز از دیگر برنامه های دولت در این حوزه است.

روحانی با بیان اینکه ما در همه بخش ها حرکت رو به جلو داریم افزود: البته ممکن است یک بخش هایی باشد که هنوز در رکود باشد اما در کلیت ما از رکود خارج شده ایم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه حرکت دولت در بخش مسکن کند است گفت: این حرکت باید تقویت شود اما در بسیاری از بخشها حرکت به جلو است و خوشبختانه با اطمینان به ملت ایران می گویم که از رکود خارج شده ایم و به سمت رونق اقتصادی حرکت می کنیم.

وی یادآور شد: البته ملت بزرگ ایران همه باید همچنان که تا امروز یاری کرده اند در صحنه باشند تا بتوانیم مراحل بعدی را پیش رویم.

در ادامه مجری پرسید همانطور که اشاره کردید بیش از 100 بند بسته ضد رکودی دولت نیاز به تصویب مجلس ندارد و در واقع تکالیف بر زمین مانده دولت در سالهای گذشته بوده است. خیلی از اینها تکالیف قانونی است آیا در جایی پایش می شود که چقدر این بندها پیشرفت می کند مثلا مجوزهای کسب و کار در کشور. یکی از مولفه هایی که رتبه ما را در محیط کسب و کار خراب کرده است سهولت راه اندازی کسب و کارها در کشور ماست. هر فعالیتی حتی در بخش خصوصی باید از یک یا چند مرجع دولتی مجوز بگیرید خیلی از اینها در کشورهای مختلف نیاز به مجوز ندارد اما در ایران ممکن است ماهها و یا سالها صدور آن طول بکشد. آن بیش از 100 بند کجا پایش می شود که به خوبی دارد پیش می رود؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: قید و بندهایی در کشور ما در زمینه تولید و محیط کسب و کار وجود دارد.

وی ادامه داد: برای محیط کسب و کار آئین نامه اش را تدوین و تصویب کردیم و یک قدمی رو به جلو برداشته شده است. تقریبا یک گفتگوی مستمری بین مقامات دولتی و بخش خصوصی وجود دارد و در چند سفر خارجی که رفته ام بخش خصوصی هم همزمان با سفر من حضور پیدا کردند و حرکتی در این زمینه آغاز شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

روحانی با اشاره به مصوبات دولت در زمینه تولید و اشتغال در 15 روز اول دولت گفت: برخی از مشکلات برداشته شده است، گردش کار در گمرک 26 روز بوده است و امروز 3 روز شده. از 26 روز به 3 روز رسیده و این همان دولت الکترونیک است که ما باید به سمت آن حرکت کنیم.

رئیس دولت یازدهم گفت: در برخی از کشورها برای مجوز دادن به یک فعالیت اقتصادی گاهی 24 ساعت بیشتر به زمان نیاز ندارد و این همان دولت الکترونیک است.

روحانی با بیان اینکه معاونت راهبردی ما مسئول نظارت در بسته خروج از رکود است، تصریح کرد: برای ما بسیار مهم است که این بسته دقیقا اجرا شود و سریع تر بتوانیم اقتصاد را به نقطه ای برسانیم که مطلوب مردم ما هست که آن رونق اقتصادی است.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سئوال که چه میزان یارانه ها در فاز دوم هدفمند شده است گفت: یارانه مشکل بزرگی داشت و هدفمندی یارانه تبدیل شده بود به اینکه حامل های انرژی را گرانتر بفروشیم و آن پول را به ضمیمه پول از خزانه بیاوریم  و یارانه نقدی به افراد بدهیم.

وی تصریح کرد: اولین مشکلی که در دولت با آن مواجه شدیم دیدیم که ماهانه 1500 تا تا 2000 میلیارد تومان کسر داریم برای همینکه یارانه نقدی را پرداخت کنیم ضمن اینکه هدفمندی یارانه تنها برای پرداخت یارانه نقدی به مردم نبود لذا چاره ای نداشتیم که یک قدم دیگر در این زمینه برداریم که خیلی ها مخالف آن بودند.

روحانی گفت: همه می گفتند دنبال مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نباش و حتی می گفتند که با اجرایی کردن فاز دوم قول کاهش تورم نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و نمی توانید تورم را کاهش دهید اما چاره ای نداشتیم و هر چه فکر کردیم دیدم راهی بجز اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها نداریم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصادی نتوانستیم فاز دوم را با گام بلندی اجرایی کنیم خاطرنشان کرد: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها توانستیم تورم را هم کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه دولت توانست کسری پرداخت یارانه نقدی به مردم را جبران کند گفت: ما دیگر برای پرداخت یارانه ها از جای دیگر برداشت نکردیم که خلاف قانون باشد و هدفمان این بود که در بخش تولید، سلامت و امنیت غذایی قدمی را برداریم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه سلامت ادامه داد: در دوران انتخابات وعده هایی که به مردم در این زمینه دادم خوشبختانه همه آنها را امسال اجرایی کردیم.

وی گفت: من به مردم وعده داده بودم که همه آنان زیر پوشش بیمه قرار می گیرند و امروز این کار انجام شده است و 6 میلیون و 200 هزار نفر را زیر پوشش بیمه قرار دادیم.

روحانی با اشاره به امنیت غذایی ادامه داد: امنیت غذایی برای اقشار بسیار آسیب پذیر جامعه را شروع کرده ایم و کالاهایی را به آنها پرداخت می کنیم. یک بار امسال به آنان پرداخت شده و مرحله دوم نیز تا هفته آینده پرداخت خواهد شد و تا پایان سال 4 نوبت این یارانه را پرداخت خواهیم کرد.

رئیس دولت یازدهم گفت: امسال 4 هزار و 800 میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده ایم که آثارش را در بیمارستانهای دولتی می بینید و امروز افرادی که بستری می شوند و عمل جراحی دارند مقداری که باید بپردازند زیر 10 درصد است و سهم دولت بالای 90 درصد است و این 10 درصد نیز در آینده نزدیک به 6 درصد تنزل پیدا می کند.

وی با بیان اینکه اغلب داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است گفت: در این یکسال تقریبا دارو گران نشده است و برخی از موارد بین 2 تا 3 درصد ممکن است بالا رفته باشد اما قیمت دارو ثابت است.

روحانی با بیان اینکه داروهای خارجی و تجهیزات پزشکی از سال گذشته کاهش قیمت داشته است افزود: باز هم در شش ماهه دوم امسال امیدواریم که شاهد کاهش قیمت باشیم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اقدامات دولت در زمینه بهداشت روستاها گفت: در بسیاری از روستاها ما حتی پزشک هم نداشتیم و امروز 24 ساعت پزشک متخصص در روستاها است و به یک نقطه ای رسیده ایم که با گذشته بسیار متفاوت است
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
1
1
سلام. تا به کی مظلوم نمایی
اگر تورم پایین آمدت بود حداقل باید به اندازه یک ذره قابل لمس بود برادر عزیز من آنچه شما میگویید فقط بازی با قیمتها و ایجاد سکون و رکود در زمانهای مختلف با صنایع و بازارهای مختلف است نه کنترل نقطه به نقطه که احمدی هم میگفت ما اصلا چیزی بنام تورم نقطه به نقطه نداریم
خر سواری که دولا دولا نمیشود
بخور بخور های دستگاه های مختلف را اگد تعطیل کنید شاید
باور نمیکنید عالم محضر خداست پس منتظر .... باشید
نظر شما: