نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۴۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

پیامی از جلولا برای آمریکا

'شیخ احمد الزرگوشی' فرماندار شهر 'السعدیه' حالا پس از گذشت شش ماه که از شهر تحت مدیریتش دور بود و اشرافی بر آن نداشت، در نقطه ای مشرف بر شهر ایستاده و به خرابی ها و ویرانی های آن خیره شده که گروه تروریستی 'داعش' بر جای گذاشته است.
تدبیر24: باران دیشب (دوشنبه شب)، زمین سطح منطقه را به گل و لای تبدیل کرده و باد سردی که هرازگاهی شدت می گیرد، تن عریان شهر را شلاق می زند و شیخ احمد هنوز به ویرانه ها و خانه های تله گذاری شده، خیره است. تروریستها که طی شش ماه این شهر که در 180 کیلومتری شمال شرق بغداد قرار دارد را به اسارت گرفته بودند، نه تنها در بودنشان که هنگام رفتن هم به آن رحم نکردند.

حالا گوشه گوشه شهر یک تله مرگ است و هر خانه و مکانی را بمب گذاری کرده اند. یکشنبه شب همین هفته، ساعاتی پس از آزادی السعدیه از دست داعش بود که یکی از فرماندهان به همراه یکی از نیروهایش در یکی از این تله ها گیر افتاد و کشته شد و راننده اش دو پا از دست داد.

الرزگوشی گفت: با عملیات مشترک ارتش، 'نیروهای مردمی' و 'پیشمرگان کرد عراقی'، السعدیه پس از شش ماه اسارت نزدیکی های ظهر یکشنبه آزاد شد. تعدادی از نیروهای داعش به هلاکت رسیدند و بسیاری از آنان فرار کردند.

وی به نظر می رسد برای شروع عملیات پاکسازی از مواد منفجره و بمب های کار گذاشته در السعدیه عجله دارد و می گوید که در روزهای آتی کار را شروع می کنیم، خانه به خانه .

از اهالی شهر السعدیه در آن حوالی اثری نیست. بیشتر آنها به 'خانقین' و 'کلار' پناه برده اند و برخی ها نیز به مناطق دیگر از جمله کردستان عراق رفته اند، اما به نظر نمی رسد به این زودی ها بتوانند به شهر برگردند.

عمده ساکنان بومی این منطقه را قبیله 'زرگوش' تشکیل می داد که تاکنون 250 نفر از آنان به دست داعش کشته شده اند و تعدادی از جوانان و مردان آنان نیز در عملیات اخیر شرکت داشته اند.

سرلشگر 'علی فاضل' فرمانده 'لشگر 54 ' عراق در این باره گفت که نیروهای ارتش تاکنون بیش از 350 بمب کار گذاشته شده در خانه ها، اماکن و خیابان های دو شهر 'جلولا' و السعدیه را شناسایی و خنثی کرده اند. این درحالی است که نیروهای ارتش تنها در بخش هایی از منطقه مستقر بوده و بخش های دیگر در سیطره نیروهای مردمی و کردها است.

فاضل همچنین توضیح می دهد که نیروهای تحت امرش در روز دوشنبه چهار خودرو را که پر از مواد منفجره بود و به سمت نیروهای ارتش حرکت می کرد، شناسایی و منفجر کرده اند.

گزارش فرمانده لشگر 54 ارتش عراق حاکی است که در عملیات دو روز پیش در جلولا و السعدیه، دو منطقه ای که به گفته فاضل همچون یک 'دیوار دفاعی' برای داعش محسوب می شد، دستکم 40 تروریست توسط فقط نیروهای ارتش کشته و زخمی شدند. نیروهای ارتش مقادیر زیادی سلاح، تجهیزات و مهمات از نیروهای داعش به غنیمت گرفته اند.

فاضل صورتش را به سمت غرب بر می گرداند و با اشاره دست می گوید که آنها که در پی حملات سنگین فرزندان عراق تنها توانستند دو ساعت مقاومت کنند، به سمت 'قره تپه' و اطراف 'تکریت' و 'موصل' فرار کرده اند.

تازه ترین عملیات ارتش و نیروهای مردمی عراق صبح یکشنبه در استان دیالی به فرماندهی 'هادی العامری' رییس 'سازمان بدر عراق' آغاز شد که نتیجه آن آزادی دو شهر مهم و راهبردی جلولا و السعدیه و باز شدن جاده السعدیه به شهر خانقین در نزدیکی مرز ایران بود. در این عملیات پادگان معروف 'کبری' در حاشیه شهر السعدیه که زمانی در اختیار نیروهای آمریکایی بود و بعد تحویل ارتش عراق شد، در اولین ساعات عملیات به تصرف نیروهای عراقی درآمد. داعش از این مرکز نظامی برای آموزش نیروهایش استفاده می کرد.

پس از پیروزی های ارزشمند ارتش و نیروهای مردمی عراق در 'آمرلی'، 'جرف الصخر' و 'بیجی' ، این اولین عملیات پیروزمندی است که در آن نیروهای ارتش، داوطلبان مردمی و پیشمرگان کرد عراقی بطور مشترک در آن حضور داشته اند.

نتیجه عملیات این بود که سیطره داعش بر بخش های عمده شمال شرق بغداد پس از شش ماه پایان یافت. این عملیات در شرایطی که برخی مقامات و فرماندهان آمریکایی، قدرت داعش را دوچندان نمایش داده و مدعی بودند، ارتش عراق در غلبه بر این گروه تروریستی، ناتوان است، با موفقیت انجام شد.

نیروهای مشترک ارتش، مردمی و کرد، مهمترین دیواره دفاعی داعش را در مناطقی از شرق بغداد در السعدیه و جلولا شکستند. داعش را به آن سوترها در عمق ارتفاعات 'حمرین' فراری دادند و تعداد زیادی از نیروهای تروریستی را به هلاکت رساندند تا به گفته یک فرمانده عملیات اخیر از نیروهای مردمی، ثابت کنند که بر خلاف ادعای آمریکایی ها، عراقی ها به تنهایی و بدون دخالت خارجی قادر به بازگرداندن امنیت به کشورشان هستند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: