نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 26
کد خبر: ۵۳۴۹
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
وقتی اصولگرایان از تغییرات وزیر اصولگرا ناراحت هستند

نگرانی سر جهازی مجلس از تغییر استانداران

چرا نایب رئیس مجلس در زمان تغییر تمام استانداران دولت اصلاحات از سوی دولت احمدی‌نژاد سکوت کرده و انتقادی نداشت؟ آیا استاندار با استاندار متفاوت است؟ ضمن اینکه استانداران دولت خاتمی از میان افراد باسابقه . . .

تدبیر24 : «روحانی گفت: ما اتوبوسی نیستیم اما کسانی که بدون بلیت سوار شده‌اند را پیاده می‌کنیم؛ سوال این است که چند نفر بدون بلیت هستند؟ بنابراین اگر اصل بر مبنای تغییر باشد نگران‌کننده خواهد بود. نمی‌توان گفت که هیچ کدام از این 30 استاندار به درد نمی‌خوردند و حداقل 5 یا 6 نفر از استانداران احمدی‌نژاد را می‌توانستیم نگه داریم، بنده بحث سیاسی نمی‌کنم اما معتقدم نباید گفت هرکس که در گذشته بوده باید کنار برود.» این اظهارات محمدرضا باهنر است که از تغییر استانداران گلایه دارد چرا که به اعتقاد او نباید تمام استانداران به دنبال تغییر دولت عوض شوند اما در اینجا یک سوال مطرح است که چرا نایب رئیس مجلس در زمان تغییر تمام استانداران دولت اصلاحات از سوی دولت احمدی‌نژاد سکوت کرده و انتقادی نداشت؟ آیا استاندار با استاندار متفاوت است؟ ضمن اینکه استانداران دولت خاتمی از میان افراد باسابقه و شناخته شده بودند اما استانداران دولت احمدی‌نژاد را کمتر کسی بود که می‌شناخت. در این بین باید گفت مشخص است گلایه آقای باهنر از چیست؟ آیا عدم‌انتصاب افرادی از جناح و طیف او سبب گلایه شده یا او از جمله افرادی است که نمی‌پسندد افرادی از طیف سیاسی متفاوت با او بر کرسی‌های استانداری بنشینند. اکنون چند استاندار از سوی وزیر کشور معرفی شده‌اند که غالبا نیروهای شناخته شده در استان و مورد تایید مجمع نمایندگان و بزرگان استان هستند.

 در برخی شهرها هم مانند اردبیل مردم تقاضاهای خود را مکتوب به وزارت کشور و گزینه مورد نظر خود برای جلوس در استانداری ارسال می‌کنند تا از این طریق خواسته خود را به گوش مسئولان متصدی انتخاب استانداران برسانند و پر بیراه نیست که وزیر کشور به این مطالبات پاسخ دهد. به عنوان مثال در چند روز گذشته گروه‌هایی با علی‌محمد غریبانی که سابقه استانداری در آذربایجان غربی و همچنین چهار دوره حضور در مجلس به عنوان نماینده مردم اردبیل را دارد دیدار کرده و از او خواستند تا اقدامات لازم برای معرفی به عنوان استاندار اردبیل انجام دهد. غریبانی هم روز گذشته در نامه‌ای از آنها تشکر کرد و آورد: «چنانچه دولت تدبیر و امید که همواره شایستگی را در اولویت قرار داده است، صلاح بداند و به بنده تکلیف کند تا در جایگاه استانداری حضور یافته و در خدمت شما هموطنان عزیز باشم با کمک و همکاری شما عزیزان، برنامه‌های مدونی که برای اعتلای استان اردبیل در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... مدنظر دارم و راهکارهایی که برای رفع مشکلات استان اندیشیده‌ام به مرحله اجرا درخواهم آورد تا خنده بر لبان مردم نقش ببندد.» این نشان از اعتماد مردم به دولتی دارد که بخوبی می‌داند بر سر تحقق وعده‌هایش ایستادگی خواهد کرد اما در این میان به نظر می‌رسد برخی اصولگرایان هنوز معنای حماسه 24 خرداد را درک نکرده و تصورشان بر این است که استانداران باید فارغ از شایستگی‌ها و بر مبنای نسبت‌های خانوادگی یا منافع حزبی و جناحی انتخاب شوند!

باهنر البته تنها در این مورد نیست که رفتاری متفاوت دارد چنانکه به گفته موسوی لاری، باهنر و ثمره‌هاشمی نقش پررنگی در روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد داشتند و او اکنون به انتقاد از همان دولت برخاسته است؛ «مردم ظرف 16 سال گذشته 8 سال دچار تندروی اصلاح‌طلبان و اقدامات ساختار‌شکنانه و 8 سال دوم را نیز دچار تندروی دولت احمدی‌نژاد بودند هرچند که احمدی‌نژاد علاقه‌ای نداشت که خود را به اصولگرایی منسوب کند.» اکنون این سوال مطرح است که اگر او دوست نداشت اصولگرا باشد پس از چه رو اصولگرایان در سال‌های 84 و 88 برای پیروزی او تلاش کردند؟ وی با اشاره به مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: «سیاست‌های اصولی یک کشور در زمینه سیاست خارجی تغییر نکرده است و محور همه این مباحث منافع ملی است که با رفت و آمد دولت‌ها تغییر نمی‌کند.» باهنر با بیان اینکه ادبیات فاخر در دیپلماسی جایگاه بسیار مهمی دارد یادآور شد: «ما نه سیاست خارجی دولت اصلاحات را که همه آن سیاست لبخند بود قبول داریم و نه دیپلماسی اخم دولت احمدی‌نژاد را اما اگر کسی فکر کند که فقط با دیپلماسی لبخند می‌توان کار را پیش برد، اینطور نیست.» وی با بیان اینکه دولت نیز بر این نکته که جمهوری اسلامی به دنبال بازی برد- برد است تاکید کرد و افزود: «پیش از این بازی به صورت برد و باخت بود اما در حال حاضر سیاست راهبردی ما برد- برد است لذا اگر دولت آمریکا به دنبال سیاست برد- برد باشد می‌تواند با ما کار کند.» باهنر سیاست راهبردی و نرمش قهرمانانه را آغاز یک بازی برد-برد ارزیابی و اظهار کرد: نتیجه این موضوع تا هفته آینده در ژنو مشخص خواهد شد که آیا 1+5 آمادگی بازی برد-برد را دارد یا خیر. عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: «داستان 50 ساله ما با آمریکا با این سادگی حل نمی‌شود و ما باید این دشمنی‌ها را عقلانی کنیم. چرا که برای جنگ نیز مقرراتی وجود دارد.»

نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه اخم و زبان دیپلماسی در مذاکرات متفاوت است، اظهار کرد: «یک روزی به من می‌گفتند چرا با آقای خاتمی می‌خندی مگر شما با یکدیگر متفاوت نیستید؟» باهنر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمریکا شیطان بزرگ نیست و چرا آقای روحانی با لبخند با ایشان برخورد کرده است؟ گفت: «دعوا در عرصه سیاست فرق می‌کند، زبان دیپلماسی و مذاکرات خارجی متفاوت است و حتما لازم نیست با داد و بیداد با سایر کشورها برخورد کرد، گاهی می‌توان لبخند زد و مواضع سیاسی و منافع ملی را نیز به خوبی مطرح کرد.» باهنر با اشاره به انتشار عکسی از او و آقای خاتمی در یک روزنامه که به یکدیگر لبخند می‌زدند، افزود: «زمانی که این عکس در دوران اصلاحات منتشر شد بعضی به من گفتند چرا با آقای خاتمی می‌خندی؟ اما باید فرمایش خداوند در قرآن را نیز درنظر گرفت که خطاب به موسی فرمود با نرمی و خوش‌رویی با فرعون صحبت کن.» 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
0
3
خیلی جالب . فقط ما نفهمیدیم پاراگراف آخر ابشان موسی بودند ؟ یا فرعون ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
مسلم است که کسی که در جایگاه فرعون نشسته بود خاتمی نبود پس آقای باهنر باید جواب بدهند که منظور از فرعون چه کسی است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
آقای باهنر خوب است بدانید که آنهایی که امام حسین را کشتند اول نماز خواندند بعد امام را کشتند ما امام را با کسی مقایسه نمیکنیم اما شناخت حق از باطل کار هر کسی نیست و شما هم راه اشتباهی را طی میکنید.
مهمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
3
10
لطفا یک نفر این افراد بی سواد و خواب رفته را از خواب بیدار کند چرا که باید بدانند استاندار هر استان و شهری نماینده دولت می باشد این افراد چطور در زمان دولت احمدی نژاد با تغییرات و حذف فله ایی فرمانداران و استانداران شکایتی نداشتند پیروز باد دولت تدبیرو امید اکثر مردم هم پشتیبان دولت آقای دولت روحانی هستند.
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
4
6
آقای باهنر اگر از تعویض استانداران ناراحتی به قول رئیس جمهورتان جناب آقای دکتر ! احمدی نژاد آب رو بریز اونجائیت که می سوزه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
3
5
اقای باهنر ممه رو لولو برد هه هه هه هه
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of)
خیلی قشنگ بود
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
2
2
تو که جیره خوار نام برادر بزرگوارت هستی نباید حرف بزنی
چون خود جزو اتوبوسی ها هستی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
4
0
زنده باد داس تكفير و اسيد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
1
2
استاندار گلستان آقای صادقلو رشته تاریخ خونده. یک دوره (دوره دوم) نماینده مجلس بوده. یک ماه معاون وزیر آموزش پرورش خاتمی بوده (حاجی) نیم سال هم مشاور وزیر علوم رفسنجانی بوده. 57 سال هم سن دارند.در حالیکه استاندار قبلی آقای قناعت مهندس عمران بودند و کارهای اجرایی فراوان داشتند و جوان هم بودند. نکته جالب نحوه انتخاب شدن ایشانه. قرار بود آقایی به نام مجیدی از اراک انتخاب شود. اصلاح طلبای گرگانی که در انتخابات در ستاد قالیباف شرکت کرده بودند (چون فکر میکردند رای میاره) چون میدونستند یه غیربومی اونها را بخاطر شرکت در ستاد قالیباف تحویل نمیگیره جلوی درب منزل آیت اله نورمفیدی (نماینده ولی فقیه) تجمع کردند و خواستار انتخاب یک اصلاح طلب بومی شدند که نیروهای استان رو (منظور خودشون) رو بشناسه. بعدش 4تا از نماینده های استان و نماینده ولی فقیه با نفوذ جهانگیری (معاون اول) ابلاغ آقای صادقلو رو زدند. اگه تمام استاندارای روحانی اینجوری انتخاب بشن که بدون بلیط که هیچی ...
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
1
1
آقای باهنر دیگه گذشتتتتتتتتتتتتتتتت............
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
2
0
فقط برای سنجش صداقت نویسنده ومیزان دلسوزی وی برای مردم عرض میکنم آن زمانکه بعدازدوم خرداد تاجزاده درمشهدگفت هرکس بخاتمی رای نداده بایدبرکنارشودحتی آبدارچی ادارات شماکجابودیدوچه گفتید؟شماهاییکه هروقت بادموافق میوزدبلبل زبان میشویدبدانیدملت درهرزمان براساس مصالح ملی تصمیم میگیردوهمه موضعگیریهارادرحافظه خودثبت وضبط مینماید.درضمن شمااصلاح طلبان بیهوده سعی میکنیدخودتانرابه پیروزانتخابات بچسبانیدکه اگرملت نظر خوشی نسبت بشماداشت حداکثر آرایتان طبق نظرسنجیهای خودتان بیش ازحدود3میلیوی رای بودومرادتان ازشکست بدامن موج سواری فرارنمیکردتاشماهم یادبگیرید.واینراهم بدانیدفرق میان رییس جمهورمحبوب جناب روحانی باخاتمی اززمین تاآسمان است.خداروزی شمااصلاح طلبان پرمدعاوموج سواررا جایی دیگرحواله کند.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
3
1
ای ول باهنر همیشه قدرتت رو نشون میدی
نظر شما: