نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۵۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷

پیام دکترشفیعی در روزکارآفریی

 تدبیر24: دکتر شفیعی ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور به مناسبت روز ملي كارآفريني و آموزش هاي فني و حرفه اي پیام زیر را منتشر کرد. به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه تدبیر24 متن پیام به شرح زیر می باشد :
مقام معظم رهبري: محور همه سياستهاي كلان اجرايي بايد ايجاد اشتغال در كل كشور باشد. معناي اشتغال اين است كه جوانِ مستعدِ آماده به كار، فرصت تلاش و فعاليت به دست بياورد تا هم نياز شخصي خود را برطرف كند و هم به پيشرفت و آباداني كشور و رونق محور همه سياستهاي كلان اجرايي بايد اشتغال در كل كشور باشد.


با استعانت از خداوند متعال و تاسي از فرمايش مقام معظم رهبري، اينجانب روز ملي كارآفريني و آموزش هاي فني و حرفه اي را به خانواده بزرگ دانشگاه فني و حرفه اي كه كار را با اخلاق عجين كرده و كارآفريني را سرلوحه كار آموزشي خود قرار داده اند تبريك عرض مي نمايم و اميدوارم در پرتو آرمانهاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) و با بهره گيري از رهنمودهاي مقام معظم رهبري(مدظله العالي) و هم افزايي توانمندي هاي كارآفرينان بتوانيم در اين مسير افتخار آفرين با گامهايي استوار حركت نمائيم. 
طي سالهاي اخير ورود جوانان جوياي كار و كاهش تقاضا براي نيروي كار، بحران اشتغال را در كشورتشديد نموده است كه پيامدهاي اين بحران گسترش فقر و  افزايش پديده هاي ناگوار اجتماعي است. براي گذر از اين بحران، توجه ويژه دولتمردان براي توسعه كار آفريني و ورود دانشگاهيان به اين حيطه مي تواند بسيار مؤثر باشد. كار آفريني پروسه اي فراتر ازشغل و حرفه بوده و يك شيوة زندگي است. آموزش اين شيوه زندگي بايد در نظام آموزشي كشور نهادينه گردد. فعلاً در كشور ما دانشگاهها، افرادي را پرورش مي دهد كه فقط مي توانند شكافهاي شغلي بسيار تعريف شده را پركنند و بنابراين بايد حركتي عظيم در راستاي توليد  كارآفرينان در دانشگاهها به عنوان قطب علمي كشور صورت گيرد كه اين به معناي اتصال دانشگاه با صنعت و فن آوري است كارآفرينان بايد فرصت شناس باشند. نظام آموزشي دانشگاه مبتني بر يادگيري نيست، آموزش مبتني بر تعليم است و اين خود عاملي بر اي عدم پرورش افراد كارآفرين است. 
كارآفريني در جامعه اسلامي به مثابه يك فرصت مهم براي احيا و شكوفايي استعدادها در جهت پيشرفت و تعالي همه جانبه است. امروزه كارآفريني يك فريضه است و بايد فرصت‌ها و زمينه‌هاي لازم براي حضور و فعاليت كارآفرينان فراهم شود. نقش شايسته كارآفريني و تآثير آن در رشد و توسعه  اقتصادي، توانمند سازي منابع انساني، اشتغال زايي، استقرار و توسعه عدالت اجتماعي، حضور گسترده و فعال در بازارهاي جهاني فقرزدايي و افزايش اميد به زندگي، بر كسي پوشيده نيست. از اين رو كشورهاي مختلف در دهه هاي اخير با توجه به نقش مؤثر و مثبت كارآفرينان اقتصادي در توسعه جامعه ، بهره برداري از اين توانمندي را مورد توجه قرار داده اند. دستاورد راهبردي  سياست هاي كارآفرينانه، دو پيامد مهم ايجاد اشتغال و پيشرفت است كه هر دو در خدمت توسعه عدالت اجتماعي خواهند بود.
از سوي ديگر تحولات و دگرگوني هاي شگرف و عظيمي كه به دليل رشد فزاينده دانش، صنعت و فناوري در زندگي بشر رخ داده،  موجب شده تا كشورهاي مختلف راهكارهاي مناسب و مؤثري را براي بهره گيري هر چه بيشتر از اين تحولات بيابند و به كار بندند و به همين علت انديشمندان عصر كنوني كارآفريني را شيوه نوين زندگي دانسته اند.
سال جاري مصادف با پنجاهمين سال تاسيس آموزشكده هاي فني و حرفه اي در كشور است. با گذشت 4 سال از الحاق اين خانواده بزرگ دانشگاهي به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، ما شاهد رشد فزاينده و كسب جايگاه والاي دانشگاه فني و حرفه اي در جامعه دانشگاهي هستيم. اين امر بواسطه ماهيت آموزش هاي مهارتي و كاربردي اين دانشگاه و به همت اساتيد، مدرسين و هنرآموزان فني و حرفه اي محقق شده است.
 دستيابي به اهداف آرماني سند چشم انداز دانشگاه فني و حرفه اي  و نيز تحقق اهداف مستلزم توسعه فرهنگ و دانش كارآفريني به عنوان موتور محركه اين حركت عظيم است.
اينك كه با ابلاغ سياستهاي مقام معظم رهبري( مدظله العالي ) پيرامون اشتغال ، اجراي اصل 44 قانون اساسي و طرح هدفمند سازي يارانه ها ، دولت كارآفرين، تمام تلاش خود را براي توسعه كارآفريني در كشور به كار گرفته است. نامگذاري و بزرگداشت روز ملي كارآفريني و آموزش هاي فني و حرفه اي مي تواند زمينه ساز توسعه فرهنگ كارآفريني و الگو سازي براي جوانان اين مرز و بوم باشد.
در پايان ضمن آرزوي توفيقات روزافزون براي همه همكاران عزيز، اساتيد محترم و دانشجويان گرامي، با استعانت از خداوند متعال، براي تحقق اهداف سازماني و رسالت دانشگاه فني و حرفه اي، شعار "ما مي توانيم" را به اثبات خواهيم رساند.


مسعود شفيعي
رئيس دانشگاه فني و حرفه اي
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: