نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۵۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

پسته‌کاران دیگر نمی‌خندند

پسته خندان، کشاورزش را هم می‌خنداند، چرا که درآمدزایی خوبی دارد و با ارزش اقتصادی بالا برای صادرات است، علاوه بر اینکه کم آب طلب است و مقاوم، البته اگر کشاورز صبور باشد و هفت سال صبر کند تا درخت پسته‌اش به بار بنشیند.
تدبیر24: پسته خندان، کشاورزش را هم می‌خنداند، چرا که درآمدزایی خوبی دارد و با ارزش اقتصادی بالا برای صادرات است، علاوه بر اینکه کم آب طلب است و مقاوم، البته اگر کشاورز صبور باشد و هفت سال صبر کند تا درخت پسته‌اش به بار بنشیند.
 
کشاورزان پسته کار خراسان‌جنوبی، اما این روزها حال خوبی ندارند و خنده‌هایشان در حال محو شدن است اما چرا؟
 
درست است که محصول پسته استراتژیک است و تولید آن درآمد هنگفتی به همراه دارد اما دردسرهای خاص خودش را نیز دارد. پسته کاران از دلالانی که پسته‌هایشان را با قیمت پایین و به صورت فله‌ای می‌خرند، از شورتر شدن آب به علت بالارفتن املاح آب در پی‌افت آب‌های زیرزمینی، نبود خرید تضمینی، کمبود و یا گرانی نهاده‌های کشاورزی و وجود آفات و مشکلات بازاریابی محصول‌شان ناراحتند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، استان با داشتن بیش از 15 هزار هکتار باغات پسته دارای رتبه ششم در تولید این محصول است. پسته به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک به دلیل کم‌آب طلبی به خوبی در اقلیم آب و هوایی خراسان جنوبی قابل پرورش و رشد است، هرچند که کشاورزان به دلیل اینکه این محصول در مدت زمان هفت سال بارور می‌شود، کمتر به سراغ آن می‌روند.
 
پسته بوداده نه تنها از جمله اجزای مهم آجیل‌های شور و شیرین است، بلکه نوع تازه آن نیز که در اواخر تابستان و اوایل پاییز به بازار می‌آید، طرفداران بسیاری دارد.
 
هاشم ولی‌پورمطلق، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر 15 هزار و 378 هکتار از باغات استان زیر کشت پسته است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: خرده مالکی و مشکلات موجود استفاده از ادوات مکانیزه، شورشدن منابع آب و خاک، افت آب‌های زیرزمینی، دانش فنی کم باغداران، رعایت نکردن اصول فنی احداث باغ و تغذیه نامناسب باغات پسته از مشکلات پیش روی پسته کاران استان است.
 
وی اضافه کرد: درصد املاح منابع آب موجود در هنگام احداث باغ با برداشت تدریجی آب سالانه، بالا رفته و شورتر می‌شود.
 
ولی‌پورمطلق یادآور شد: برداشت پسته از اواسط مرداد، شروع و تا اواخر شهریور ادامه دارد. مهمترین ارقام پسته در استان شامل کله قوچی، اکبری، اوحدی، احمدآقایی و پسته سفید است. بیشترین سطح زیر کشت پسته استان مربوط به شهرستان بشرویه با 6119 هکتار است.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: سال گذشته 12 هزارو 182 تن پسته در استان برداشت شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: مهمترین اقدامات انجام شده برای افزایش تولید پسته، اجرای طرح‌های تغذیه با روش‌های محلول پاشی، چالکود، نوار کود و هرس مناسب باغات است.
 
ولی‌پورمطلق اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان، تسهیلات کم‌بهره از محل کارگروه توسعه کشاورزی و کمک‌های فنی اعتباری در اختیار متقاضیان ساخت و نوسازی باغات قرار داده است. ارائه مشاوره‌های تخصصی به باغداران توسط کارشناسان سازمان و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها از اقدامات دیگر سازمان است.
 
محمد مودی، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی مقصد صادراتی محصول پسته فراوری شده استان را کشورهای افغانستان، ترکیه، هنگ کنگ و حوزه خلیج فارس اعلام کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت پسته تاکنون 2400 تن پسته در خراسان جنوبی، فرآوری و به بازارهای داخلی و خارجی صادر شده است.
 
وی، ارزش افزوده پسته فرآوری شده را 360 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این مقدار پسته در 6 واحد فعال، پوست‌گیری و فرآوری شده است. فراوری این محصول از آغاز امسال برای 6 نفر به صورت مستقیم و 50 نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.
 
مودی یادآور شد: سال گذشته 13 هزار تن پسته به ارزش افزوده 1950 میلیارد ریال در 12 واحد فراوری استان خراسان جنوبی پوستگیری و بسته‌بندی شد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: