نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
علی اصغر احمدی فعال سیاسی اصلاح طلب

چرا توفیقی به مجلس معرفی نشد؟

متاسفانه برخی افراد حاشیه‌هایی برای ایشان ایجاد کردند و وارد فضاهایی شدند که نباید می‌شدند. هرچند اظهارنظر آزاد حق آحاد ملت است . . .

تدبیر24 : با گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی، هنوز تکلیف وزارتخانه‌هایی چون علوم و آموزش و پرورش مشخص نشده است گاهی اوقات عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی این وزارتخانه‌ها با لزوم دقت مجلس در بررسی وزرا توجیه می‌شود که البته نمی‌توان گفت مجلس دقت کافی را انجام ندهد اما باید توجه داشت که این دقت گاهی اوقات به مسائل دیگری جز توانمندی وزرا هم معطوف می‌شود. این نگرانی وجود دارد که بازهم در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی جدید بعضی از پارامترهای حاشیه‌ای بر فضای بررسی وزرا حاکم شود و گرایشات سیاسی افراد در این مساله ورود کند. سه وزیری که اکنون آقای روحانی معرفی کرده‌اند، دارای پیشینه انقلابی و علمی بسیارند و توانمندی کافی را دارند.

امید است که مجلس با رای اعتماد بالا به این افراد، وزیران را مطمئن به وزارتخانه‌ها راهی کند. اکنون که در آستانه بحث بودجه 93 نیز هستیم، بهتر است که مساله کابینه توسط مجلس حل و فصل شود تا نمایندگان بتوانند روی موضوعات اساسی چون بودجه سال آینده تمرکز کنند. مهم‌ترین و مناسب‌ترین فاکتور‌هایی که مجلس باید درخصوص وزرای پیشنهادی در نظر بگیرد، تناسب تحصیلات و همچنین تجاربشان است. 2 نفر از 3 وزیر معرفی شده مدتی را به‌عنوان سرپرست وزارتخانه‌هایشان فعالیت کرده‌اند و به نوعی امتحان خود را در میدان عمل هم پس داده‌اند و اگر چه سرپرست آن وزارتخانه‌ها بوده‌اند اما در هر حال قابلیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را ثابت کرده‌اند و با روندی که پشت سر گذاشته‌ایم می‌توان گفت همانطور که سالی که نکوست از بهارش پیداست، این افراد در آینده نیز در امر وزارت موفق خواهند بود.

آقای فرجی دانا هم شخص گمنامی نیست. سابقه علمی و ارتباط رشته تحصیلی و تخصصی ایشان و تجاربشان با حوزه وزارت علوم از جمله نقاط مثبت ایشان است و به نظر می‌رسد که بتوانند مدیریت موفقی داشته باشند. مساله‌ای که این روزها مصطلح شده، این است که وزرا برنامه ارائه دهند. باید توجه کنیم که وزرا طرحی را برای تصویب به مجلس نمی‌برند و آنچه به عنوان برنامه شناخته می‌شود تنها می‌تواند بیانگر دیدگاه و استراتژی وزیر باشد که مبتنی بر سیاست‌های دولت و قوانین موجود است و صرفا می‌تواند یک دورنما را نشان دهد که اگر رای اعتماد بگیرد جهت‌گیری‌هایش به آن شکل خواهد بود. در این میان از نقش آقای توفیقی در اداره چند ماهه وزارت علوم هم نباید غافل شد.

وی شخصیتی علمی و محترم است که به اصل نظام و قانون اساسی باور جدی دارد. عنصر فهیمی که می‌تواند در عرصه‌های گوناگون مدیریت کشور موثر باشد. وی نگرش خیلی خوبی در توسعه آموزش عالی و فضاهای دانشگاهی داشت و توانایی ایجاد تناسب بین توان آموزش عالی با ایده‌آل‌ها را داشت اما متاسفانه برخی افراد حاشیه‌هایی برای ایشان ایجاد کردند و وارد فضاهایی شدند که نباید می‌شدند. هرچند اظهارنظر آزاد حق آحاد ملت است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: