نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 25
کد خبر: ۶۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
ارزیابی خبرگزاری "بلومبرگ" از روند اجرای برجام و تحولات مربوط به آن:

برجام به نفع ایران بود

اجازه دسترسی ایران به معاملات با ارز دلار و عدم برخورد شورای امنیت با آزمایش های موشکی ایران نشان می دهند که آن کشور امتیازات قابل توجهی را از امریکا در جریان برجام دریافت کرده است.
تدبیر24  :خبرنگار "بلومبرگ" اشاره می کند که مانند بسیاری دیگر در واشنگتن او نیز از توافق هسته ای ماه جولای شگفت زده شده بود. او می نویسد:"در آن زمان طبق قطعنامه شورای امتیت سازمان ملل متحد تحریم های وضع شده علیه ایران لغو شدند. این نشان می دهد که این نوع از تحریم ها غلط بوده اند. گزارش های اخیر نیز نشان می دهند که دولت اوباما به ایران اجازه داده تا به موسسات مالی اش به معاملات با ارز دلار دسترسی داشته باشند. این در حالیست که در زمان اعلام حصول توافق هسته ای مقام های ارشد وزارت خزانه داری امریکا برای متقاعد کردن نمایندگان کنگره برای پذیرش توافق هسته ای نهایی وعده دادند که اجازه دسترسی ایران به معاملات هسته ای را نخواهند داد. در بیانیه ای که روز پنجشنبه منتشر شد اما وزارت خزانه داری نظرش را عوض کرده است و امتیازات تازه ای را به ایران ارائه داده است. این تنها یکی از نمونه های امتیازات کسب شده توسط ایران است".

به گزارش خرداد، خبرگزاری بلومبرگ در ادامه با اشاره به این که اوباما در زمینه های دیگری نیز به ایران امتیاز داده است می نویسد:"در تابستان گذشته، جان کری وزیر امور حارجه امریکا به کنگره گفت که قطعنامه سازمان ملل درباره تحریم های بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران لغو شد. با این حال، تحریم ها علیه برنامه موشکی ایران بر سر جای خود باقی است و با آزمایش های موشکی ایران مخالفت کرد. با این حال، در 28 مارس گذشته ایالات متحده واتجحادیه اروپا در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد تنها از آزمایش های موشکی ایران انتقاد کرده اند و آن را نقض قطعنامه شورای امنیت دانسته اند اما شورای امنیت اقدام عملی برای مقابله با این موضوع انجام نداد".

این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که کاخ سفید موضوع را متفاوت می بیند و در این باره می نویسد:"بن رودز از معاونین امنیت ملی در ارتباطات استراتژیک دولت اوباما به خبرنگاران گفته بود که ازمایش های موشکی ایران بخشی از توافق دهسته ای ماه جولای گذشته نبوده است. این در حالیست که نمایندگان امریکایی باور دارند که این موضوع با برنامه هسته ای مرتبط است چرا که ممکن است ایران بتواند کلاهک های هسته ای را بر روی موشک ها نصب کند.

بلومبرگ در ادامه با اشاره به این که برخی کارشناسان باور دارند که امتیازات اعطا شده به ایران از سوی امریکا  قابل توجه بوده اند و در این باره می نویسد:"دولت معتقد است که ایران طبق تعهدات اولیه ای که داده است اورانیوم غنی شده با غلظت پایین و اصلا سایت های کلیدی هسته ای مانند اراک موافقت کرده است. علیبرغم آن چه که کارزار اوباما در سال 2012 میلادی وعده داده بود اوباما در توافق ماه جولای اجازه داد تا برنامه هسته ای ایران در سطح صنعتی باقی بماند".

بلومبرگ اشاره می کند که در سطح نظری اوباما و رییس جمهوری بعدی امریکا می توانند تحریم های تازه ای را علیه ایران وضع کنند . با این حال، از نظر عملی و واقع گرایانه بسیار دشوار است که امریکا بتواند متحدانش را متقاعد کند تا تا بار دیگر گام های موثری را برای وضع تحریم علیه ایران بردارند.

بلومبرگ در پایان می نویسد:"به نظر می رسد رهبران ایران این موضوع را درک کرده اند. از این لحاظ برجام در حال تغییر به نفع ایران است".

برچسب ها: تدبیر24 برجام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: