نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 24
کد خبر: ۶۳۷۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹

فعلا قصد رياست خبرگان را ندارم

تدبیر24 : «مجلس خبرگان خيلي حساس است. نبايد سليقه‌هاي باندي و تفكرات جناحي در آن دخالت داشته باشد. انتخابات آن هم مهم است. اگر انتخابات خبرگان باندي و جناحي باشد، خود مجلس در جامعه كم اعتبار مي‌شود كه ضررهايش به پايه‌هاي نظام مي‌رسد. اصلا مصلحت نيست كه هر كسي با هر هدفي براي اعتبار رهبري نظام كه كار مجلس خبرگان است، در جامعه شبهه درست كند. اگر جايگاه رهبري را در افكار عمومي ضعيف كنيم، پايه انقلاب سست مي‌شود. به نظرم هر كس نگاه باندي به انتخابات خبرگان داشته باشد، به انقلاب خيانت مي‌كند. انقلابي كه اهداف بلندي داشت و هنوز راهي طولاني تا رسيدن به آرمان‌ها دارد. » اين اظهارات آيت‌ا... هاشمي در بهار ۹۴ است؛ يعني همان سالي كه در مرداد ماه آن به «آرمان» گفت: «خواهم آمد، نگران نباشيد» و در زمستان كه انتخابات مجلس خبرگان برگزار شد آيت‌ا... هاشمي بود كه راي نخست مردم تهران را كسب كرد. از روزي كه آيت‌ا... هاشمي اعلام كرد در انتخابات مجلس خبرگان حضور خواهد داشت، بحث رياست او بر اين مجلس مطرح شد و كمتر شخصي بود كه او را دور از كرسي رياست تصور كند اما آيت‌ا... هاشمي نظري به اين كرسي نداشت و به آرمان گفت كه براي رياست بر مجلس خبرگان كانديدا نخواهد شد. ديروز هم بر اين موضوع تاكيد كرد و گفت:« فعلا بنا ندارم خودم را براي رياست مطرح كنم. براي اينكه اولا الان در همين جا كارم بيش از ظرفيت وجودي من است و كار‌هاي زيادي داريم. درآنجا نياز نيست كه انسان رئيس باشد و همين كه در خبرگان باشم، خوب است. خبرگان كار جاري آن گونه ندارد و فعلا سالانه ۲ اجلاس دارد و معمولا هم سخنراني‌هاي پيش از دستور است و برنامه خاصي ندارد. » هاشمي با بيان اينكه « البته بعضي از كارها را دبيرخانه خبرگان در قم انجام مي‌دهد»، گفت: الحمدلله فضاي خبرگان به‌خاطر حضور بيش از ۸۴ عالم مجتهد خوب است. ولي اگر خداي نكرده زماني لازم باشد كه اقدامي شود، اگر حضور داشته باشم، خيلي با رياست فرق ندارد. البته بايد ببينيم رقابت‌هايي كه در آنجا هست، چگونه خواهد شد. بايد اعتبار مجلس خبرگان حفظ شود. هاشمي درباره فضاي مجلس خبرگان و اعضاي آن توضيح داد:«‌افراد جديدي را كه آمدند، درست نمي‌شناسم. غير از كساني را كه خودمان معين كرديم، در شهرستان‌ها عده‌اي آمدند و من خيلي با آنها آشنا نيستم. فقط اسم‌شان را مي‌دانم. »

تشکیل كميته جديد در خبرگان

هاشمي چه رئيس باشد و چه نباشد تاثيرگذاري خود را دارد و اگر چه مي‌گويد «فضاي خبرگان در آينده با تغيير چند نفر مثل سابق خواهد بود كه سالي دوبار اجلاس رسمي و در هر اجلاس چند سخنراني داشتند. درباره رياست خبرگان هم هرگونه كه نمايندگان خبرگان تصميم بگيرند، انتخاب خواهد شد.»، اما از اقدامات اخير مرتب با وظايف اين مجلس خبرهايي مي‌دهد. او كه پيش از اين اشاره داشت كميته‌اي تشكيل شده تا گزينه‌هاي رهبري را بررسي ‌كند، اكنون درباره آن كميته به «آفتاب» مي‌گويد: « آن كميته از اول طراحي شده بود. يعني از همان اوايل يك كميته سه نفره‌ را هيات رئيسه به صورت مخفيانه تعيين كرد و با ۳۰۰، ۴۰۰ نفر صحبت كردند و افكار آنها را در‌نظر مي‌گيرند. البته آنها نمي‌توانند تصميم بگيرند. گزارشي را تهيه مي‌كنند و در صورتي كه لازم باشد، آن را مي‌آورند. چون آن موقع فرصتي نيست كه برويم و بگرديم. بايد همه كارها را كرده باشيم. البته دوره آن كميته تمام شد و كميته جديدي آمده و مشغول كار است. افراد خاصي را كه مناسب‌تر باشند، پيدا مي‌كنند.»رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز همچنين در واكنش به زمزمه‌هاي انتخاب رهبر آينده در رسانه‌ها اظهار داشت:« اميدوارم حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي تا ما زنده‌ايم، به كارشان ادامه دهند كه هنوز ادامه مي‌دهند. ايشان ۵ سال از من كوچك‌تر هستند و غير از مشكل جسمي كه با ترور آنگونه شدند، سالم و سرحال هستند. بحث‌هاي مربوط به رهبري آينده، بيشتر رسانه‌اي است.» و زماني كه اشاره شد مقام معطم رهبري در فرمايشاتشان به اين موضوع اشاره داشتند،گفت: « ايشان با آينده‌نگري مطالبي مي‌گويند. البته خود مجلس خبرگان به‌خاطر احتمال به وجود آمده است. وي ادامه داد:« من فكر مي‌كنم مساله اساسي وجود خبرگان اين است و نظارت بر وضع عملكرد است كه اين دو وظيفه را انجام مي‌دهد. چون يك گروه نظر مي‌دهند و اگر اشكالي ببينند، خدمت ايشان مي‌روند و ايشان جواب مي‌دهند يا اصلاح مي‌كنند. براي رياست هم، گفتم كه ضرورتي براي حضور به عنوان رئيس درخبرگان نمي‌بينم. وقتي كه باشم، مي‌توانم كار كنم. هيات رئيسه هست و كار مي‌كند. چون خبرگان خيلي كار ندارد كه انسان خيال كند رياست آنجا خيلي موثر است. خود رهبري خبرگان را به ارتش تشبيه كردند. مانند گروه‌هاي نظامي هستند و فعلا مانور مي‌دهند و آمادگي پيدا مي‌كنند، اما جنگي نيست و آنها براي روز مبادا آماده هستند. »

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: