نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۶۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹

شليك موشك «زلزال ٣» به عربستان

  تدبیر24:یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، یک فروند موشک «زلزال ٣» به پادگان نیروهای عربستان در «نجران» شلیک کرد. به گزارش «ایرنا» و به نقل از پایگاه خبری «المسیره»، یک منبع نظامی گفت: «این موشک که شامگاه یکشنبه شلیک شده، دقیقا به هدف اصابت و خسارت‌های زیادی به نیروهای سعودی و تجهیزات نظامی آنها وارد کرده است». این منبع افزود: «شلیک این موشک در واکنش به ادامه حملات ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی عربستان، صورت گرفته است».
البته این اولین‌بار نیست که پایگاه‌های سعودی هدف موشک‌های زلزال٣ یمنی‌ها قرار می‌گیرد. دوم مردادماه جاری نیز «مهر» و «تسنیم» اعلام کردند که «یک فروند موشک بالستیک از نوع زلزال۳ پایگاه هوایی عربستان واقع در نجران در جنوب این کشور را هدف قرار داد».
اواخر تیرماه امسال، «باشگاه خبرنگاران» از تجهیزشدن یگان‌های «انصارالله» به موشک «زلزال٣» خبر داده بود. طبق این خبر «مرکز ساخت صنایع نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اخیرا از موشک بالستیک جدیدی به نام زلزال٣ پرده‌برداری کردند که دارای قدرت بسیار بالایی در هدف‌قراردادن تجمعات و اتاق‌های عملیات دشمن در چارچوب جغرافیایی مشخص است». در ادامه این گزارش آمده: «این موشک به دست خود یمنی‌ها طراحی و ساخته شده است. طول این موشک شش متر و قطر آن ٦٥٠ میلی‌متر است. بُرد این موشک ٦٥ کیلومتر بوده و کلاهک جنگی آن شامل حدود نیم تن مواد منفجره است که تعداد ترکش‌های آن به ١٠ هزار رسیده بوده که میزان تخریب آن بالغ بر ٣٠٠ متر برآورد شده است».
١١ خرداد ١٣٩٤ «سعدالله زارعی» در یادداشتی با عنوان «ریاض در تیررس صنعا» که در «کیهان» منتشر شد، نوشته بود: «دو روز پیش شبکه عربی «المیادین» اعلام کرد انصارالله به‌زودی موشک «زلزال» خود را رونمایی می‌کند. زلزال در انواع ١، ٢، ٣ و ١١٠ یک موشک ایرانی با برد کوتاه ١٥٠ تا برد متوسط ٣٥٠ کیلومتر است. اگر این خبر المیادین، با توجه به حساسیتی که شبکه این‌چنینی برای اعتبار خود قائل است، درست باشد، به این معناست که انصارالله انواعی از موشک‌ها را در اختیار دارد و می‌تواند جهنمی را علیه آل‌سعود پدید آورد». او در ادامه نوشته بود: «دو روز پیش و هم‌زمان با شلیک موشک‌های نجم به سمت مناطق سعودی و مورد حمله قرارگرفتن خمیس مشیت و پایگاه هوایی ملک خالد به وسيله موشک‌های انصارالله، فرمانده موشکی نیروی زمینی ارتش یمن اعلام کرد این فرماندهی به موشک‌های «الحسین»- که اصالتا عراقی است- و موشک‌های «شهاب٣»- که اصالتا ایرانی است - مجهز است. وی رژیم آل سعود را تهدید کرد اگر تجاوزها ادامه یابد، این موشک‌ها، تمام مناطق عربستان را - به‌جز مناطقی که در آن اماکن مقدس وجود دارند- هدف قرار خواهند داد».
درهمین‌حال فروردین‌ماه ١٣٩٤ سردار «حسین سلامی»، جانشین فرمانده کل سپاه، با بیان اینکه «انصارالله توانمندی موشک‌های دوربرد را در اختیار دارد»، گفته بود: «اینکه گفته می‌شود ما نیروهای انصارالله را آموزش داده‌ایم و از آنها حمایت تسلیحاتی به عمل آورده‌ایم واقعیت ندارد. اصلا انصار‌الله نیازی به این چیزها ندارد».
چند روز پیش هم «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به ابراز نگرانی معاون خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس درباره نقش ایران در بحران یمن، با رد ادعاهای او گفت: «پاسخ‌گوی استفاده از سلاح‌های آدم‌سوز انگلیسی در کشتار یمن باشید».
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: