نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۶۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

منتقدان منصف باشند

اگر تلاش دولت نبود امروز با وضعيت بسيار بدي در كشور مواجه بوديم و تورم به ۱۰۰ درصد رسيده بود. بنابراين بايد ايران را با كشورهاي مشابهي مقايسه کرد. خوشبختانه با تدبير دولت سايه جنگ و ساير مشكلات به ويژه اقتصادي از سر كشور برداشته شد و امید به آینده ای درجامعه قابل لمس است.
 تدبیر24:  محمدرضا خباز-مسئوليت ارائه آمار مهم كشور بر عهده مركز آمار است. بدين‌ترتيب جهت جلوگيري از ارائه آمارهاي مختلف كه موجب سردرگمي مي‌شد، قانونگذار مسئوليت ارائه آمار را بر عهده مركز آمار نهاد و همچنين ابلاغ كرد كه آمار مورد اعتمادي كه تصميم‌سازان و تصميم‌گيران در زمان تصميم‌گيري بايد آن را لحاظ كنند، آماري است كه از سوي مركز آمار ارائه شود. چراكه گزارش و داده‌هاي مركز آمار مورد اعتماد همه عقلا و مسئولان كشوري و حكومتي بوده و در نهايت فصل الخطاب است. بنابراين آنچه كه از سوي اين مركز به عنوان رشد اقتصادي ۴/۴ درصد در سه ماه نخست سال اعلام شده، مژده‌اي است براي کساني كه با برنامه‌ريزي قصد تصميم گيري دارند. به هر حال مركز آمار در برخي اوقات آماري ارائه مي‌دهد كه در مقابل با مذاق عده‌اي سازگار نيست. اما پذيرفتن يا نپذيرفتن چنين آماري از سوي مخالفان و منتقدان ملاك نيست. بلكه مهم آن است كه مركز آمار بر اساس وظايف خود عمل كند. بنابراين آنچه مركز آمار ارائه داد، حجت است و ما بايد آن را قبول داشته باشيم. اگر هم منتقدان نقدي نسبت به آن دارند، قابل احترام است، اما پذيرفتن يا نپذيرفتن آن نقد بر عهده مركز آمار است و اين مركز خود بايد در اين مورد تصميم بگيرد. در نهايت آنچه رئيس‌جمهور به عنوان رشد ۴/۴ درصدي اقتصاد به آن اشاره مي‌كند با استناد به گزارش مركز آمار است. درباره مخالفاني كه همواره طبل بر مخالفت مي‌زنند و مدعي هستند كه رئيس‌جمهور و ساير دولتمردان تنها مي‌گويند كه رشد اقتصادي مثبت بوده است اما تغييري در روند زندگي و وضعيت معيشتي عموم به وجود نيامده است، باید اذعان داشت يكي از صفاتي كه همه انسان ها دارند، فراموشي است. گرچه اميد و فراموش كردن مسائل گذشته براي مردم ما در مواردي نقطه قوت است اما به هر حال برخي از مسائل را نبايد فراموش كرد. مثلا بايد نگاهي به ابتداي سال ۹۲ در دولت گذشته داشت. در حقيقت زماني بود كه نرخ اقتصادي منفي بوده يا با يك بي‌ثباتي بسيار پيچيده و نامطلوبي در بازار روبه رو بوديم و تغييرات به نحوي بود كه در فاصله حتي چند دقيقه و ثانيه قيمت سكه و دلار افزايش پيدا مي‌كرد. آيا به راستي ثباتي كه اكنون در بازار حاكم است نسبت به گذشته قابل لمس نيست؟! در دولت دهم تحت تاثير افزايش نرخ‌هاي نجومي دلار و سكه با قيمت‌هاي غير قابل باور و بالايي در كالاها و اجناس خوراكي و مصرفي روبه رو بوديم. به نظر در آن دوره با توجه به مسائل مذكور سفره‌ها خالي‌تر بود و مردم با وضعيت بسيار بدي در معيشت و امور اقتصادي خود رو به رو بودند. در آن زمان قيمت دلار به مرز ۴۵۰۰ تومان رسيده بود اما طي سه سال گذشته قيمت دلار از مرز ۴ هزار تومان تجاوز نكرده است. در اين سه سال با وجود فشارهاي اقتصادي و مشكلات موجود باز هم دولت تلاش كرده كه قيمت دلار را در همين حدود نگاه دارد. چگونه ممكن است این تغييرات اقتصادي قابل لمس نباشد. اگر تلاش دولت نبود امروز با وضعيت بسيار بدي در كشور مواجه بوديم و تورم به ۱۰۰ درصد رسيده بود. بنابراين بايد ايران را با كشورهاي مشابهي مقايسه کرد. خوشبختانه با تدبير دولت سايه جنگ و ساير مشكلات به ويژه اقتصادي از سر كشور برداشته شد و امید به آینده ای درجامعه قابل لمس است.
* استاندار سمنان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: