نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 24
کد خبر: ۷۳۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰

جنجال تازه در کرکوک بر سر پرچم کردی و عید نوروز

نامه استاندار کرکوک به مراکز دولتی استان مبنی بر نصب پرچم های کردی در کنار پرچم ملی عراق، با واکنش تندی در عراق روبه رو شد، بطوری که یک نماینده ترکمن عضو پارلمان آن را تخلف قانون اساسی دانست و یک رسانه عراقی نیز استاندار کرکوک را به برهم زدن وحدت از طریق پرچم کردی و انحصاری کردن نوروز برای کردها متهم کرد.
تدبیر24 »ماجرا از زمانی آغازشد که نجم الدین کریم استاندار کرکوک درشمال عراق سه شنبه گذشته، در نامه ای به رئیس شورای استان، خواستار نصب پرچم های کردی (پرچم اقلیم کردستان عراق) در کنار پرچم ملی عراق ، بر سر ادارات دولتی شد.
حسن توران یک نماینده ترکمن از کرکوک در پارلمان عراق روز پنجشنبه به این نامه نگاری اعتراض کرد و گفت که این اقدام تخلف از قانون اساسی است.
وی تاکید کرد، براساس قانون اساسی ، مرزهای اقلیم کردستان عراق مشخص شده است که شامل سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه است و کرکوک جزء آن نیست.
حسن توران اضافه کرد، کرکوک مشمول ماده 140 قانون اساسی و از مناطق مورد منازعه ای است که باید تا تعیین تکلیف آن در چارچوب قانون، تحت اداره دولت مرکزی باشد و اقدام آقای نجم الدین کریم تخلف آشکار از قانون اساسی است.
ارشد الصالحی دیگر نماینده ترکمن کرکوک نیز از حیدرالعبادی نخست وزیر عراق خواست بی پرده و صریح این موضوع خلاف قانون اساسی را پیگیری کند.
طارق حرب حقوقدان برجسته عراقی نیز از نظر حقوقی این اقدام نجم الدین کریم را مردود دانست و گفت قانون به استاندار اجازه چنین کاری را نمی دهد.
نامه نجم الدین کریم، روز پنجشنبه بازتاب گسترده ای در رسانه های عراقی داشت و خبرگزاری المسله در مقاله ای، این دست اقدامات را خلاف تلاش ها برای زندگی مسالمت آمیز دانسته و ضمن مغایر دانستن این تصمیم با قانون اساسی ، به موارد دیگری از جمله اقدام استاندار به مکاتبات اداری به زبان کردی در این استان هم اشاره کرده است که این مورد نیز جزء تخلفات از قانون اساسی محسوب می شود.
در این مطلب، گفته شده که استاندار کرکوک در حالی برای تبدیل کرکوک به یک استان کردی تلاش می کند که این امر با برنامه ها و سیاست های دولت مرکزی که درصدد ساخت استانی متعلق به همه بافت ها اعم از عرب، کرد و ترکمن است، سازگار نیست.
المسله در ادامه می افزاید، حتی دراین استان از مناسبت عید نوروز نیز سوء استفاده شده و آن را منحصر به کردها دانسته اند، در حالی که این مناسبت می تواند فرصتی برای دعوت همه بافت های عراقی به وحدت و برادری زیر پرچم ملی عراق است.
عراقی ها، معتقدند در شرایطی که دولت و نیروهای مسلح عراق سرگرم نبرد با تروریسم در استان نینوا هستند، انتظار است که کردها جهت برقراری ثبات و آرامش ، به وحدت عراق کمک کنند، از همین رو نامه استاندار کرکوک در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: