نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۷۴۱۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

دولت ‌روحانی و رونق اقتصادی

اشخاصی‌که معتقدند دولت یازدهم موجب ایجاد رکود اقتصادی شده کمترین اطلاعی از علم اقتصاد ندارند.
 تدبیر24 »آقای روحانی دولتی را تحویل گرفت که نرخ رشد منفی ۶ درصد و تورم ۴۰ درصد را تجربه کرده ‌بود. عملکرد آقای روحانی موجب شد تورم به زیر ۱۰ درصد برسد و نرخ رشد نیز مثبت شود. زمانی که از نرخ رشد منفی به سوی نرخ رشد مثبت حرکت می‌کنیم در علم اقتصاد به این حرکت رونق اقتصادی می‌گویند. مطالبی که برخی درباره رکود می‌گویند بیانگر این است که این افراد اصلا اقتصاد نخوانده‌اند. از این‌رو رکودی وجود ندارد و کل اقتصاد ایران به سوی رشد پیش می‌رود. رکود حرکتی منفی و رو به پایین است، در دولت گذشته نرخ رشد از بالا به پایین سقوط کرد و نرخ رشد مثبت منفی شد، به این فرایند رکود می‌گویند. اکنون در دولت آقای روحانی از نرخ‌های رشد منفی به رشد مثبت رسیده‌ایم. آنهایی که بحث رکورد را مطرح می‌کنند از عملکرد آقای روحانی ناراحت هستند و اگر می‌توانستند آقای احمدی نژاد را مجددا رئیس جمهور می‌کردند. عملکرد اقتصادی آقای احمدی‌نژاد مشخص است. تورم ۴۰ درصدی، نرخ رشد منفی ۶ درصد و نرخ بیکاری بالا از دستاوردهای دولت احمدی نژاد بود. طی چهار سال آقای روحانی نرخ رشد را مثبت کرد و در نتیجه مقدار نیروی کاری که بیکار بود به فضای کاری خود بازگشتند. اکنون دیگر شاهد رکود، بیکاری وحشتناک و تورم ۴۰ درصد نیستیم. اگر دولت آقای روحانی ادامه پیدا کند وضع اقتصاد روزبه روز بهتر خواهد شد. پیش بینی آقای روحانی نیز این است که نرخ رشد ۲درصد افزایش خواهد یافت. از این رو شاهد نرخ رشد ۶درصد خواهیم بود. نرخ رشد این‌گونه مشخص می‌شود که در پایان هرسال تولید ناخالص سرانه (GNP )را محاسبه می‌کنند که کشور تا چه میزان رشد داشته است. البته هنوز آمارهای رسمی اعلام نشده اما همین که نرخ رشد منفی دوران احمدی نژاد در دولت روحانی به مثبت ۴ درصد رسیده تحول عظیمی است. مباحثی که درباره رکود بازار مسکن گفته می‌شود، باید درست مورد ارزیابی قرارگیرد. قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم و حتی در سال اول دولت آقای روحانی مسکن‌های بسیاری بی مورد ساخته شد. این خانه‌ها چه در شهرها و چه در خارج شهرها بدون کار کارشناسی ساخته شده و به لحاظ محل ساخت و امکانات رفاهی مانند آب، برق و گاز استاندارد نیست. اگر برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد اقتصاد ایران هم نرخ رشد بالاتری را تجربه خواهد کرد، هم نرخ اشتغال بیشتر می‌شود و هم نرخ تورم پایین می‌آید. اظهاراتی که بعضا در ارتباط با مشکلات معیشت مردم شنیده می‌شود ناشی از عدم اطلاع افراد و اظهار نظرات سطحی آنهاست. عملکرد آقای روحانی از برجام و سیاست خارجی تا بقیه حوزه‌ها بسیار مطلوب بوده است. سهمیه نفت ایران از اوپک ۵/۲ میلیون بشکه در روز بود اما به علت تحریم‌ها فقط قادر به صادرات یک میلیون بشکه بودیم، هر چه اکنون روزی ۵/۲ بشکه در روز صادر می‌شود. بنابراین در آمد ارزی دولت بهتر شده، اشتغال افزایش پیدا کرده و نرخ منفی رشد مثبت است. با توجه به جمیع جوانب می‌توان گفت عملکرد دولت آقای روحانی در بخش اقتصاد مطلوب است.


 
مهدی تقوی ، اقتصاددان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
0
0
جالبه:* اکنون دیگر شاهد رکود، بیکاری وحشتناک و تورم ۴۰ درصد نیستیم.*
اینم از نظرات استاد اقتصاددان...
نظر شما: