نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 28
کد خبر: ۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱

سازمان استاندارد باید پاسخگو باشد

نماینده ارشد گروه کنترل و بازرسی چین درخاورمیانه گفت: چین به دنبال صادرات اجناس بی‌کیفیت نیست و اگر خواسته سازمان ملی استاندارد ایران بر واردات کالای با کیفیت باشد این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، سیدحسین حسینیان در خراسان تصریح کرد: کشور چین به دنبال صادرات اجناس بی‌کیفیت نیست بلکه هدف دولت چین تبدیل شدن به یک کشور قدرتمند در صنعت و تولید کالای با کیفیت مانند ژاپن است، اما علت اینکه اجناس بی‌کیفیت چینی در بازارهای ایرانی غوغا می کند مسئله دیگری است و به راحتی می‌توان جلوی این واردات را از مبداء گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گروه کنترل و بازرسی چین زیر ساخت‌هایی را در کشور ایران فراهم کرده است، ادامه داد: چنانچه این نمایندگی درایران احداث شود به راحتی می‌توان جلوی واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی را با کنترل کارخانه‌ها و شرکت‌های مبداء گرفت.

حسینیان افزود: با وجود تلاش‌های فراوانی که برای احداث گروه کنترل و بازرسی چین در ایران صورت گرفته است اما متاسفانه سازمان ملی استاندارد ایران طی دو سال گذشته اجازه احداث شرکت را نمی‌دهد وعلت این مخالفت مشخص نیست حتی بسیاری از کارشناسان حوزه استاندار نیز دلیل این مخالفت را نمی‌دانند.

نماینده ارشد گروه کنترل و بازرسی چین در خاورمیانه، بیان کرد: گروه کنترل و بازرسی چین در حال حاضر بیش از70 نمایندگی در نقاط مختلف دنیا از جمله کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکا تاسیس کرده است و همچنین بیش از 250 شعبه در داخل چین به امور استاندارد مشغول هستند که وظیفه این شرکت کنترل کیفیت و استاندارد کالاهای چینی طبق استاندارد کشور وارد کننده است و به این ترتیب هر کالایی که از کشور چین خارج می‌شود طبق استاندارد کشور وارد کننده در آزمایشگاه‌های پیشرفته مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس به آن کالا اجازه یا عدم اجازه صادرات از چین اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به همکاری‌های صورت گرفته از جانب وزارت امور خارجه ایران و نیز سفارت ایران در پکن در حال حاضر احداث شرکت بازرسی و کنترل چین در ایران 90 درصد پیشرفت داشته است اما متاسفانه سازمان ملی استاندارد ایران به دلایل نامعلومی از احداث این شرکت جلوگیری می‌کند در صورتی که برای شفاف‌سازی کالاهای وارداتی وجود این شرکت امری ضروری است.

وی گفت: برای جلوگیری از ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی راه‌حل‌هایی به سازمان ملی استاندارد اعلام شده اما متاسفانه این سازمان توجهی نکرده است. یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد تایید کیفیت کالاهای وارداتی است اما در حال حاضر وجود کالاهای بی کیفیت در بازار به امری طبیعی تبدیل شده است تا جایی که صدا و سیما هم در تبلیغ برخی از این کالاها کوتاهی نکرده است.

اجناس چینی در بازار با 500 درصد سود عرضه می‌شوند

حسینیان تصریح کرد: کشورهای بزرگ و معتبر دنیا که نمایندگی کنترل و بازرسی چین در آن‌ها فعال است از واردات کالا حداکثر بین هفت تا 20 درصد سود می‌برند اما بازرگانان ایرانی اجناس بی‌کیفیت چینی که حتی در کشور چین استفاده نمی‌شود و بعضا در شرکت‌های زیرزمینی تولید می‌شود را خریداری کرده و با سودهای وحشتناکی می‌فروشند واین سودها گاهی به 500 درصد هم می‌رسد.

ایران در رابطه با کیفیت تولید کالا قراردادی با چین امضا نکرده است

نماینده ارشد گروه کنترل و بازرسی چین در خاورمیانه عنوان کرد: سازمان ملی استاندارد ایران در سال 2010 قراردادی با استاندارد چین امضا کرد که طی این قراداد بر کالاهایی که بین این دو کشور مبادله می‌شود نظارت صورت گیرد.

وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد در رسانه ها اعلام کرد طبق این قرارداد کالاهای بی‌کیفیت وغیر استاندارد چینی وارد ایران نخواهد شد در صورتی که امروز شاهد وجود کالاهای بی کیفیت در بازار هستیم. همچنین مضمون قراردادی که ایران با کشور چین امضا کرده بیشتر شبیه یک قرارداد غیر فنی است. به علاوه چند بند آن که به تبادل اطلاعات بین دو کشور مربوط می‌شود و حتی تا به امروز چین به این قرارداد پایبند نبوده است و به سازمان استاندارد ایران پاسخگو نیست.

حسینیان افزود: با کمی تحقیق از ادارات کل استاندارد می توان دید که هیچ یک از مبادی ورودی براین اساس اقدام نمی کنند، چراکه از سوی برخی افراد در داخل سازمان استاندارد بصورت غیر رسمی به آنها اعلام شده که مدارکی که از شرکت استاندارد چین(CIQ) ارائه می شود را قبول نکنند.

وی اظهار کرد: قرارداد مذکور بیشتر شبیه به بازرسی قبل از حمل (PSI) بوده است، به این صورت که زمانی که یک کالا در مرحله بارگیری است یک کارشناس وضعیت کلی محموله را چک کرده و در این بازرسی به هیچ وجه کیفیت و تست آزمایشگاهی کالا بررسی نمی‌شود.

او ادامه داد: در رسانه ها این قرارداد طوری اعلام شد که همگان تصور کردند دیگر کالای غیر استاندارد به کشور وارد نخواهد شد در صورتی که امروزه شاهد خلاف این موضوع هستیم.

از داروهای بیهوشی تا لاستیک‌های غیر استاندارد چینی

نماینده ارشد گروه کنترل و بازرسی چین در خاورمیانه در خصوص تبعات استفاده از کالای بی‌کیفیت چینی اذعان کرد: معمولا یکی از دلایل اینکه کالا از گمرک ترخیص نمی‌شود، غیر استاندارد بودن آن است و تا زمانی که سازمان استاندارد مجوز ورود کالا را تایید نکند کالا ترخیص نخواهد شد. اما با این وجود بازار مملو از کالاهای غیر استاندارد است و این مسئولیت متوجه سازمان ملی استاندارد است.

وی اضافه کرد: از جمله کالاهای غیر استاندارد که چندی پیش به مرگ چندتن از هموطنان مسافر اتوبوس تهران-قم منجر شد لاستیک خودرو بود. در صورتی که سازمان ملی استاندارد در مناظره تلویزیونی علت ترکیدگی لاستیک را استفاده بیش از حد آن عنوان کرد و در نهایت عامل اصلی و مقصر این حادثه مشخص نشد و کسی پاسخگو نیست که به چه دلیل لاستیک غیر استاندارد وارد کشور می‌شود.

حسینیان تصریح کرد: حتی در مورد داروهای بیهوشی و یا سرنگ‌های آلوده غیر استاندارد که چندی پیش به مرگ چند تن انجامید نیز کسی پاسخگو نیست و سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو را مقصر می‌داند.

وی بیان کرد: از این قبیل مشکلات مانند برنج های وارداتی حاوی فلزات سنگین که بسیار برای بدن انسان خطرناک است رخ می‌دهد و ریاست سازمان ملی استاندارد اعلام می‌کند که برنج‌های مربوطه هیچ‌گونه خطری نداشته و هیچ کسی نپرسید چرا بعد از چند ماه مدیر کل استاندارد استان تهران که این موضوع را هشدار را داده بود از سازمان استاندارد رانده شد.

حسینیان ادامه داد: هیچ کس در مورد استاندارد این کالاها پاسخگو نیست و متاسفانه دلاری که با وجود تحریم‌ها به سختی به دست می‌آید به راحتی باخرید اینگونه کالاها از دست می‌رود و خسارت های جبران ناپذیری را بر سلامت جامعه وارد می‌کند.

این کارشناس ارشد تجارت بین‌الملل عنوان کرد: سال گذشته نیز یکی از خبرگزاری‌های داخلی به نقل از یک نماینده مجلس اعلام کرد که کودهای شیمیایی غیر استاندارد ، شیرهای خشک آلوده به ملامین یا اسباب بازی ها با مواد آلوده از گمرک ترخیص شده است.

حسینیان گفت: وضعیت استاندارد کالاهای بی‌کیفیت چینی در ایران پس از اینکه وارد کشور شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند و مشکلات زیادی را به وجود آوردند مشخص می‌شود در صورتیکه با احداث گروه کنترل و بازرسی چین در ایران جلوی واردات اینگونه کالاها از مبداء گرفته می‌شود و واردات کشور از چین شفاف خواهد شد.

سیاست گذاری‌های غلط سازمان ملی استاندارد، واردات و صادرات را متضرر کرده است

حسینیان بیان کرد: سازمان استاندارد چین برای واردات کالاهای ایرانی مثل خشکبار، سنگهای معدنی، چرم، فرآورده های دریایی و امثال آنها طی قراردادی با تاجران اعلام می‌کند چنانچه پس از تست آزمایشگاهی کالا در خاک چین مشخص شود که کالا با استاندارد کشور چین همخوانی ندارد با هزینه تاجر صادرکننده برگردانده خواهد شد و در این بین به دلیل سیاست‌های غلط سازمان استاندارد همه ضررها و خسارت‌ها متوجه تاجران ایرانی می‌شود در صورتیکه با احدث گروه کنترل و بازرسی چین در ایران اینگونه تست های آزمایشگاهی در داخل کشور انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولید چین بی‌کیفیت نیست، اظهار کرد: محصولات با کیفیت چینی در کشورهای بزرگ و معتبر دنیا استفاده می‌شود اما چون کالاهای چینی بدون نظارت صحیح سازمان ملی استاندارد وارد ایران می‌شود کالاهای بی‌کیفیت چینی در بازار ایران فراوان است.

سازمان ملی استاندارد ایران باید برای مردم ارزش قائل شود

حسینیان گفت: اگر بخواهیم برای خود و مردم کشور ارزش قائل شویم باید شرایطی ایجاد کنیم تا استاندارد جوابگو مردم باشد.

این کارشناس ارشد تجارت بین الملل بیان کرد: دلیل اختلاف قیمت در بازار الکترونیک جعل برندهای معروف است. برای مثال واردکننده ایرانی به یک شرکت چینی نام برند مورد نظر خود و قیمت دلخواه را می‌دهد سپس آن کشور اقدام به کپی زنی می‌کند واین در حالی است که اصل برندهای معروفی مثل apple و accer مستقیم در چین تولید می‌شود.

وی ادمه داد: تمامی شرکت‌های بزرگ دنیا واحدهایی در چین احداث کردند یا با این کشور قرارداد بستند تا کشور چین طبق استاندارد کشور مقصد برای آن‎‌ کشور کالا تولید کنند.

حسینیان گفت: وارد کننده ایرانی مقصر نیست و این به ضعف قوانین استاندارد ایران مربوط می‌شود چرا که اگر قوانین واردات کالا مشخص باشد سودی که از این واردات نصیب واردکننده‌ها می‌شود بسیار کمتر از سود امروز آن‌ها خواهد بود و این مسئله به تولید کشور کمک می‌کند.

وی افزود: زمانی که هزینه واردات کالا بالا برود وارد کننده‌ها برای تولید کالا به تولید کننده‌های ایرانی مراجعه می‌کنند و به این ترتیب نه تنها واردات کشور شفاف خواهد شد بلکه تولیدات نیز رونق می‌یابد.

نماینده ارشد گروه کنترل و بازرسی چین در خاورمیانه تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید امیدواریم تسهیل در امور مربوطه صورت پذیرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: