نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۷۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
معاون پستی سازمان تنظیم مقررات:

ما و دفاتر پیشخوان از یکدیگر هراسی نخواهیم داشت

بعد ایجاد شدن معاونت پستی سازمان تنظیم مقررات رادیویی، دفاتر پیشخوان دولت نگرانی هایی نسبت به دولتی شدن صنف خود بروز دادند. مجتبی نصیری، معاون پستی این سازمان «پست هراسی»را ترسی بیهوده می داند. او واهمه قدیمی دفاتر پیشخوان از تسلط پست داستان سرایی قدیمی می خواند و از دفاتر پیشخوان درخواست می کند تا با دادن زمان به این معاونت کمی صبر کنند.

تدبیر24» برخی از دفاتر پیشخوان اعتقاد داشتند که با ایجاد معاونت پستی سازمان تنظیم مقررات قرار است زیر مجموعه دولت بروند. چرا اسم این معاونت جدید معاونت پستی است؟ با توجه به داستان‌های قدیمی که پست برایشان ایجاد کرده، آنها نگرانی‌های قدیمی در این رابطه دارند.

این سؤال چند جواب دارد: یک اینکه این دفاتر بخش غیردولتی بوده و زیرمجموعه دولت نیستند اما خدمات دولت را انجام می‌دهند و دارای یک انحصارات قانونی هستند که مجلس و دولت در اختیار آنها قرار داده است. اگر بخواهیم شبیه‌سازی نماییم این دفاتر دقیقاً معادل دفاتر اسناد رسمی در قوه محترم قضاییه است.

دوم اینکه چرا معاونت پستی سازمان ؟ چون که این معاونت در سازمان اخیراً و به استناد اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است و به جهت سنخیت فعالیت‌ها که ناشی از وجود واحدهای قبول و واحدهای توزیع در مجموعه فعالیت‌هایکاروران و فعالین پستی که مردم برای دریافت خدمات پستی خود به آنها مراجعه خواهند کرد و نظارت بر عملکرد آنها نیازمند ایجاد سازوکار مراجعه و بازدید از این واحدها است.از سوی دیگر قرار است که کاروران دولتی و غیردولتی از ظرفیت‌های این دفاتر برای ارائه خدمات خود حداکثر استفاده را بکنند و خدمات خود را از طریق این دفاتر انجام بدهند با تشخیص ریاست محترم سازمان این وظیفه به این معاونت محول شده است.

نکته سوم هم اینکه خود شما می‌فرمایید "داستان" و آن هم از نوع "قدیمی" آن. از نظر بنده این موضوع علیرغم اینکه حجم فعالیت بسیار زیاد و مسئولیت سنگینی را به این معاونت محول می‌کند اما با توجه به همخوانی فعالیت‌ها بهترین تدبیر بوده است.

خیلی نمی‌شود به این داستان‌ها اطمینان کرد؛ برخی از این داستان‌ها برای رسیدن به اهداف خاص تعریف و ایجاد می‌شود و هدف این است که برخی از واقعیت‌ها در سایه این داستان‌ها قرار بگیرد و دیده نشود.

چهارم اینکه سازمان تنظیم مقررات یک سازمان حاکمیتی و حرفه‌ای است و در حال حاضر بازار چند صد هزار میلیارد ریالی را مدیریت و نظارت می کند و بر اساس وظایف محوله بایستی پاسخگوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دولت و مجلس باشد. به نظر شما این سازمان وارد داستان‌سرایی و پرداختن به حاشیه‌ها خواهد شد؟ خیر.

به نظر بنده نگرانی برخی از دفاتر مورد ندارد و بایستی کمی تحمل و تأمل کنند. بیش از ده سال است که وضعیت موجود جاری و ساری را تحمل کرده‌اند اگر وضع فعلی خوب است که خدا را شکر ما هم ادامه خواهیم داد ولی اگر نابسامان است که بایستی تغییرات جدی ایجاد کرد و کلاً ایجاد تغییر سخت و همراه با نگرانی و داستان‌سرایی است.درخواست بنده این است یکسال با ما کار ، همکاری و سپس ما را قضاوت کنند.پیش‌داوری روی داستان‌های قدیمی نیاز به مطالعه اسناد و مدارک معتبر تاریخی دارد که دسترسی به آن سخت و زمان‌بر است.

شما سال‌ها در پست سمت داشته‌اید و دفاتر پیشخوان هم سال‌ها تلاش کردند که از زیر سلطه پست خارج شوند. با این حال اعتقاددارید آنها نباید نگران حضور شما باشند؟

در جایی که ضوابط و مقررات حاکم نباشد همیشه بایستی نگران بود، چه با حضور من چه با حضور هر فرد دیگری.

تمام تلاش من این است که قوانین و مقررات و ضوابط را در این بخش حاکم کنم شاید نگرانی‌ها بیشتر به همین خاطر است.باز هم عرض می‌کنم جای نگرانی نیست. پست هراسی هم از مقوله‌هایداستان‌سرایی است. خدمات پستی یکی از خدمات دفاتر پیشخوان است هزاران خدمت وجود دارد که اگر فضا را آرام و اطمینان ایجاد کنیم به همه سهم مناسب خواهد رسید و از یکدیگر هراسی نخواهیم داشت و نگران نخواهیم بود.

با ملی شدن پست فکر می‌کنید دیگر واهمه تداخل پست و دفاتر از بین می‌رود؟

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به‌منظور انجام امور ملی و حاکمیتی خدمات پستی تغییر مأموریتپیداکرده است و در همین اساسنامه خدمات پستی تعریف‌شده است. اگر دفاتر دنبال حذف تداخل پست و دفاتر هستند به نظر من این نشدنی است چون هم دفاتر نیازمند خدمات پستی هستند و هم ارائه‌کنندگان خدمات پستی نیازمند به دفاتر و به‌گونه‌ایاین دو به هم تنیده شده‌اند که به نظر من نه صلاح است و نه می‌شود از هم جدایشان کرد. مجدداً تأکیدمی‌کنم توهم پست هراسی را داستان‌سرایان قدیمی، ایجاد کرده‌اند. 

نکته قابل‌توجه این است که پست یک خدمت از مجموعه خدمات موجود و یا قابل‌ارائه در دفاتر است در حال حاضر حدود6000 دفتر پیشخوان شهری در کشور فعال هستند در حالیکه کل واحدهای پستی دولتی در سراسر کشور 874 واحد است یعنی دفاتر پیشخوان حدود 5/7 برابر دفاتر پستی دولتی در کشور از نظر تعداد هستند. من معتقدم رقابت باید در کیفیت ارائه خدمات باشد و مردم خودشان انتخاب خواهند کرد که برای دریافت خدمت به چه واحدی مراجعه کنند.در حال حاضر وضعیت ظاهری و همچنین نحوه ارائه خدمات در دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان خدمات از کیفیت مطلوب برخوردار نیست که بایستی تلاش کنیم وضعیت بهبود پیدا کند.

تا به حال نقش دفاتر در کوچک‌سازی دولت را چگونه ارزیابی کرده اید؟

این دفاتر وظایف سازمان‌ها در بخشی را که قرار است مردم به آن مراجعه کنند به عهده می‌گیرند و مردم به‌جای مراجعه به سازمان‌ها به این دفاتر مراجعه می‌کنند.اگر قرار باشد همه سازمان‌ها خودشان این بخش را مدیریت کنند علاوه بر تحمیل هزینه نیروی انسانی و واحدهای مرتبط با این بخش از فرآیند را باید در ساختار خود پیش‌بینی نمایند که با واگذاری این خدمات به دفاتر این اقدامات و این هزینه‌های ضرورتی ندارد و از سازمان‌ها حذف خواهد شد.

درگذشته صدور گواهینامه ، صدور و تمدید گذرنامه ، تعویض دفترچه‌های بیمه ، دریافت دفترچه اعزام به خدمت و خیلی از خدمات دیگر در سازمان‌های مربوطه  انجام می‌شد که مشکلات و هزینه‌های زیادی را برای مردم ایجاد می‌کرد و شاهد ایجاد صف‌های طویل در جلوی سازمان‌ها بودیم که خوشبختانه دیگر شاهد این پدیده‌ها نیستیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: