نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 28
کد خبر: ۸۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵

برند برای اقتصاد تهدید است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه برند یک تهدید است، گفت: برند یک تهدید است اما اگر تلاش کنیم می توانیم این تهدید را به امتیاز تبدیل کنیم. ما به جای حمایت از تولید و صنعت باید از برند حمایت کنیم چون امروز در دنیا تجارت فله ای پاسخگو نیست و تنها کالای برند است که خریدار دارد.
تدبیر24»محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، شب گذشته، 31 تیر ماه، در میزگرد نقش برند در توسعه کسب و کار در انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی اظهار کرد: برند تعریفی دارد که باید آن را مشخص کرد. امروز یکی از تهدیدات تولید و تجارت کشور ما مساله برند است. برند تهدیدی برای اقتصاد ماست و کم از بسیاری از تهدیدات امنیتی ندارد. امروز این همه تلاش می شود تا جلوی قاچاق گرفته شود. این برای این است که با برند در حال مبارزه هستیم.

وی ادامه داد: این باعث شده یک کالا که هیچ تفاوتی با کالای داخل ندارد، به دلیل برند بودن با چند برابر قیمت توسط مردم خریداری شود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما چند برند وجود داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی پایه اولیه برند که در ایران در حال ایجاد شدن بود، از بین رفت. این مساله به این دلیل بود که ما وارد مبحثی به نام کپن شدیم. در واقع برند در کپن جایی نداشت. کپن و سیستم کپنی برند را در کشور از بین برد و این مساله تا پایان دوره اول دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی ادامه یافت.

روشنک بیان کرد: در آن زمان فضای اقتصاد باز شد و مشخص شد که بنا بر این است که سیستم کپنی از کشور برچیده شود. کم کم برند در سیستم امتیازدهی برای صادرکننده نمونه جا گرفت و این یک ویژگی مثبت شد. آن زمان در اتحادیه صادرکنندگان استان واحد برند در این تشکل ایجاد شد. در همین راستا همایش هایی نیز در این خصوص برگزار شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برند یک تهدید است اما اگر تلاش کنیم می توانیم این تهدید را به امتیاز تبدیل کنیم. ما به جای حمایت از تولید و صنعت باید از برند حمایت کنیم. امروز در دنیا تجارت فله ای پاسخگو نیست و تنها کالای برند است که خریدار دارد. تولید بدون برند در آینده از بین خواهد رفت و محکوم به شکست خواهد بود. برند خارجی برای اقتصاد ما یک تهدید است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه بین 14 تا 15 میلیارد دلار کالا به کشور قاچاق می شود، گفت: اکثر این ها کالاهای مصرفی دارای برند است که عمدتا پوشاک است. تا زمانی که ما برند نشویم، برندهای خارجی برای ما یک تهدید جدی است. هنوز برند در کشور ما جا نیفتاده و برای برخی برند تنها در حد یک فروشگاه است.

روشنک عنوان کرد: برند ارتباطی به دولت ندارد اما دولت ها باید حمایت خود را داشته باشند. به عنوان نمونه ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت به دیوان عدالت اداری از جهت عدم پرداخت جوایز صادراتی شکایت خواهیم کرد. با این حال برند به خش خصوصی ارتباط دارد ولی بخش خصوصی قدر این را ندانسته است. مشکل صنعت و تولید ما وام نیست؛ مشکل اصلی ما فروش و بازار است. چگونه است که ما نمی توانیم جنسی را که تولید می کنیم، بفروشیم ولی از دیگر سو حدود 15 میلیارد دلار قاچاق داریم. بیش از این هم واردات داریم؛ بنابراین بازار وجود دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: تولیدکنندگان کار کردن برای برند را هزینه می دانند نه سرمایه گذاری. هزینه برای برند هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری در صنعتی نامرئی به نام برند است. علت اینکه ما نتوانسته ایم برندسازی کنیم این است که هزینه ای برای آن نکرده ایم. اشکال عدم توسعه برند در ایران به بخش خصوصی باز می گردد. خریدار و مصرف کننده تنها اسم و نام کالا را خریداری می کنند.

روشنک با اشاره به لزوم فرهنگسازی در حوزه برندسازی بیان کرد: ما نتوانسته ایم به صاحبان بنگاه های اقتصادی بگوییم هزینه در برندسازی نه هزینه بلکه سرمایه گذاری است. تولید بدون کارخانه نیز مساله ای مهم است و در این خصوص مکاتبات زیادی نیز صورت گرفته است. قرار بود صدور پروانه برندینگ انجام شود. با استقرار وزیر جدید در وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ نشد. با این حال تولید بدون کارخانه ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: باید در ایران کارخانه و و احدهای قوی باشد؛ از دیگر سو صاحب یک برند خارجی نیز به کشور ما می آید و با این کارخانه قراردادی منعقد کرده و استانداردی را ارایه کند تا بخشی از آن در داخل و بخشی دیگر در خارج از کشور به فروش رسد. این باعث افزایش قیمت کالاهای داخلی ما خواهد شد. بسیاری از کالاهای پرمصرف ما با برندهای بزرگ از همین مسیر در بنگلادش و پاکستان تولید می شود. اینجا می توان تهدید برند را به فرصت تبدیل نمود. این همان تولید بدون کارخانه است.

روشنک تاکید کرد: زمانی نقطه بحران ما تولید بود اما امروز بحران ما فروش و بازاریابی است. برندسازی با قیمت تمام شده بالا صورت نخواهد گرفت. قیمت تمام شده بالا بر تولید ما تحمیل شده است. در هیچ جای دنیا از تولیدکننده مالیات بر ارزش افزوده اخذ نمی شود این را فروشنده باید از مصرف کننده بگیرد.

وی با اشاره به موانعی که منجر به تحت شعاع قرار گرفتن تولید و به تبع آن برند می شود، اظهار کرد: در کشور ما روال این است که تولیدکننده باید آن را بپردازد و سپس از فروشنده این خلا را پرد کند. این باعث افزایش قیمت تمام شده کالا می شود. امروز قیمت تمام شده کالاهای ما با دنیا متعادل نیست. باید این وضعیت تغییر کند. تا چه زمانی می توان با قاچاق مبارزه کرد؟ علت این مساله قیمت تمام شده بالای تولید به معنای واقعی تولید است. این شامل خدمات هم می شود چون ریشه این مساله در اقتصاد نفتی است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دولت به واردات درآمد دارد؛ از سوی دیگر تولید خرج دارد. لذا تا این تفکر تغییر نیابد ما با این مسایل مواجه خواهیم بود. ما برای صادرات کالا با سدی به نام قیمت تمام شده مواجهیم که از دیوار تعرفه ها نشات می گیرد. دیوار تعرفه ها در ایران ضد برند است. تعرفه مسکن است ولی درد را به تاخیر می اندازد.

روشنک با اشاره به نقش رسانه ها در حوزه برندینگ بیان کرد: بخش خصوصی برای کالای خود استراتژی دارد ولی با دولت هایی مواجه هستیم که اگر زمانی آن کالا کم شود، صادرات آن ممنوع می شود. در دنیا مانعی برای صادرات وجود ندارد و بازار صادرکننده بهم نمی ریزد. یکی از دلایلی شکل نگرفتن برندها همین مسایل است.

وی با اشاره به برگزاری همایش های برندینگ در استان عنوان کرد: برگزاری همایش های برندینگ در استان خود، یک برند است. برگزاری همایش برند برای نخستین بار در استان ما در ایران برگزار شده است و باید این مساله را حفظ کرد. باید از هر بنگاه اقتصادی که مدعی داشتن برند است، در این همایش ثبت نام به عمل آید تا تعداد این برندها مشخص است؛ در غیر این صورت این برندها به رسمیت شناخته نخواهند شد. قرار است در این راستا همایشی برای معرفی کارآفرینان کارآفرین پرور نیز برگزار کنیم تا از این افراد حمایت شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: