نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 23
کد خبر: ۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
حمید رضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات

پایان سوءتفاهم

باید اذعان کرد که این سفر و گفت‌وگوها موجب شد در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی تحول جدی به وجود آمده و انجماد روابط بین ایران و اروپا پایان پذیرد . . .

تدبیر24 : چنانچه بپذیریم سیاست خارجه و روابط بیرونی کشورها ‌باید در خدمت منافع ملی آنها و موجب کاهش هزینه‌های ملی و افزایش توان و بنیه‌ای کشورها در ابعاد سیاسی و اقتصادی باشد به درستی دکتر روحانی یکی از اولویت‌های خود را سیاست خارجه و روابط بین‌الملل قرار داده است. اولین جرقه و حرکت در این مسیر سفر دکتر روحانی به نیویورک، سخنرانی در سازمان ملل و گفت‌وگو با رهبران و مقامات خارجی بود؛ سفری که در کنار آن هیات همراه و دکتر ظریف نیز مذاکرات فشرده‌ای را با همتایان خود به عمل آوردند. تعداد تماس‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده در این سفر و تنوع دیدارها بدون تردید از تعداد تماس‌ها و تحرکات دیپلماتیک یکی دو سال گذشته به مراتب بیشتر بود.

باید اذعان کرد که این سفر و گفت‌وگوها موجب شد در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی تحول جدی به وجود آمده و انجماد روابط بین ایران و اروپا پایان پذیرد. متعاقب این تحرک دیپلماتیک شاهد تماس‌ها و رفت و آمدهای وزرای خارجه کشورهای خارجی به ایران بودیم. سفر وزیر خارجه ژاپن از جمله این تحولات مثبت محسوب می‌شود. بدون تردید این سفر می‌تواند موجب تحول اساسی در روابط فعلی دو کشور شود و باید اذعان کرد سفر وزیر خارجه کشورمان به کشورهای اروپایی موجب شده که فضای روابط دچار تحولی عمیق شود. تحرک مثبتی که در پرونده هسته‌ای ایران صورت گرفت از دیگر نکات بارز در 100روز اخیر بوده است. به‌کارگیری دیپلماسی هوشمندانه و استفاده از ظرفیت‌های به وجود آمده از طریق ابتکار عملی که در انتقال پرونده هسته‌ای ایران به وزارت خارجه برای ادامه مذاکرات صورت گرفت موجب شد تا فضای میان ایران و 1+5 به سمت مثبت سوق پیدا کند.

اگرچه هنوز پرونده هسته‌ای و حل و فصل آن در ابتدای راه است اما نمی‌توان انکار کرد که در 100روز گذشته موضوع تحریم‌ها نه‌تنها افزایش نیافت بلکه متوقف شد و اکنون انتظار برای کاهش آن وجود دارد. بدون تردید حل این مساله نه تنها توان زیادی می‌‌طلبد بلکه بدون تردید صبر و هوشیاری همراه با درایت و فرصت‌طلبی را نیز از سوی دیپلمات‌های کشور و فعالان سیاسی نیاز دارد. این پرونده مهم اکنون وارد مراحل حساسی شده که اجماع ملی و حمایت همگانی مهم‌ترین پشتوانه برای پیشبرد آن است. از موضوعات بسیار مهم دیگر در 100روز گذشته انزوا و سرخوردگی رژیم صهیونیستی است. در طول 30سال گذشته هرگز رژیم صهیونیستی تا این حد مستاصل و خود را در مقابل ایران در عرصه‌های بین‌المللی درمانده و عاجز ندیده بود. تلاش دیپلماتیک ایران به‌گونه‌ای بود که روابط خارجی رژیم صهیونیستی با نزدیک‌ترین متحدش یعنی ایالات متحده آمریکا را نیز دچار تیرگی و سوءتفاهم کرده و تحرک اخیر مقامات این رژیم و سفر آنان به کشورهای مختلف و دعوت از سیاستمداران و رهبران دنیا برای تاثیرگذاری منفی بر پرونده هسته‌ای ایران همه از سر ناچاری و برای رهایی از چنین وضعیت دشواری است.

بسیاری از کشورها اکنون در تلاشند که یا به تحریم‌ها پایان دهند یا با دور زدن تحریم‌ها روابط اقتصادی خود را با ایران افزایش دهند. تحولات در سوریه، از نمونه‌های بازر فضای مثبت فعلی محسوب می‌شود. از سوی دیگر نیاز است روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بیش از پیش تقویت شود. باید برای این کشورها تشریح کرد که ایشان دوستان ایران‌اند و نه رقیبان ما. ضرورت تشدید تماس‌های سیاسی و رایزنی در سطح بالا با این کشورها باید بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد. باید دانست که دشمنان جمهوری اسلامی و در راس آن اسرائیل با تشدید فعالیت‌های سیاسی درصدد ایجاد اختلاف میان ایران با این دسته از کشورها هستند. اکنون 100روز از آغاز به کار دولت روحانی می‌گذرد و نکته‌ای که باید در مورد عملکرد 100روزه دولت یازدهم به آن اذعان کرد عملکرد مثبت و روبه‌جلوی دستگاه دیپلماسی کشور است. این رویکرد باعث شده نگاه تحلیلگران به این تحرک دیپلماسی خوشبینانه و مثبت تلقی شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: