نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۸۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

این برنامه مطالبه‌گر است!

تهیه‌کننده برنامه «تکه‌ای از آسمان» با بیان اینکه برنامه‌هایی با موضوع ادبیات و هنر دفاع مقدس، جایگاه ثابتی در شبکه‌های تلویزیونی ندارند، گفت: تصمیم گرفتیم برنامه‌ای با محوریت هنر و دفاع مقدس را به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس به روی آنتن ببریم.

تدبیر24»سعید بشیری در گفت‌وگو با ایسنا درباره ایده تولید برنامه «تکه‌ای از آسمان» که به‌زودی از شبکه آموزش پخش خواهد شد، بیان کرد: من تهیه‌کنندگی برنامه «سفید» را بر عهده داشتم که تا پایان اسفند سال گذشته، پنجشنبه شب‌ها با موضوعات فرهنگی و هنری از شبکه آموزش پخش می‌شد. هنگام پخش برنامه دکتر حسین ساری، مدیر شبکه آموزش پیشنهاد دادند که یک شب از برنامه «سفید» را به ادبیات مقاومت اختصاص دهیم اما متاسفانه به دلایلی برنامه «سفید» تعطیل شد.

تهیه‌کننده برنامه «سفید» با بیان اینکه برنامه‌هایی با موضوع ادبیات و هنر دفاع مقدس، جایگاه ثابتی در شبکه‌های تلویزیونی ندارند، اظهار کرد: در تلویزیون به شکل پراکنده درباره این موضوعات صحبت شده است. آقای حسین ساری از پیشنهاد من برای تولید یک برنامه ثابت با موضوع دفاع مقدس استقبال کرد. در همین راستا با آقای علی اصغر جعفری (معاونت هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس) مذاکراتی انجام دادیم و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان حامی برنامه پیشقدم شد. در نهایت تصمیم گرفتیم برنامه‌ای با محور هنر و دفاع مقدس را به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس به روی آنتن ببریم.

بشیری با اشاره به محتوای برنامه «تکه‌ای از آسمان» اظهار کرد: مقام معظم رهبری به نقش هنر در ترویج فضای دفاع مقدس و مانع شدن از تحریف آن در جامعه تاکید دارند و این برنامه در همین راستا به آثاری که در رشته‌های سینما، تئاتر، نقاشی، عکاسی، ادبیات، شعر و موسیقی دفاع مقدس ساخته شده است، می‌پردازد.

او  ادامه داد: برنامه «تکه‌ای از آسمان» تلاش خواهد کرد تا ناگفته‌ها و نادیده‌های جنگ را به تصویر بکشد. همچنین این برنامه به معرفی جوانان بااستعداد و هنرمند می‌پردازد که در زمینه خلق آثار هنری دفاع مقدس فعالیت می‌کنند.

کارگردان برنامه «دو قدم مانده به صبح» با اشاره به مهمانان این برنامه بیان کرد: برنامه ما یک مجری کارشناس خواهد داشت و در هر قسمت برنامه هنرمندان، کارشناسان و منتقدان حوزه فرهنگ به عنوان مهمان حضور دارند که به بررسی و آسیب شناسی وضعیت کنونی و گذشته رشته‌های مختلف هنری می پردازند که در زمینه خلق اثر دفاع مقدس فعالیت می‌کنند. همچنین آیتم‌هایی داریم که به احوال حسی برنامه کمک می‌کند.

او درباره زمان پخش برنامه «تکه‌ای از آسمان» اظهار کرد: این برنامه در ۵۲ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای تولید خواهد شد که از یکم تا هفتم مهر ماه به مناسبت هفته مقدس به شکل زنده به روی آنتن شبکه «آموزش» می‌رود و بعد از هفته دفاع مقدس نیز این برنامه، دو شب در هفته به شکل تولیدی پخش خواهد شد. «تکه‌ای از آسمان» به احتمال زیاد ساعت ۲۳ پخش می‌شود.

بشیری به تفاوت برنامه «تکه‌ای از آسمان» با دیگر برنامه‌های حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی مربوط به هنر دفاع مقدس تا به امروز در شبکه‌های مختلف سیما تولید شده اما اولین بار است که برنامه ثابتی در حوزه فرهنگ و هنر دفاع مقدس ساخته می‌شود. برنامه ما به بررسی و آسیب‌شناسی رشته‌های هنری که در زمینه خلق اثر دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، می‌پردازد. همچنین برنامه «تکه‌ای از آسمان»  مطالبه‌گر خواهد بود و دغدغه دارد که نقاط قوت و ضعف رشته‌های هنری را بشناسد تا به ادامه مسیر رشته‌های هنری کمک کند.

او افزود: برای مثال ما در این برنامه به این مسئله خواهیم پرداخت که شعر و موسیقی دفاع مقدس در زمان جنگ چه ویژگی داشت که تاثیرگذار بود؟ شعر و موسیقی از پایان جنگ تا امروز چه مسیری را طی کرده است؟ در واقع  ما به بررسی علل موفقیت و ناکامی این رشته‌ها در دوره دفاع مقدس می‌پردازیم.

تهیه‌کننده برنامه «دو قدم مانده صبح» به الگو بودن هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: خاک کشور ما در هشت سال جنگ عراق و چند کشور قدرتمند علیه ایران تغییری نکرد و کم نشد؛ بنابراین این مسئله می‌تواند الگویی برای تاریخ این مملکت باشد. همچنین ما افرادی در دوران دفاع مقدس داشتیم که به تکامل اخلاقی و رفتاری رسیدند و می‌توانند برای انسان و جهان مصرف زده امروز الگو باشد.

سعید بشیری با اشاره به چگونگی ایجاد جذابیت برای جوانان در این نوع برنامه‌ها بیان کرد: موضوع دفاع مقدس و جنگ به معنی داستان کشمکش، درام، جذابیت و  بحران است و این امر به ما کمک می‌کند که جنبه‌های قصه‌گویی و روایتی جنگ را در برنامه ایجاد کنیم. همچنین کاری کنیم که گفت‌وگو و آیتم‌های برنامه خنثی نباشد و برای نسل جوان جذابیت داشته باشد تا نسبت به دفاع مقدس شناخت بهتری پیدا کنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: