نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 24
کد خبر: ۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰

صادرات 90 میلیون دلاری کالاهای دانش بنیان

معاون بین الملل معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، برقراری ارتباط با ایرانیان مقیم خارج ازکشور را از اولویت‌های این نهاد دانست و از راه‌اندازی ستادی جهت ساماندهی ارتباط با این گروه خبر داد.

به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، دکتر حسین سالار آملی در نشست معاون علمی و فناوری رییس جمهور با پرفسور فضل الله رضا با بیان اینکه استاد رضا از فارغ التحصیلان اولین دوره پذیرش دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران است که در حوزه الکترونیک و مخابرات خدمات ارزنده‌ای را داشته است، گفت: همچنین ایشان در حوزه زبان و ادب فارسی نیز متبحر هستند.

وی با بیان اینکه معاونت بین‌الملل معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری شش سال است که تشکیل شده است، هدف این معاونت را سامان دادن به امور پژوهشی در راستای بهره‌وری کشور دانست و گفت: براین اساس هر جا که تولید دانش و فناوری وجود دارد، معاونت علمی نیز برای هدایت آن در جهت رفع نیازهای کشور حضور دارد.

سالارآملی، رویکرد این معاونت را در زمینه هدایت طرح‌های پژوهشی، نظام ملی نوآوری عنوان و اظهارکرد: دراین نظام، تمام نقش آفرینان حوزه علم و فناوری در تعامل با یکدیگر دیده می‌شوند به گونه‌ای که علاوه بر وزارت علوم، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، سازمان استاندارد و هلال احمر را نیز شامل می‌شود.

وی در ادامه تجاری سازی محصولات دانش بنیان از دیگر برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: در این راستا موضوع طرح‌های کلان ملی و ستادهای توسعه در حوزه‌هایی همانند نانوفناوری، بیوتکنولوژی، میکروالکترونیک و سلول‌های بنیادی پیگیری شده است.

سالارآملی درخصوص میزان صادرات محصولات دانش بنیان گفت: در سال گذشته میزان صادارت کالاهای دانش بنیان 90 میلیون دلار بود که ازنظر این شاخص پس از کشور ترکیه و رژیم اشغالگر قدس قرار داریم.

وی با اشاره به برخی تلاش‌های این معاونت برای توسعه دیپلماسی گفت: در سال گذشته برنده جایزه نوبل به کشور دعوت شد و در سال جاری نیز تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت گرفته است و در این زمینه افرادی مانند شما می‌تواند در توسعه دیپلماسی علمی موثر باشند.

سالاری آملی در خاتمه سخنانش به بخشی از فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان به عنوان یکی از نهادهای زیر مجموعه معاونت علمی اشاره کرد و گفت: شناسایی استعدادهای برتر و پرورش آنها از ماموریت‌های اصلی بنیاد ملی نخبگان است و در حال حاضر 11 هزار استعداد برتر در کشور شناسایی شده است.

 در این نشست دکتر سعید سهراب‌پور دانش آموخته الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال 1344 و قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان یکی از مهمترین اقدامات پروفسور رضا را در زمان تصدی ریاست دانشگاه تهران، متحول کردن سیستم آموزشی آن دوران عنوان کرد.

وی افزود: یادم هست زمانی که در دانشگاه تهران تحصیل می‌کردیم اگر از یک درس رد می‌شدیم، یک سال از تحصیل عقب می‌ماندیم که در آن زمان پروفسور سیستم آ‌موزشی جدید واحدی را که امروز در تمام دنیا اجرا می‌شود، ایجاد کردند.

رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف همچنین علاقه پروفسور رضا به زبان و ادبیات فارسی را بی‌نظیر عنوان کرد و گفت:‌ تبحر و علاقه پروفسور رضا به زبان و ادبیات فارسی یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی ایشان به شمار می‌رود.

همچنین در این دیدار دکتر محمود کمره‌ای، رییس پردیس فنی دانشگاه تهران به بیان رزومه‌ای از پروفسور رضا پرداخت.

فضل الله رضا که در سال 1293 شمسی در رشت به دنیا آمده، تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان برد و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت.

در سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا آمریکا و دکتری خود را در رشته مهندسی برق از مؤسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) دریافت کرد. وی طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ استاد گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه ام آی تی در بوستون آمریکا بود و بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۷ در هیات علمی گروه مهندسی دانشگاه سیراکیوز در ایالت نیویورک عضویت داشت.

رضا در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۳ استاد مهمان در دانشگاه‌های مرکزی سوییس، کپنهاک دانمارک، پاریس و دانشگاه کلرادو آمریکا بوده است.

دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل از دیگر دانشگاه‌هایی است که این استاد برجسته ایرانی در آنها تدریس کرده است.

پروفسور رضا یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌یی انجام داده است.

این دانشمند برجسته که هم اکنون در کانادا اقامت دارد از سال 1357 تاکنون استاد دانشگاه های کنکوردیا در مونترال در کبک کانادا و دانشگاه مک گیل مونترال بوده است.

پروفسور رضا طی اقامت چند هفته‌یی خود در ایران به شهرهایی همچون رشت، مشهد و اصفهان سفر خواهد کرد و در زمان حضور در تهران در دفتر خود در دانشکده فنی دانشگاه تهران حضور خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: