نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 23
کد خبر: ۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵

واردات بی رویه برنج به کشور

پس از برداشت برنج در شالیزارها، کشاورزان منتظر دستمزدی بودند که برای آن یک‌ سال زحمت کشیدند اما با واردات بی‌رویه و بی‌ثباتی بازار قیمت برنج، کیسه‌های شالی در انبار کشاورزان انباشته شد.

به گزارش تدبیر24 به نقل از فارس، شالیکاری حرفه اصلی مردم مازندران و مهم‌ترین منبع درآمد آنان محسوب می‌شود و از پرزحمت‌‌ترین کارهای بخش کشاورزی است.

برنج و رنج دو واژه نزدیک به هم است که هرچه به آینده نزدیک می‌شویم در تلاشیم تا رنج تولید برنج را کاهش دهیم اما انگاری این قصه‌ پرغصه تولید برنج پایانی ندارد.

کسی نمی‌تواند رنج برنج را انکار کند و همه از مشکلات و مشقت‌های موجود کشاورزی از زمان کاشت، داشت و برداشت شالی آگاهی کامل دارند.

این نخستین باری نیست که سودجویی دلالان و دست‌های خالی کشاورزان را به تصویر می‌کشیم، بلکه بارها درباره رنج‌ شالیکاران و غفلت بزرگ مسئولان کشورمان خبرهای متعددی نگاشته شده است.

شالیکاران از افزایش بیش از حد قیمت انواع سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی گلایه‌مند هستند و تا جایی که بیشتر سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی تا سه برابر قیمت سال‌های گذشته افزایش یافته است.

قیمت شالی امسال نسبت به سال‌های گذشته از افزایش نسبتا خوبی برخوردار بود، اما این افزایش قیمت در کسب سود برای کشاورزان تاثیری به همراه نداشت.

* دست‌های خالی کشاورزان از افزایش قیمت برنج

شاید از نظر عموم مردم امسال با افزایش قیمت برنج، کشاورزان از سود بالایی برخوردار باشند اما اصل واقعیت چیز دیگری است.

از سال گذشته تاکنون قیمت انواع سموم کشاورزی، کودهای شیمیایی و دست‌مزد کارگران تا مرز 300 درصد افزایش داشته است اما این در حالی است که قیمت شالی نسبت به سال گذشته به حدود 150 درصد افزایش یافت.

نکته قابل توجه از افزایش قیمت برنج در بازارها از دخالت بیش از حد دلالان در امر خرید و فروش برنج است که تاکنون از سوی مسئولان کشور اقدامی برای ساماندهی قیمت برنج در بازار و حذف دخالت دلالان در امر خرید و فروش شالی از کشاورزان صورت نگرفته است.

* فاجعه‌ای بزرگ در جامعه کشاورزی کشور

کشاورزانی که از اول فصل بهار خود را برای کار پررنج کشاورزی آماده کردند تا در پایان فصل کشاورزی چیزی عایدشان شود تا بلکه مرهمی به ضخم‌های زندگی خود بزنند اما این روزها دست‌های خالی کشاورزان می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ برای جامعه کشاورزی کشور ما باشد.

کشاورزان دیگر رغبتی برای ادامه شالیکاری در سال‌ جاری را ندارند چون بعضی از آنها هنوز شالی امسال خود را به فروش نرساندند.

* کاهش 30 درصدی قیمت برنج و متضرر شدن کشاورزان

در یک ماه اخیر قیمت شالی حدود 30 درصدافت داشته است و همین موضوعسبب شد تا کشاورزان کیسه‌های برنج خود را در انبارها انباشته کنند تا در صورت ثبات بازار و رسیدن به قیمت اصلی، آن‌ها را به فروش برسانند. علت اصلی کاهش قیمت برنج را می‌توان در چند مورد دانست

واردات یک ‌میلیون و 101 هزار تن برنج در 6 ماه نخست امسالدر کشور و همین مسئلهسبب کاهش قیمت شالی و متضرر شدن کشاورزان شد.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی این مقدار واردات به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 75 درصد و به لحاظ ارزشی 117 درصد رشد داشته است.

* حمایت متقابل از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

در طرفی دیگر نباید انتظار افزایش بیش از حد قیمت برنج و متضرر شدن مصرف‌کنندگان را داشت و باید این افزایش برنج در صورتی باشد که شالیکاران به سود اصلی خود برسند و مصرف‌کنندگان از برنج مرغوب استفاده کنند.

مبدا اصلی برنج‌های وارداتی از کشورهای هند، امارات، پاکستان و ترکیه است که از نظر کیفیت،طعم و عطر با برنج‌های داخلی قابل مقایسه نیست.

* مردم ایران در حال فراموشی طعم برنج داخلی

این روزها و شب‌ها مردم کشورمان با سیاست‌های غلط واردات بی‌رویه برنج، درحال فراموشی طعم برنج داخلی خود هستند.

در گذشته کشاورز، زمین کشاورزی خود را بسیار دوست داشت اما این روزها به علت متضرر شدن به دنبال راهکار دیگری مانند فروش زمین‌های کشاورزی و یا تغییر کاربری آن‌ است.

کشاورزان معتقدند بهتر است زمین‌های خود را به صورت بایر رها کنیم تا دولت برنج مورد نیاز کشور را از خارج وارد کند چون برنج مرغوب ایرانی از جایگاه بالایی در جامعه برخوردار نیست.

* برنج ایرانی مرغوب‌ترین برنج جهان

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی برنج ایرانی سالم‌تر از تمامی برنج‌های تولیدشده در سایر نقاط جهان است اما چرا تولید برنج در ایران با این همه مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند که باید پاسخاین سئوال را از مسئولان بخش کشاورزی کشورمان پرسید.

بهتر است جلوی مشکلات بخش کشاورزی را گرفت تاسبب ناامیدی کشاور‌زان برنج‌کار نشود و باید به فکر چاره بود که بهترین راهکار در این زمینه حمایت همه‌جانبه عملی از برنج‌کاران است.

سیدمحمد عمادیکه اهل شهرستان میاندرود مازندران است، در زمینه کاهش ناگهانی قیمت شالی در بازار در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری فارسدر ساری، گفت: دولت به یک‌باره مقدار زیادی از برنج را وارد کشور کرد و محصول شالیزارهای کشورمان در انبارهای کشاورزان انباشته شده است.

این کشاورز میاندرودی از فاسد شدن برنج کشاورزان در انبارها خبر داد و گفت: وقتی برنج داخلی در انبارها انباشته شده است، چرا دولت برنج از کشورهای دیگر وارد می‌کند.

عمادی با بیان اینکه در شهرستان میاندرود مرکز خرید برنج تضمینی وجود ندارد، بیان داشت: تبدیل شالی به برنج توسط کشاورزان و فروش آن به مصرف‌کنندگان در شهرستان میاندرود غیرممکن است.

*جلوی واردات برنج گرفته شود

وی با اشاره به اینکه مکان‌هایی برای فروش برنج به مصرف‌کنندگان در شهرستان میاندرود وجود ندارد، افزود: مسئولان بخش کشاورزی به جای واردات برنج و سودآوری برای کشورهای دیگر به‌فکر کشاورزان کشور خود باشند.

این کشاورز میاندرودی با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت انواع سموم و کودهای شیمیایی بیان داشت:باید جلوی واردات برنج گرفته شود.

*تولید بیش از یک میلیون تن برنج در مازندران

معاون بازرگانی داخلی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری فارسدر ساری با بیان اینکه در زمان واردات برنج باید شرایط برداشت برنج مازندران مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: مازندران می‌تواند بخش زیادی از مصرف برنج کشور را تامین کند.

ابراهیم یعقوبی با اشاره به اینکه شالیکاران مازندرانی می‌توانند بیش از یک میلیون تن مصرف برنج کشور را تامین کنند، گفت: در هنگام واردات برنج باید تولید برنج در داخل کشور محسوب شود.

ویبا تاکید بر اینکه نباید در فصل برداشت برنج واردات برنج صورت بگیرد، اظهار داشت: در دو سال اخیر واردات برنج در هنگام برداشت شالی را در کشور نداشتیم.

*واردات 1800 تن برنج به مازندران

معاون بازرگانی داخلی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندرانبا بیان اینکه در زمان گرانی و کمبود برنج مجبور به واردات برج و تنظیم بازار هستیم، تصریح کرد: از محل واردات ذخیره‌سازی شده در سال جاری یک‌ هزار و 800 تن برنج از نوع هندی و تایلندیوارد مازندران شد.

یعقوبی هدف از واردات برنج به مازندران را تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت برنج عنوان کرد و گفت: باید به واردات برنج توجه ویژه‌ای شود.

*انتقاد از افزایش بی‌رویه نهاده‌های کشاورزی

وی با انتقاد از افزایش بی‌رویه نهاده‌های کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان برای جبران افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی به‌دنبال فروش بالای برنج هستند.

*برنج وارداتی قابل رقابت با برنج داخلی نیست

معاون بازرگانی داخلی اداره‌کل صنعت معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه برنج‌های وارداتیاز نظر مرغوبیت قابل رقابت با برنج داخلی نیستند، افزود: به علت قیمت پایین برنج وارداتی برنج‌های داخلی در بازارهای مصرف کمتر به فروش می‌رسند.

یعقوبی با بیان اینکه باید بسترسازی‌های مناسبی در بخش کشاورزی در کشور صورت بگیرد،بیان کرد: با مکانیزه شدن کاشت، داشت و برداشت برنج در چند سال اخیر گام مثبتی در زمینه ساماندهی بخش کشاورزی گرفته شد.

به هر حال این یک گزارش تخصصی در بخش کشاورزی نیست، بلکه بیان درد و رنج کشاورزان شالیکار کشورمان از قلم یک دهقان‌زاده است که در تمام زندگی این رنج را چشیده و خستگی همیشگی پدر و مادر را از کار سخت و زیاد و دست پینه بسته اماخالی آنها را دیده و احساس کرده و رنج برده است.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: