نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۹۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
دهقانی:

ایران برای مقابله با تمامیت‌خواهی آمریکا جبهه مقاومت تشکیل دهد

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مقامات آمریکایی آبرو، حیثیت و شرف آمریکا را با مشروعیت بخشیدن به اقدام متجاوزان و اشغالگران سرزمین‌های فلسطین به باد داد، گفت که با توجه به اقدامات آمریکا، ایران باید جبهه مقاومت را در برابر تمامیت‌خواهی آمریکا و ظلم و جنایتکار آشکار از همه کشورهای اسلامی تشکیل دهد، کاری که به اقدامات دیپلماتیک احتیاج دارد.

تدبیر24»کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدام ترامپ در تبدیل بیت‌المقدس به پایتختی تل‌آویو، اظهار کرد: این اقدام باعث وارد شدن شوک به کشورهای عربی شد که آن را به عنوان روز هلاکت و بدبختی دوم اعلام کردند، البته روز خواری و فلاکت اول سال ۱۹۴۸ بود که صهیونیست‌ها با همکاری آمریکا و برنامه‌ریزی انگلیس سرزمین‌های مردم فلسطین را اشغال کردند.

وی یادآور شد: در آن زمان صدها هزار نفر از مردم فلسطین آواره شده و به کشورهای همجوار فرستاده و یا به شهادت رسیدند، آنها آرام آرام سرزمین را اشغال کرده و از همه ابزارهایشان برای سازش کشورهای عربی استفاده کردند، این اقدامات از نشست کمپ دیوید آغاز شد و ادامه پیدا کرد.

دهقانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در سال‌های گذشته تلاش کردند که از طریق پول و ابزارهای دیگر مردم را سرکوب کرده یا اختلاف و تفرقه میان مسلمانان بیندازند تا به زعم خودشان جهان اسلام را در بدترین وضعیت قرار دهند. آنها مسلمانان را با تروریست‌ها روبرو کرده و حتی در یمن مردم مسلمان توسط کشور اسلامی دیگر بمباران شدند. با چنین اقداماتی تصور کردند که اکنون با وجود اختلاف در جهان اسلام بهترین زمان جهت مشروعیت بخشیدن به اشغال سرزمین‌های فلسطین است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: رییس‌جمهور آمریکا با این تصور بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد، اقدامی که در وهله اول به دلیل مغایرت با قوانین بین‌المللی رد شد، شورای امنیت آن را محکوم کرد و اکثر کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل با آن مخالفت کردند. با وجودی آمریکا قطعنامه را وتو کرد ولی کشورها نشان دادند که با اشغالگری و جنایتکاری مخالف هستند.

وی افزود: از طرف دیگر با اقدام ترامپ برای کشورهای عرب مرتجع مسجل شد که اعتماد به آمریکا به عنوان یک میانجی اشتباه است و آنها فریب آمریکا را خورده‌اند. به عبارت دیگر می‌توان با قاطعیت گفت که رییس‌جمهور آمریکا با مشروعیت بخشیدن به اشغال متجاوزان سرزمین‌ فلسطین آبرو، حیثیت و شرف آمریکا را زیر سوال برد.  

دهقانی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید کشورهای اسلامی روابط‌شان را با رژیم اشغالگر قدس مورد بازبینی و بازنگری قرار دهند، گفت: انجام اقداماتی همچون برگزاری کنفرانس سران کشورهای اسلامی مناسب و به موقع بود ولی از این به بعد کشورهای اسلامی باید با وحدت مقابل آمریکا بایستند چون قطعا کار ترامپ گام‌های بعدی دارد که اگر جهان اسلام در گام اول با ایستادگی عمل نکند این اجازه را خواهد داد که ترامپ نقشه‌های بعدی‌اش را علیه کشورهای اسلامی عملیاتی کند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اقدامات ایران نیز بیان کرد: ایران همواره به عنوان حامی مقاومت جلوی تجاوز و ظلم آشکار رژیم اشغالگر قدس ایستاد، حتی زمانی که خواستند سوریه را بشکنند ایران اجازه این کار را نداد. اکنون نیز افکار عمومی جهان نزدیک به دیدگاه جمهوری اسلامی شده‌ است به همین دلیل زمان آن رسیده که دیدگاه محور مقاومت بهتر از قبل به جهان عرضه شود، کاری که به اقدامات دیپلماتیک بسیاری جهت ایجاد انسجام در جهان اسلام و حل و فصل کردن مشکلات از طریق گفت‌وگو نیازمند است.

دهقانی تشکیل جبهه مقاومت از همه کشورهای اسلامی در برابر تمامیت خواهی آمریکا و ظلم و جنایت آشکارش را ضروری خواند و گفت: ایران می‌تواند جبهه‌ای برای مقاومت و انسجام‌بخشی جهان اسلام علیه آمریکا تشکیل دهد تا اجازه چنین زیاده‌خواهی‌هایی به آمریکا داده نشود.

برچسب ها: تدبیر24 دهقانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: