واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۱۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۸

شیوخ خلیج فارس درچین

شماری از مقام های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای برگزاری گفت وگوهای راهبردی به پایتخت چین سفر کرده اند.
تدبیر24: ˈشی جین پینگˈ رئیس جمهوری چین جمعه شب در دیدار با هیأت شورای همکاری خلیج فارس از توجه ویژه کشورش به اوضاع خاورمیانه سخن گفت.

شیوخ برای شرکت درسومین گفت وگوی راهبردی چین و شورای همکاری خلیج فارس در پکن به سر می برند.

رئیس جمهوری چین که کشورش بشدت نیازمند انرژی است گفت: پس از برقراری روابط چین و شورای همکاری خلیج فارس در33 سال گذشته، مناسبات دو طرف به طور مستمر و باثبات توسعه یافته است.

وی با اشاره به اینکه چین همواره به توسعه روابط دوستانه و بلندمدت با شورای همکاری خلیج فارس ادامه خواهد داد، افزود: پکن مایل است با تلاش مشترک با این شورا، مسیر جاده ابریشم دریایی را راه اندازی کند.

شی جین پینگ تاکید کرد: چین به تحولات منطقه خاورمیانه بسیار توجه دارد و از تلاش های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درحفظ ثبات منطقه و ایفای نقش سازنده درامور بین الملل حمایت می کند.

شیخ خالد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه کویت به عنوان رئیس نوبتی شورای همکاری خلیج فارس نیز که به پکن سفر کرده گفت:کشورهای عضو این سازمان به توسعه روابط با چین بسیار اهمیت می دهند.

وی با اشاره به اهمیت تقویت همکاری و دوستی بین شورای همکاری خلیج فارس افزود: امروزه کشورهای مختلف مایل هستند که فعالانه در راه اندازی ناحیه اقتصادی جاده ابریشم در قرن بیست و یکم شرکت کنند.

سومین دور گفت وگوی راهبردی چین و شورای همکاری خلیج فارس دیروز در پکن برگزار شد.

سیاست های فعال دولت جدید چین درقبال منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به یک چالش تازه در روابط بین پکن و واشنگتن تبدیل شده است.

آمریکا نقش چین را درخاورمیانه غیرسازنده می داند و این در حالیست که پکن قاطعانه می گوید در زمینه توسعه اقتصادی این منطقه کوتاهی نکرده است.

آمریکایی ها تلاش دارند چین را فقط یک وارد کننده صرف نفت از خاورمیانه جلوه دهند.

مقام های رسمی چین نیز می گویند البته در زمینه واردات نفت به کشورهای خاورمیانه اهمیت می دهند اما در کمک به توسعه تجاری و اقتصادی منطقه نیز اقدامات زیادی انجام داده اند.

چاینا ارگ یک پایگاه خبری چین اخیرا درگزارشی سیاست های آمریکا درقبال خاورمیانه را به چالش کشید و نوشت: برخلاف سیاست های موثر چین، حضور نظامی آمریکا دراین منطقه کمکی به ثبات و امنیت آن نکرده است.

چاینا ارگ با اشاره به اینکه سیاست های نادرست و نظامی آمریکا درخاورمیانه برای کشورها منطقه صلح به ارمغان نیاورده و نشانه آن بی ثباتی و ناامنی های بیشتر در عراق و افغانستان است، افزود: شاهد این مدعا تداوم استقرار نظامیان آمریکایی دراین کشورها است .

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز ماه گذشته در پاسخ به انتقاد برخی کشورهای غربی از واردات فزاینده نفت توسط کشورش از خاورمیانه گفت: افزایش واردات نفت ازاین منطقه هیچ تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست و منافع آنها را به خطر نمی اندازد.

وی با اشاره به اینکه همکاری انرژی میان چین و کشورهای خاورمیانه براساس منافع متقابل و شفاف است، افزود: چین به عنوان یک عضو دایم شورای امنیت همواره برای پیشبرد صلح و ثبات و موفقیت منطقه خاورمیانه گام برداشته است.

دولت جدید چین به رهبری شی جین پینگ در ماه های گذشته سیاست فعالتری در قبال منطقه خاورمیانه از خود نسبت به دولت های قبلی این کشور به نمایش گذاشته است .

رابطه چین با کشورهای این منطقه طی یک دهه اخیر رو به رشد بوده اما با شروع تحولات مربوط به بیداری اسلامی بسیاری از کارشناسان معتقدند که سیاست های پکن به خصوص در حوزه انرژی در تضاد و مخالفت با راهبرد آمریکا قرار گرفته است.

بر همین اساس است که اکثر تحلیلگران از جمله در آکادمی علوم اجتماعی چین در یک سال اخیر بارها تاکید کرده اند که پکن باید نقش فعالتری در خاورمیانه داشته باشد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نظرسنجی
در انتخابات 8 تیرماه ریاست جمهوری شرکت خواهید کرد؟