بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۲۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
بخش سوم
فیروز قاسمی» سینما و روزهای دلتنگی و بی‌قراری برای تماشای فیلم تاثیرگذار و... روی پرده عریض در سالن تاریک نمایش... 
در بخش دوم» تا بدانجا اشاره شد» در میان فیلم‌های تولید شده در دهه شصت که از آن سینمای گلخانه‌ای نام برده می شود، آثار ماندگار به چشم می خورد که در میان فیلم‌های تاریخ سینمای ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند که در فضا و شرایط امروز تکرار آن فیلم‌ها بسی دشوار است.

در ادامه بخش سوم»
پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ و دوران بازسازی کشور افرادی با گرایش های متفاوت رو به سینما آوردند.
در سال ۱۳۶۸ با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص ۲٪ از درآمد  فروش سینما جهت بهبودی وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان سینما، خانه سینما بنیانگذاری شد و در سال ۱۳۷۱ هیات موسس متشکل از مدیران دولتی فخرالدین انوار- سید محمد بهشتی- محمد مهدی حیدریان با تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیات مدیره در سال ۱۳۷۲ بطور رسمی آغاز به فعالیت نمود.

در دهه هفتاد بخصوص نیمه دوم فیلم های سینمایی فضای بازتر را نشان می دادند.  فیلم های چون» ناصرالدین شاه اکتور سینما- مسافران- بانو- سارا- زیر درختان زیتون- بادکنک سفید- کلاه قرمزی و پسرخاله- همسر- میخواهم زنده بمانم- روسری آبی- آدم برفی- خواهران  غریب- بوی پیراهن یوسف- لیلی با من است- دختری با کفش‌های کتانی- بید و باد- ایران سرای من است- قصه های کیش- قرمز- بچه های آسمان- زمانی برای مستی اسب ها- ساحره- اعتراض- داستانهای جزیره- بوی کافور عطر یاس- شوکران- زیر پوست شهر و...با ژانرهای متفاوت به ابعاد مختلف اجتماعی و... می پرداختند. به دنبال آن سینما تقریبا جان گرفت و توانست مخاطبین سینما را تا حدودی راضی نگهدارد.

صنعت فیلمسازی ایران در دهه هشتاد به ویژه در نیمه نخست آن، جزو مرحله ای از تاریخ سیاسی- اجتماعی کشور بود که امکان بروز بعضی از مفاهیم را برجسته ساخت. و نسل جدید موج نو در سینما از میان سینماگران سر برآوردند و با پرداختن به موضوعات جدید و به روز و جنجالی در ژانرهای سینمایی که پیش از این امکان مطرح شدن را نداشت. علاوه بر ایجاد تحول در سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی و در سطح بین‌الملل سینمای ایران مورد توجه قرارگرفت.

و افزون بر جوایز متعدد از جشنواره ها بین‌المللی- موفق به دریافت جایزه اسکار شد.
شماری از فیلمهای حایز اهمیت دهه هشتاد» میم مثل مادر- من ترانه ۱۵ سال دارم- به رنگ ارغوان- چهارشنبه سوری- نفس عمیق- مهمان مامان- زیر پوست شهر- خیلی دور خیلی نزدیک- بوتیک- نیمه‌پهنان- مارمولک- شب یلدا- کاغذ بی خط- آوازه گنجشک‌ها- سنتوری- دوئل- درباره الی- کافه ترانزیت- ارتفاع پست- وقتی همه خوابیم- آفساید- خاک آشنا- گیلانه- حکم- شام آخر- جدایی نادر از، سیمین و...
در دیماه سال ۱۳۹۰ وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت : با توجه به تخلفاتی که خانه سینما انجام داده است، هیات نظارت بر مراکز فرهنگی، انحلال این تشکل را اعلام کرده است. 

سرانجام در ۲۱ شهریور سال ۱۳۹۲ مصادف با روز ملی سینما، رییس جمهور وقت دستور به بازگشایی خانه سینما را داد. و رئیس سازمان سینمایی جهت بازگشایی خانه سینما در خیابان سمنان حضور یافت.

در دهه نود سینما با پشت سر گذاشتن رویدادهای گوناگون می رفت که دوران تازه ای را تجربه کند، که اپیدمی گووید ۱۹ سبب شد سینما با رکود بی سابقه‌ای روبه رو شود. ازاین رو بیشترین آثار سینمایی که در دهه ۹۰ تهیه و تولید شدند به صف اکران پیوستند. و اکنون برخی از فیلم‌های در انتظار اکران در کنار فیلم‌های تولید شده در دو سال گذشته به مرور به اکران در می‌آیند. در این میان تنها بعضی از فیلم های کمدی با توجه به تعداد روزها اکران و همچنین تعداد سالن های نمایش کما بیش از شرایط خوبی برخوردارند.! 

در پایان این پاراگراف را به نظر شخصی خود اضافه می کنم» در کنار دیگر ژانرهای سینمایی که نقش بسزایی در پویندگی هنر- صنعت سینما داشتند، می توان گفت تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران فیلم‌های اجتماعی بودند که مشکلات و معضلات جامعه و تضاد های فردی و ارزش‌های انسانی و اجتماعی و اخلاقی و... را بتصویر کشیدند تا سینما با آثار ماندگار به حیات خود ادامه دهد.


مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها