واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۵۹۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کارشناس ضدتروریستی وزارت اطلاعات:

انتشار تصاویر اعدام ریگی موجب تحریک گروه‌های تروریستی می‌شد

کارشناس اصلی پرونده عبدالمالک ریگی به تشریح برخی از زوایای این پرونده پرداخت.
تدبیر24 :به گزارش "گذارنیوز”  علی بهمنش کار‌شناس اصلی پرونده عبدالمالک ریگی در نشستی خبری مصادف با سالگرد دستگیری این تروریست‌ گفت: ‌ با توجه به سالگرد این عملیات و نیز مسائل امروز منطقه و گسترش تروریسم در منطقه، جا داشت که در مورد این پرونده سخن گفته شود. بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات قابل پخش نیست و محدودیت وجود دارد و اگر روزی این محدودیت‌ها برداشته شود، خواهید دید که ده‌ها مورد مشابه این پرونده وجود دارد که با اقدامات حرفه‌ای با آنها برخورد شده شده است.

این کار‌شناس مسائل ضد تروریستی با بیان اینکه موضوع تروریسم به روش جدید از زمان مشروطه سابقه داشته است، گفت: با وجود آنکه اشتراکاتی میان گروه‌های تروریستی وجود دارد اما هریک برای خود سبکی را انتخاب می‌کنند. برخی از آن‌ها به دنبال جلب افکار عمومی به سمت خود بوده و برخی نیز هدف‌هایی چون به دست گرفتن قدرت را دارند.

او در مورد گروه تروریستی جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی اظهار کرد: ریگی در سن ۱۰ تا سالگی به افغانستان رفته و در آن دوران از نزدیک شاهد جنگ و سربریدن بوده که حتی برای وی این مسئله را کار مقدس جلوه داده بودند. فردی که در چنین فضایی رشد یافته زمانی که به کشور بازمی‌گردد با خود فرهنگ جدیدی را وارد کرده است. این فرد یاد گرفته بود که برای ایجاد وحشت هیچ محدودیتی وجود ندارد از این رو کار خود را ابتدا با گروگان‌گیری و باج‌خواهی شروع و رفته رفته به گروه خود حالت سازمان یافته داد و با برگزدیدن تفکر مذهبی دیگر هرکاری که خواستند را انجام دادند.

این کار‌شناس امنیتی به برخی از مسائل مهم در برخورد با تروریست‌ها اشاره و تصریح کرد: ‌ در عملیات‌ها معتقدیم که اگر اقدامی می‌خواهیم انجام دهیم باید کمترین آسیب به غیرنظامیان وارد شود. در عملیاتی که ریگی دستگیر شد ما مجبور بودیم که‌آن هواپیمایی که در حال عبور از آسمان ایران بود را بر روی زمین بنشانیم. این اقدام در تاریخ عملیات هوایی ایران بی‌سابقه بود. مشکل این بود که ما اجازه نداشتیم به این هواپیما تیراندازی کنیم و از سوی دیگر هم نمی‌دانستیم که چگونه می‌توانیم او را بر روی زمین بنشانیم اما نیروی هوایی ارتش به خوبی توانست این عملیات را انجام و آن هواپیما را در فرودگاه بندر عباس بر روی زمین بنشاند تا آن دستیگری اتفاق بیفتد.

بهمنش در مورد چگونگی برخورد با ریگی پس از بازداشت و گرفتن اطلاعات از او گفت: ‌ یکی از اقداماتی که وزارت اطلاعات در مورد اینگونه افراد انجام می‌دهد این است که آن‌ها را به زندگی معمولی باز می‌گرداند. زمانی که ریگی را بازداشت کردیم به او گفتم تو مسلمانی و ما هم مسلمانیم. تو در بیابان‌ها آواره بودی و اکنون ما می‌خواهیم تو را از آوارگی در بیاوریم، او در این موقع به گریه کردن افتاد. حتی کسانی که روحیه خشن دارند هم انسان هستند و ما از این روش برای ارتباط برقرار کردن با تروریست‌ها استفاده می‌کنیم.

او با بیان اینکه ریگی تصور می‌کرد باهوش‌ترین روحانی اهل سنت است، ادامه داد: تصور او این بود که شیعه کافر است و از این جهت می‌تواند آن‌ها را بکشد. ما برای ارتباط برقرار کردن با او کتابخانه‌ای از کتاب‌های فقهی در سلول او ایجاد کردیم تا اینکه پس از مطالعه بالاخره قبول کرد شیعه کافر نیست و با ما همکاری کرد.

این کار‌شناس ضدتروریست در مورد نحوه جذب افراد به گروه‌های تروریستی گفت: زمانی از ریگی پرسیدم که چگونه این جوانان را به خود جذب می‌کردی که او پاسخ داد که شما آن‌ها را برای من می‌فرستادید. زمانی که گروه‌های تندرو شیعه که رهبری از آن‌ها به عنوان شیعه انگلیسی یاد می‌کند، در سخنان یا گفتارشان عمل تحریک‌آمیزی را انجام می‌دهند، باعث می‌شود که برخی از جوانان اهل سنت برای برخورد با اینگونه رفتار‌ها، جذب گروه‌های تروریستی شوند.

بهمنش در پاسخ به این پرسش که‌آیا از بقایای گروه ریگی و اقوام نزدیکش خطری کشور را تهدید می‌کند، اظهار کرد: افراد و اقوام نزدیک به او که در این گروه تروریستی حضور داشتند متاسفانه در درگیری‌ها کشته شده‌اند. ما از کشته شدن هیچ کس خوشحال نمی‌شویم چرا که فکر می‌کنیم فرزندان این افراد چه سرنوشتی خواهند داشت.

او تاکید کرد: این گروه تروریستی ضعیف شده، اما نمی‌توان ادعا کرد که به طور کامل منهدم شده است. گروه‌هایی چون جیش‌العدل نیز بازماندگان‌‌ همان گروه هستند که در حال برخورد با آن‌ها نیز هستیم.

کار‌شناس اصلی پرونده ریگی با بیان اینکه در چندین نوبت امکان گرفتن این تررویست وجود داشت، اظهار کرد: در چندین نوبت که مکان او را شناسایی کردیم به دلیل اینکه فرزندانش با او همراه بودند، نتوانستیم اقدام کنیم چراکه اگر قرار بود آسیبی به ریگی برسد باید به بقیه هم آسیب می‌رسید و ما مخالف آن بودیم.

بهمنش در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ تصویری از اعدام عبدالمالک ریگی منتشر نشده است، گفت: ‌ گروه‌های تروریستی به شدت تحریک‌پذیر هستند و این امکان وجود داشت که با پخش این تصاویر آن‌ها تحریک شده و درصدد اقدامات تروریستی باشند.

او در مورد اینکه آیا هماهنگی برای نشاندن هواپیمای حامل ریگی در کشور شده بود، گفت: زمانی که انتقال بر روی زمین باشد، شاید بتوان با برخی نهاد‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام نداد اما چون این مسئله در آسمان بود باید با همه نهادهای مرتبط هماهنگی لازم به عمل می‌آمد. اما ما می‌خواستیم که این هواپیما در تهران بر زمین بنشیند که موافقت نشد و در ‌‌نهایت قرار شد این هواپیما در بندرعباس بر روی زمین فرود بیاید.

این کار‌شناس امنیتی گفت: ‌در این هواپیما برخی از عوامل ما نیز حضور داشتند اما ریگی هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد دستگیر شود. زمانی اطمینان یافت که دیگر راه فراری در پیش ندارد که توسط ماموران بازداشت شده بود.

بهمنش با بیان اینکه بارها تلفنی با ریگی صحبت کرده بود، اظهار کرد: در تماس‌هایی که با او برقرار می‌کردیم تنها خواسته‌مان این بود که دست از ادامه اقدامات تروریستی خود بردارد. زمانی هم که دستگیر شد و با وی صحبت کردم، باور نمی‌کرد که مقابل او کسی است که بارها با اون تلفنی صحبت کرده است.

این کارشناس امنیتی با اشاره به دستگیری برادر ریگی در یکی از کشورهای همسایه گفت:‌ در تلاش هستیم او را به کشور بازگردانیم تا به برخی از اتهاماتش رسیدگی شود.
۰
برچسب ها: تدبیر24 ریگی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نظرسنجی
در انتخابات 8 تیرماه ریاست جمهوری شرکت خواهید کرد؟