نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

نهادگرایی و ثبات سیاسی در فضای تازه

دکتر ابراهیم متقی» حادثه سقوط بالگرد برخی از مقامات عالی سیاسی و راهبردی ایران بر اساس نشانه‌هایی از «ابهام امنیتی» تعریف می‌شود.
ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

ايران و امريكا و ديپلماسي غيرمستقيم

حسین ربیعی» مطابق ادعاها و شواهد، عرصه ميدان و ديپلماسي، هر دو هر به صورت غيرمستقيم توسط اين دو كشور و از طريق نمايندگان‌شان مديريت مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۵۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
باهنر در نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه فنی و حرفه ای در مجلس :

تحول دانشگاه با نیم نگاهی از صنعت

نمایشگاه توانمندی‌های پژوهشی دانشجویان مراكز استانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر نصیری قیداری معاون حقوقی وزارت علوم و دكتر مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور سوم خرداد ماه در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد و مورد استقبال نمایندگان ملت قرار گرفت
 تدبیر24:لیلا الیاسی - دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای ارتباط دانشگاه وصنعت نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های پژوهشی دانشجویان مراکز استان های این دانشگاه را در مجلس شورای اسلامی برگزار کرد که مورد استقبال نمایندگان خانه ملت، معاون پارلمانی ریاست جمهوری، معاون پژوهشی وزارت علوم و بسیاری از مسوولان قرارگرفت.

نمایشگاه توانمندی‌های پژوهشی دانشجویان مراكز استانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر نصیری قیداری معاون حقوقی وزارت علوم و دكتر مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور سوم خرداد ماه در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد و مورد استقبال نمایندگان ملت قرار گرفت.

بسیاری از بازدید کنندگان ازجمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد بودند نمایشگاهی که در سالن همایش های مجلس برگزار شد بسیار مفید و قابل توجه بوده و توانسته دستاوردهای این دانشگاه را معرفی کند، اما بیشتر این افراد عنوان کردند که فضای این نمایشگاه برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار کم بوده و این دانشگاه یک نمایشگاهی با فضایی بزرگ تر را می طلبد.

در حاشیه افتتاح این نمایشگاه مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه این دانشگاه یک دانشگاه كارآفرین و تقاضامحور است، افزود: سعی داریم نیروهایی را برای بازار كار تربیت كنیم و دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشته‌هایی تحصیل می‌كنند كه دانشگاه‌های دیگر این رشته‌ها را راه‌اندازی نكردند.

وی افزود: در دنیای پیشرفته ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار مهم است تا نیازهای جامعه برطرف شود و ما نیز در دانشگاه فنی و حرفه‌ای سعی داریم نیروهایی را تربیت كنیم كه نیاز صنعت را برطرف كند و در این نمایشگاه هم پروژه‌های خوبی را در زمینه‌های هنری، تاریخی و فنی ارایه كردیم.

شفیعی با بیان اینكه 80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب بازار كار می شوند، گفت: مجلس می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها برای بودجه به ما كمک كند زیرا ما با آماده كردن نیروهای بازار كار به اقتصاد كشور كمک می‌كنیم. ولی توانمندی‌های این دانشگاه طلب می‌كند كه بیشتر برای دانشگاه ما زمان گذاشته شود زیرا كارهای فنی مدرسان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در دنیا می‌درخشند.

شفیعی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را یک مركز توانمند و قطب علمی كشور برشمرد و عنوان كرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس از مراكز دانشگاه فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌های خود بازدید كرده و با مشكلات ما آشنا شوند.

دكتر مجید انصاری: دانشگاه فنی و حرفه ای حلقه وصل دانشگاه و صنعت
در همین راستا معاون پارلمانی ریاست جمهوری ضمن بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای حلقه وصل دانشگاه و صنعت است، گفت: دانشگاه های كشورمان به لحاظ توسعه كمی بعد از انقلاب بسیار توسعه پیدا كرده است اما در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت دچار نقص هستیم، بنابراین خلا هایی در این حوزه وجود دارد، اما این دانشگاه می تواند این خلاها را پر كند و هدف ازبنیان آن نیز همین بوده است

حجت الاسلام و المسلمین دكتر مجید انصاری در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی این دانشگاه با بیان اینكه نمایشگاه نشان دهنده گوشه ای از فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای است، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه اقدام خوب و موثری است و برای شناساندن ظرفیت های بالقوه این دانشگاه به مسوولان كشور به خصوص نمایندگان مجلس كه نقش مهمی در تصمیم گیری ها و تخصیص بودجه ها دارند موثر و تعیین كننده است .

وی بابیان اینكه بدون شک این دانشگاه می تواند تامین كننده تمامی نیازهای بازار كار باشد، تصریح کرد: پرداختن به مسایل صرفا ذهنی و تئوری كه دانشگاه پاسخگوی نیاز ما نیست و در حال حاضر یكی از خلاهای موجود در كشور این است كه بین فارغ التحصیلان دانشگاه ها و نیاز های عرصه اشتغال كشور به خصوص مسایل فنی وحرفه ای ارتباطی برقرار نیست و همین موضوع موجب شده ما دچار عدم توازن در عرضه و تقاضای نیروی كار تحصیل كرده باشیم.

معاون پارلمانی ریاست جمهوری گفت: جمع بسیار زیادی از فارغ التحصیلان كشور مداركی گرفتند وتحصیلاتی را گذراندند كه متاسفانه بازار كاری برای آنها نیست، بنابراین دانشگاه فنی و حرفه ای كشور می تواند این حلقه وصل را ایجاد كند و تاكید بنده براین است كه ارتباط میان دانشگاه و مراكز تولیدی و صنعتی كشور در عرصه های مختلف به همه عرصه های تولیدی مستحكم تر باشد.

وی افزود: امروزه آموزش و پرورش و آموزش عالی در كشورمان از عدم تناسب برنامه درسی و تقاضا رنج می برد، از این جهت من فكر می كنم این دانشگاه از این نظر كه آموزش ها تقاضا محور و متناسب با بازار كار است ظرفیت این را دارد كه الگوی سازنده برای سایر دانشگاه ها بشود .

دکتراحمدی: دانشگاه فنی و حرفه ای حمایت دولت و مجلس را می طلبد
همچنین معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بازدید از این نمایشگاه گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای حمایت دولت و مجلس را می طلبد وفضا برای به نمایش گذاشتن تمامی محصولات بسیار كم بود بنابراین هم دولت و هم مجلس باید برای این گونه مراكز سرمایه گذاری كنند.

دکتروحید احمدی در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینكه دانشگاه فنی و حرفه‌ای گستردگی زیادی دارد، گفت: این دانشگاه به كارآفرینی بسیار نزدیک است و با توجه به اینكه وزارت علوم بر توسعه مراكز رشد در دانشگاه‌ها تاكید دارد برای راه‌اندازی مراكز رشد در دانشگاه فنی وحرفه‌ای نیز قطعا مجوز خواهیم داد.

وی معتقد است این نمایشگاه قدم بسیار مثبتی بوده و ابراز امیدواری کرد دانشگاه فنی و حرفه ای بتواند در سطح بالا ظاهر شود و ما نیز انتظار داریم هم دولت و هم مجلس برای این گونه مراكز سرمایه گذاری كنند تا هرچه بهتر و مفید تر در سطح آموزش عالی ارتقا پیدا كند.


موفقیت دانشگاه فنی و حرفه ای دربازار كار و اشتغالزایی
نایب‌ رییس مجلس شورای اسلامی نیز درحاشیه این نمایشگاه با بیان اینكه این دانشگاه در بحث بازار كار و اشتغالزایی موفق بوده است، گفت: نمایشگاهی كه در مجلس شورای اسلامی برپا شد با وجود اینكه فضا برای به نمایش گذاشتن همه توانمندی ها بسیار محدود است اما به خوبی توانسته این مهم را به منصه ظهور بگذارد.
مهندس باهنر گفت: این كار در دانشگاه فنی و حرفه ای سیمایی از گستردگی آن و انواع فعالیت های مهم دانشگاه را به تصویر كشانده و این كار می تواند دانشگاه و فعالیت های آن را به مسوولان و نمایندگان مجلس معرفی كند كه كار بسیار ارزنده ای است، اما باید گفت برای معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای نیاز به یک نمایشگاه بزرگ تری است كه بتواند فعالیت های خود را به مسوولان و صنعتگران كشور و همچنین متقاضیانی كه می خواهند در این دانشگاه تحصیل كنند است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: در بسیاری از استان ها این دانشگاه بسیار خوب كار كرده است و جای تشكر و قدردانی دارد اما در برخی از استان ها نیز كمرنگ تر بوده و تعداد دانشگاه ها كم است كه با توجه به امكانات و بودجه های موجود امید است به این موارد نیز توجه بشود.

مهندس باهنر با بیان اینكه برگزاری این نمایشگاه بسیار موثر و ارزنده است، تصریح كرد: این گونه نمایشگاه ها با وجود اینكه فضا محدود است اما چون هدف شناساندن دانشگاه و فعالیت های آن برای نمایندگان مجلس بوده است قطعا تاثیر گذار خواهد بود و این باعث می شود هم مجلس و هم دولت مردان، این دانشگاه كه یک دانشگاه كارآفرین است را حمایت كنند.

وی افزود: دانشگاه با برگزاری این نمایشگاه توانسته توانمندی های دانشكده ها و آموزشكده های خود را به نمایش بگذارد و نشان داد كه دانشجویان فنی و حرفه ای توان خوبی دارند و قدم های بسیار خوبی نیزبرداشته شده است .

باهنر گفت: بسیاری از مشكلاتی كه امروز دانشجویان ما با آن گریبان گیر هستند شغل مناسب و متناسب با رشته تحصیلی آنان است كه در جامعه متاسفانه قشر تحصیل كرده بیكار هم زیاد داریم و در عین حال نمی توانند بر روی پای خود به ایستند .

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه نیز خاطرنشان كرد: اگر صنعت نیم‌نگاهی به دانشگاه بیندازد می‌تواند دانشگاه را متحول كند، اما مقوله همكاری صنعت و دانشگاه با وجود اینكه تلاش‌های بسیاری كرده به جایگاه اصلی خود نرسیده و هنوز در این بحث مشكلات زیادی پیش رو داریم.

وی اظهار كرد: متاسفانه دانشگاه و بازار كار به هم اعتماد ندارند و صنعت به دانشگاه مراجعه نمی‌كند و شاید دانشگاه هم مقداری از ورود به حل مسایل كاربردی خودداری می كند اما در این بحث دانشگاه فنی و حرفه ای توانسته با ورود فارغ التحصیلان خود به بازار كار تا حدی این ارتباط را برقرار كند اما هنوز جای كار دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: