ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۱۰۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵

عدم تمایل و تسریع چینی‌ها

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که عدم تمایل چینی‌ها در خاموش کردن آتش نفتکش ایرانی باید بر اساس قوانین بین‌المللی بررسی شود، گفت: باید بررسی شود که چرا با وجود هفت قایق نجات، کسی نتوانسته از آنها استفاده کند.

تدبیر24»حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح برخورد کشتی چینی با نفتکش ایرانی، اظهار کرد: کشتی ایرانی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن میعانات گازی داشته که در زمان حادثه انباری از احتراق است.

وی افزود:  البته  کشتی‌های حامل این نوع مواد، کشتی‌های ایمنی هستند و دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت می کنند. برخورد در این نقطه بین دو کشتی بزرگ با توجه به گزارش‌های واصله که هوا هم خیلی طوفانی و در حدی که دید کافی نباشد یا نقطه کور و غیر قابل رویت باشد، نبوده و از این بابت شگفت‌انگیز است که چگونه این برخورد پیش آمده است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس همچنین بیان کرد: خدمه کشتی باری چینی توسط یک کشتی ماهیگیری نجات پیدا می‌کنند. این‌کشتی همچنین یک‌ساعتی هم اطراف کشتی ایرانی می‌چرخد که اگر کسی خود را داخل آب انداخت نجات دهد اما خبری نشد.

امیری خامکانی گفت: این کشتی ایرانی هفت قایق نجات داشته که هیچ کدام مورد استفاده قرار نگرفتند. ظاهراً جز یک قسمت از کشتی که برخورد داشته و آسیب دیده بقیه بدنه کشتی سالم است. با این حال کسی نتوانسته خود را بیرون بیاندازد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: بنابراین باید بررسی شود که چه اتفاقی افتاده که حتی یک نفر هم نتوانسته از قایق‌های نجات استفاده کند یا خود را داخل آب بیاندازد.

وی افزود: البته چینی‌ها با توجیه اینکه کشتی کامل بسوزد تا آلایندگی در زمان غرق شدن ایجاد نکند، تمایلی به خاموش کردن‌ کشتی نداشته‌اند و جدیت به خرج نداده‌اند که این موضوع باید بر اساس قوانین ایمنی بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: از امروز ظاهرا گروه‌های دیگری مانند ژاپنی‌ها به این موضوع ورود کرده‌اند اما باید منتظر ماند تا در جلسات کارشناسی اطلاعات دقیق‌تری کسب شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: