بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 20
کد خبر: ۱۲۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶

هیچ چشم انداز سیاسی وجود ندارد که درهای سیاسی باز شده باشد

مهدی آیتی

تدبیر24» مهدی آیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که طی روزهای آینده قرار است در کشور انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شود، آیا فضا برای همه جریان‌ها و طیف‌های سیاسی باز خواهد شد، گفت: ما در شرایطی هستیم که  رادیکالسیم  هر روز در کشور قوی‌تر می‌شود، علتش هم این است که متاسفانه سال‌هاست خودی و ناخودی در کشور راه انداخته‌ایم. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این‌که بحث خودی و غیر خودی آسیب‌های فروانی به منافع ملی ما زده است، اظهار داشت: سال‌های گذشته شعار خالص سازی دادیم؛ این خالص سازی و جدا کردن خودی و غیر خودی کل مملکت را دو قطبی کرده است.

آیتی تاکید کرد: این دوقطبی متناقض و متضاد است. مردم این چیزها را می‌فهمند و چون این چیزها را متوجه می‌شوند، شما می‌بینید زیر ۸ درصد در مرحله دوم انتخابات شرکت می‌کنند. مشارکت عمومی را سال‌هاست از دست داده‌ایم. توجه داشته باشید مشارکت عمومی مساوی با رضایت عمومی است، هر وقت رضایت عمومی بالا رود، مشارکت عمومی هم بالا می‌رود، هر وقت رضایت عمومی پایین بیاید، مشارکت پایین می‌آید، این امر یک فرمول و قانون دو طرفه است. نسبت آن هم برد-برد و باخت-باخت است. ولی ما با کارهایی که خودمان می‌کنیم باعث شدیم که نارضایتی زیاد شود برای همین هم مشارکت زیر ۸ درصد می‌شود و این برای جمهوری یک خطر است که از جمعیت ملت بزرگ و شرافتمند ایران ما نتوانیم بالای ۸ درصد پای صندوق بیاوریم. این مسئله و نگرانی الان هم وجود دارد. 

وی بیان کرد: هیچ چشم انداز سیاسی وجود ندارد که درهای سیاسی باز شده باشد و یا ما شاهد فضای بهتر و معتدل‌تری در کشور باشیم که چند صدایی ایجاد شود و بعد جناح‌ها و تفکرات مختلف به میدان بیایند و ما مردم را با تفکرات مختلف پای صندوق‌ها ببینیم، این طور نیست الان فقط یک تفکر و صدا حاکم است، این صدا و تفکر هم به دنبال مشارکت دیگران نیست و متاسفانه این روند در کوتاه‌‌مدت قابل اصلاح نیست.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: