ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ - 2025 August 02
کد خبر: ۱۰۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷

لزوم تغییر رویکرد آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، تغییر رویکردهای موجود آموزش و پرورش بسیار ضروری است، هرچند این تغییرات همراه با مقاومت‌ها و مشکلات همراه بوده و انرژی‌بر است.

تدبیر24»سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد ضمن تقدیر از زحمات ستاد مبارزه با مواد مخدر در همکاری با آموزش و پرورش، اظهار داشت: تجارب نشان می‌دهد اگر بخواهیم با آسیب‌های اجتماعی به صورت ریشه‌ای برخورد کرده و پیشگیری جدی داشته باشیم، باید آموزش‌های خود را از دوران کودکی و نوجوانی دانش‌آموزان آغاز کنیم.

وی افزود: امروزه در حوزه اجتماعی با یک انفجار اطلاعاتی در فضای مجازی مواجه هستیم و رسانه‌هایی که در این فضا فعالیت دارند بسیار مورد توجه هستند و علی‌رغم مزایایی که در فضای مجازی وجود دارد، آسیب‌هایی نیز هست.

بطحایی کودکان و نوجوانان را همواره در معرض آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: برای مبارزه با این خطرات، تغییر رویکردهای موجود آموزش و پرورش درخصوص آسیب‌های اجتماعی بسیار ضروری است، هرچند این تغییرات همراه با مقاومت‌ها و مشکلات همراه بوده و انرژی‌بر است، اما در آموزش و پرورش ما با جدیت این تغییر رویکرد را پیگیری می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نمی‌توان در داخل مدرسه، آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان ارائه داد، اما نباید بگوییم خارج از مدرسه اعم از کوچه و خیابان و محل ارتباطی با ما ندارد بلکه باید سایر دستگاه‌ها و نهادها به کمک آموزش و پرورش بیایند و دانش‌آموزان را در محیط بیرون مدرسه در برابر خطرات مصون کنند.

وی همکاری قوه قضائیه و برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در مبارزه با مواد مخدر را ضروری برشمرد و عنوان کرد: مصرف مواد مخدر حتی اگر به اعتیاد افراد منجر نشود، ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله طلاق، خودکشی و ... خواهد بود.

بطحایی خاطر نشان کرد:‌ آموزش دانش‌آموزان در حوزه مبارزه با مواد مخدر را باید با 2 هدف دنبال کرد، یکی اینکه دانش‌آموزان از خطرات ناشی از این آسیب اجتماعی مصون بمانند و دوم دانش‌آموزان بتوانند علاوه بر حفظ خود، خانواده و دوستان را از ابتلا به اعتیاد مصون بدارند.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به رسانه‌ها گفت: اطلاع‌رسانی در فضای رسانه‌ای باید به نحوی باشد که ضمن حساس کردن جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، یأس و ناامیدی را در خانواده‌ها دامن نزنند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شبکه تعاملی سینا است که از مجموع 10 برنامه آن در فاز اول، 2 برنامه به پیشگیری از اعتیاد اختصاص یافته است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های این تلویزیون، مخاطب‌محور بودن برنامه‌هاست، بنابراین هر یک از والدین تنها می‌توانند با ارائه رمز وارد سیستم شوند و برنامه مربوط به فرزند خودشان را مشاهده کنند.

وی عدم امکان ضبط و کپی‌برداری از برنامه‌های تلویزیون تعاملی را از جمله ویژگی‌های شبکه سینا برشمرد و اظهار کرد: تنها مخاطبین خاص می‌توانند برنامه ارائه شده را مشاهده کنند و هنگام فاصله گرفتن از سیستم برنامه به شکل خودکار قطع می‌شود،‌ البته حضور و غیاب والدین دانش‌آموزان نیز از ویژگی‌های دیگر این تلویزیون تعاملی است.

بطحایی مشغله مدیران مدارس را یکی از موانع اجرای طرح‌ها در آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: در اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، مدرسه باید محور اصلی باشد و رابطان طرح مستقیماً با مسئولین بالادستی ارتباط داشته باشند، بنابراین اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند وجود افراد متخصص در هر مدرسه است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: