وی افزود: این حجم از مبادله کالا و ترابری مسافران در دریا و حرکت کشتیهای متعدد امکان برخورد و سانحه را در دریا بالا میبرد و به عنوان مثال میتوان به سانحه کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲ که بیش از ۱۵۰۰ کشته برجای گذاشت و همچنین حادثه نفتکش اکسون والدز در سال ۱۹۸۲ در آلاسکا اشاره کرد که عواقب زیست محیطی گسترده ای را به جای گذاشت.
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به سانحه نفتکش سانچی، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به دلایل اصلی این سانحه نیازمند بررسیها و تحقیقهای بیشتری هستیم که با بررسی اطلاعات جعبه سیاه بخش زیادی از مسائل شفاف خواهد شد و تا آن موقع لازم است برخی افراد از اظهار نظرهای غیر کارشناسی در فضای مجازی پرهیز کنند.
عفیفی پور اضافه کرد: حادثه دلخراش نفتکش سانچی باعث شد تا همه برای ارتقای سطح ایمنی دریایی، استاندارد سازی دریاها، شناورها و قوانین کمک میکنند همانگونه که سانحه کشتی تایتانیک باعث تدوین اولین کنوانسیون استاندارد دریایی شد.
وی از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب هم تقدیر و تشکر کرد و گفت: برای کاربردی تر شدن نمایشگاههایی سراسری کتاب در یک استان ساحلی مثل هرمزگان، غرفههای تخصصی کتابهای دریایی راه اندازی شود.
وی گفت:کتاب، بهترین وسیله برای افزایش اطلاعات در حوزه دریا و استانداردهای آن است و هم اکنون نیز در نمایشگاه، کتابهای متعددی در این حوزه وجود دارد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان برگزار شد، از سه کتاب "چشم انداز صنعت سوخت رسانی با کشتی ها در جهان" به نویسندگی داوود عبداللهی و مهدی بهرامشاهی و "مالزی و استراتژی رشد، ایران، چشم انداز توسعه"، به نویسندگی بهزاد الصفی و "اصول و قوانین کاربردی در مناطق ویژه اقتصادی بندری" به نویسندگی حمید جهرمی نژاد که هر سه مولف این کتابها از کارکنان بندر شهید رجایی هستند، رونمایی شد و با اهدای لوح سپاس از آنها تقدیر به عمل آمد.